• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Autonomiczny Volkswagen ID. Buzz AD wjeżdża na ulice – rewolucja mobilności z Hamburga

25.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Van, który nie potrzebuje kierowcy
  • Hamburg jako poligon testowy
  • Technologia na najwyższym poziomie
  • Nie tylko pojazd, ale cały system
  • Szansa na rozwój poza miastem
  • Czy ID. Buzz AD zmieni oblicze europejskich miast?
  • Potencjalne bariery i pytania
  • Czas na rozmowę

Volkswagen wkracza w nowy etap rozwoju mobilności. Firma zależna koncernu, MOIA, zaprezentowała swój pierwszy w pełni autonomiczny pojazd seryjny – ID. Buzz AD. Nie chodzi tu tylko o samojezdnego vana. To kompleksowa usługa mobilna, która ma zrewolucjonizować transport publiczny i prywatny w miastach, na przedmieściach, a nawet na terenach wiejskich.

Van, który nie potrzebuje kierowcy

ID. Buzz AD to coś więcej niż tylko pojazd z autopilotem. Został zaprojektowany od podstaw z myślą o usługach flotowych. Volkswagen nie ogranicza się tu do technologii jazdy autonomicznej. W zestawie otrzymujemy cały „ekosystem mobilności”: oprogramowanie do zarządzania flotą, wsparcie dla pasażerów, system rezerwacji, a nawet szkolenia operatorów.

To sprawia, że samorządy i firmy transportowe mogą bardzo szybko uruchomić w pełni autonomiczne floty pojazdów. Bez potrzeby tworzenia własnej infrastruktury od zera.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

moia vw id. buzz ad wnętrze

Hamburg jako poligon testowy

Pierwsze pojazdy ID. Buzz AD ruszą jeszcze w tym roku po ulicach Hamburga. Będzie to faza testowa, podczas której system zostanie dopracowany w warunkach rzeczywistych. Następnie, już w 2026 roku, planowane jest wdrożenie na szeroką skalę – zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.

REKLAMA

Volkswagen liczy na to, że uda mu się stać jednym z liderów w globalnym wyścigu o rynek autonomicznej mobilności miejskiej. – Nasze autonomiczne ID. Buzz to kompletny, skalowalny pakiet 360°, który pozwala szybko wdrożyć flotę na ulice – mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.

Technologia na najwyższym poziomie

Sercem ID. Buzz AD jest system autonomicznej jazdy opracowany przez firmę Mobileye – jednego z liderów w dziedzinie technologii dla pojazdów autonomicznych. Pojazd spełnia standardy bezpieczeństwa samochodowego i uzyskał certyfikację dla poziomu autonomii Level 4.

Oznacza to, że pojazd jest w stanie poruszać się samodzielnie bez ingerencji kierowcy, ale z możliwością zdalnego nadzoru i interwencji w rzadkich przypadkach granicznych.

ID. Buzz AD korzysta z 27 czujników, w tym:

  • 13 kamer
  • 9 skanerów LiDAR
  • 5 radarów

Dają one pełne 360-stopniowe pole widzenia, co pozwala pojazdowi dokładnie ocenić sytuację na drodze i podejmować decyzje w czasie rzeczywistym.

REKLAMA
moia vw id. buzz ad

Nie tylko pojazd, ale cały system

Volkswagen podchodzi do sprawy całościowo. Autonomiczna jazda to tylko część układanki. MOIA oferuje także platformę AD MaaS (Autonomous Driving Mobility-as-a-Service), która obsługuje:

  • Zarządzanie flotą
  • Reagowanie na sytuacje awaryjne
  • Integrację z aplikacjami mobilnymi
  • Obsługę rezerwacji i pasażerów
  • Szkolenia i wsparcie operatorów flot

To oznacza, że ID. Buzz AD jest gotowy do pracy od razu po uruchomieniu, bez potrzeby długiego wdrażania czy lokalnych inwestycji w IT.

