• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Amazon stawia na robotaksówki. Zoox chce produkować 10 tysięcy pojazdów autonomicznych rocznie

25.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Fabryka jak stadion – rusza produkcja robotaksówek
  • Zero kierownic, zero pedałów – i zero żartów
  • Pełna automatyzacja i maksimum czujników
  • Zoox chce rzucić rękawicę Waymo i Tesli
  • Robotaksówki – szansa czy bańka inwestycyjna?
  • Co nas czeka dalej?

Wyścig o dominację na rynku robotaksówek nabiera tempa. W grze są gigantyczne pieniądze i jeszcze większe ambicje. Najnowszym graczem, który mocno przyspiesza, jest Zoox – firma należąca do Amazona. Właśnie ogłosiła otwarcie swojej pierwszej fabryki w USA, gdzie ma produkować 10 tysięcy autonomicznych pojazdów rocznie.

Fabryka jak stadion – rusza produkcja robotaksówek

Nowy zakład znajduje się w Hayward w Kalifornii, a jego powierzchnia to aż 220 tysięcy stóp kwadratowych – czyli mniej więcej tyle, co 3,5 boiska futbolowego. Ale to nie tylko montownia. Zoox chce tam również rozwijać oprogramowanie, integrację systemów oraz prowadzić testy jakościowe każdego pojazdu.

To miejsce ma umożliwić kompleksową produkcję i operacyjne zarządzanie całą flotą. Dzięki pionowej integracji – czyli posiadaniu pełnej kontroli nad każdym etapem, od projektu po eksploatację – firma liczy na elastyczność i skalowalność, której konkurencja może pozazdrościć.

amazon zoox robotaxi fabryka
amazon zoox robotaxi fabryka
amazon zoox robotaxi fabryka
amazon zoox robotaxi fabryka
amazon zoox robotaxi fabryka
amazon zoox robotaxi fabryka

Zero kierownic, zero pedałów – i zero żartów

To, co wyróżnia Zoox na tle konkurentów, to całkowicie nowe podejście do pojazdu autonomicznego. W przeciwieństwie do firm takich jak Waymo, które korzystają z przerobionych aut (np. Jaguary z podwójnymi systemami sterowania), robotaksówki Zoox są zaprojektowane od podstaw jako bezkierowcowe.

Inne w podobnym temacie

tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025
rivian r2 lidar

Rivian R2 zawstydzi konkurencję? Tani LiDAR i jazda autonomiczna w standardzie

13/12/2025
xiaomi su7 w rzece

Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji

13/12/2025
mercedes eactros 400

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

12/12/2025

Nie mają kierownicy, pedałów ani przedniego siedzenia kierowcy. To coś w rodzaju autonomicznego „pudełka na kołach”, które przypomina nowojorskie metro – drzwi rozsuwają się na boki, a pasażerowie siedzą na ławkach naprzeciw siebie, jak w małym salonie na kółkach.

Pełna automatyzacja i maksimum czujników

Pojazdy Zoox korzystają z pełnego zestawu czujników: lidarów, radarów i kamer. Dzięki temu mają widoczność 360° i mogą podejmować decyzje w czasie rzeczywistym bez ingerencji człowieka. To podejście przypomina rozwiązania Waymo. Dla porównania – Tesla stawia na same kamery i sztuczną inteligencję, twierdząc, że lidary są zbyt kosztowne i utrudniają skalowanie.

Ale nawet najbardziej zaawansowany zestaw czujników to dopiero początek. Największym wyzwaniem jest udowodnienie, że robotaksówki są bezpieczne. Jak pokazują dane federalne, człowiek może przejechać średnio 100 milionów mil zanim dojdzie do śmiertelnego wypadku. Tymczasem żadna firma – poza Waymo – nie zbliżyła się do tego poziomu.

Zoox chce rzucić rękawicę Waymo i Tesli

Waymo zgromadziło już 71 milionów mil bez kierowcy (stan na marzec 2025 r.), ale odbywało się to głównie w sprzyjających warunkach – słoneczne miasta, niska gęstość ruchu, brak opadów. Eksperci zwracają uwagę, że to zbyt wąski zakres testów, by mówić o realnym bezpieczeństwie na skalę ogólnokrajową.

Tesla wystartowała ze swoją usługą robotaksówek w Austin, ale tam też warunki są idealne – pogoda, infrastruktura, ekosystem. Tymczasem według naukowców, do realnej oceny bezpieczeństwa potrzeba miliardów mil przejechanych w różnych warunkach pogodowych, geograficznych i drogowych.

Zoox deklaruje gotowość do takich wyzwań. Dzięki własnej fabryce, pełnej kontroli nad flotą i unikalnemu projektowi pojazdu, firma chce być pierwszą, która wdroży robotaksówki „od A do Z” w pełnej skali.

amazon zoox robotaxi

Robotaksówki – szansa czy bańka inwestycyjna?

Firmy technologiczne i motoryzacyjne inwestują miliardy dolarów w autonomiczną mobilność, obiecując tańszy, bezpieczniejszy i bardziej dostępny transport. Ale dotąd nikt – poza Waymo – nie udowodnił, że robotaksówki mogą działać na masową skalę i z odpowiednią niezawodnością.

Z drugiej strony – nikt nie chce zostać z tyłu, gdyby okazało się, że to właśnie ten segment rynku zdominuje transport przyszłości. Amazon z Zooxem liczy, że kto pierwszy, ten zgarnie największy kawałek tortu.

Pytanie tylko – czy użytkownicy są gotowi na jazdę w pojeździe bez kierownicy? Czy zaufają maszynie w codziennym ruchu miejskim?

Co nas czeka dalej?

Jeśli Zoox spełni swoje obietnice, już za kilka lat ulice miast mogą zapełnić się pojazdami bez kierowców, które same się produkują, obsługują i eksploatują. To oznacza nie tylko zmianę sposobu podróżowania, ale i wyzwanie dla obecnych graczy na rynku przewozów – od Ubera po lokalne korporacje taksówkarskie.

Warto jednak śledzić, jak poradzi sobie Zoox z testami w trudniejszych warunkach, i czy uda się osiągnąć skalę pozwalającą realnie wpłynąć na transport miejski.

A Waszym zdaniem – robotaksówki mają szansę na sukces, czy to raczej zbyt ryzykowna wizja przyszłości? Podzielcie się opinią w komentarzach.

Tagi: amazonautonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiautopilotfabryka samochodówRobotaxiUSAZoox
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
rivian r2 lidar
Aktualności

Rivian R2 zawstydzi konkurencję? Tani LiDAR i jazda autonomiczna w standardzie

2025-12-13
xiaomi su7 w rzece
Aktualności

Xiaomi SU7 próbuje pływać. Seria wpadek autonomicznego parkowania po aktualizacji

2025-12-13

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.