Szansa na rozwój poza miastem

Jednym z kluczowych elementów nowego podejścia MOIA jest elastyczność wdrożeniowa. Dzięki gotowym narzędziom i wsparciu technicznemu, floty ID. Buzz AD mogą obsługiwać nie tylko gęsto zabudowane centra miast, ale również przedmieścia i obszary wiejskie. To ważne – bo to właśnie tam często brakuje sprawnego transportu publicznego.

– Mobilność to podstawowa potrzeba człowieka. Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości dostarczania wspólnego, elastycznego i dostępnego transportu – komentuje Sascha Meyer, prezes MOIA.

moia vw id. buzz ad wnętrze

Czy ID. Buzz AD zmieni oblicze europejskich miast?

Jeśli plan Volkswagena się powiedzie, możemy być świadkami prawdziwej zmiany paradygmatu w organizacji miejskiego transportu. Bez kierowców, z dynamicznie zarządzaną flotą i integracją z aplikacjami, transport publiczny może stać się:

  • bardziej punktualny
  • tańszy w utrzymaniu
  • dostępny także nocą i poza centrum
  • przyjaźniejszy środowisku

W perspektywie kilku lat może to oznaczać koniec klasycznego modelu komunikacji miejskiej opartego na rozkładach i przystankach. W jego miejsce pojawi się system mobilności na żądanie, w którym użytkownik zamawia przejazd tak jak dziś zamawia Ubera – z tą różnicą, że w pojeździe nie będzie kierowcy.

Potencjalne bariery i pytania

Choć projekt wygląda obiecująco, nie brakuje wyzwań:

  • Czy społeczeństwo zaufa pojazdom bez kierowcy?
  • Jak poradzić sobie z przepisami i odpowiedzialnością prawną w razie wypadków?
  • Czy infrastruktura miast będzie gotowa na masowe wdrożenie autonomicznych pojazdów?

Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia kosztów wdrożenia i utrzymania takich flot – mimo że z czasem mają się one zwrócić dzięki automatyzacji.

Czas na rozmowę

Czy to już ten moment, gdy powinniśmy zacząć przygotowywać nasze miasta na autonomiczne pojazdy? Czy taka usługa mogłaby zadziałać także w Polsce? A może to tylko kolejna futurystyczna wizja, która utknie na etapie pilotażu?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o planach Volkswagena i MOIA. Czy ID. Buzz AD to przyszłość transportu – czy raczej marketingowy eksperyment?

Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiautopilotbusEuropaMOIANiemcyVolkswagenvolkswagen id. buzzvolkswagen id. buzz bateriavolkswagen id. buzz cenavolkswagen id. buzz mocvolkswagen id. buzz specyfikacjavolkswagen id. buzz wnętrzevolkswagen id. buzz wyglądvolkswagen id. buzz zasięg
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

stacja ladowania Schaeffler
Aktualności

Niemiecki gigant stawia na prąd. Tysiące ładowarek dla pracowników to dopiero początek

2025-08-11
zeekr 007 gt
Aktualności

Europejczycy przekonują się do aut z Chin. Zaskakujące wyniki nowego badania

2025-08-09
firefly ev
Aktualności

Chiński rywal dla Mini i Smarta za 60 tysięcy złotych? Nio wjeżdża do Europy z Firefly

2025-08-07

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
nowy xpeng p7
Aktualności

Chiński smok rzuca rękawicę Tesli i Xiaomi. Nowy Xpeng P7 to technologiczny potwór z ładowaniem w 10 minut

2025-08-06
fabryka nio onvo l90
Aktualności

Fabryka Nio nie śpi, a nowy SUV Onvo L90 rozbija bank. Czy to początek nowej ery?

2025-08-08
glosowanie tesla 08.2025
Aktualności

Tesla otwiera głosowanie na kolejne stacje Supercharger w Polsce – rekordowa liczba lokalizacji do wyboru

2025-08-05
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.