• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Scania nie czeka na innych. Po cichu buduje bateryjnego giganta na gruzach Northvolta

26.09.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Z popiołów Northvolta
  • Nowa siła na rynku: Scania Industrial Batteries
  • Co to oznacza dla rynku?

Scania, szwedzki gigant znany z produkcji ciężarówek i autobusów, wykonuje ruch, który może wstrząsnąć rynkiem elektromobilności. Firma ogłosiła powołanie do życia Scania Industrial Batteries. To nowa, wyspecjalizowana spółka, która zajmie się produkcją i sprzedażą systemów bateryjnych. Co najważniejsze, jej klientami nie będą tylko wewnętrzne działy Scanii, ale również firmy zewnętrzne z sektora maszyn przemysłowych i terenowych.

To nie jest jednak historia o zwykłym rozszerzeniu działalności. To opowieść o strategicznym wykorzystaniu okazji, która narodziła się na problemach innej znanej firmy – Northvolta. Polski wątek jest tu niezwykle istotny.

Z popiołów Northvolta

Aby zrozumieć skalę tego przedsięwzięcia, musimy cofnąć się do lutego 2025 roku. Wtedy to Northvolt, głośny i ambitny producent baterii, ogłosił problemy finansowe i konieczność sprzedaży jednego ze swoich działów – Northvolt Systems Industrial. Była to swego rodzaju perła w koronie. Dział ten, założony w 2018 roku, zajmował się rozwojem i produkcją systemów bateryjnych dla ciężkiego przemysłu. Co kluczowe, był to jeden z niewielu rentownych obszarów działalności Northvolta.

Na scenę wkroczyła wtedy Scania, która była nie tylko klientem, ale i jednym z inwestorów Northvolta. Znając firmę od podszewki, doskonale wiedziała, co kupuje. Wiosną tego roku przejęła od Northvolta zakład produkujący moduły bateryjne zlokalizowany pod Gdańskiem, centrum badawczo-rozwojowe pod Sztokholmem oraz zespół około 260 wykwalifikowanych pracowników. Kwota transakcji nie została ujawniona, ale można śmiało założyć, że była to dla Scanii strategiczna inwestycja.

Inne w podobnym temacie

londyn

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

16/11/2025
tesla semi odswiezony wyglad

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

15/11/2025
ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

15/11/2025
ładowanie ciężarówki elektrycznej

Unia ratuje elektryczne ciężarówki? Ogromna ulga wisi na włosku

09/10/2025
REKLAMA

Nowa siła na rynku: Scania Industrial Batteries

Początkowo wydawało się, że przejęta spółka będzie jedynie wsparciem dla działu Power Solutions Scanii. Rzeczywistość okazała się znacznie bardziej ambitna. Przejęte aktywa i zespół stały się fundamentem dla zupełnie nowego podmiotu – Scania Industrial Batteries. Firma ta pozycjonuje się jako dostawca w pełni zintegrowanych rozwiązań dla elektryfikacji pojazdów terenowych i maszyn przemysłowych.

To oznacza, że Scania nie chce już być tylko producentem pojazdów. Chce stać się kluczowym dostawcą technologii dla całej branży. W jej ofercie znajdą się nie tylko same baterie, ale kompletne systemy, w skład których wchodzą silniki elektryczne, oprogramowanie, systemy łączności oraz specjalistyczne usługi wsparcia. Oferowane systemy bateryjne mają pojemność od 21 do 624 kWh i mogą pracować z napięciem do 1000 V. Klienci będą mogli kupić je jako osobny produkt lub jako część kompletnego elektrycznego układu napędowego.

Jak mówi Gustaf Sundell, wiceprezes wykonawczy w Scanii, celem jest objęcie pozycji lidera w elektryfikacji zastosowań terenowych. Połączenie zwinności i szybkości przejętej firmy z ogromnym doświadczeniem inżynieryjnym i globalną siecią Scanii ma być kluczem do sukcesu.

Co to oznacza dla rynku?

Decyzja Scanii to sygnał, że gra o rynek elektromobilności wkracza na zupełnie nowy poziom. Dotychczas firma koncentrowała się na autobusach i ciężarówkach. Teraz z potężnym zapleczem wchodzi na rynek maszyn budowlanych, górniczych czy rolniczych. To niezwykle inteligentne posunięcie z kilku powodów.

Po pierwsze, Scania dywersyfikuje swoje portfolio. Zamiast być uzależnioną wyłącznie od koniunktury na rynku transportowym, otwiera sobie drzwi do ogromnego sektora maszyn przemysłowych.

Po drugie, zapewnia sobie kontrolę nad kluczowym elementem łańcucha dostaw – bateriami. W dobie niestabilności geopolitycznej i wahań na rynkach surowców, posiadanie własnej, sprawdzonej technologii i zakładów produkcyjnych, w tym tego pod Gdańskiem, jest nieocenionym atutem. To gwarancja stabilności i niezależności.

REKLAMA

Po trzecie, staje się bezpośrednią konkurencją nie tylko dla innych producentów maszyn, ale także dla firm specjalizujących się w dostarczaniu komponentów do elektryfikacji. Scania mówi rynkowi: „nie musicie szukać rozwiązań u wielu dostawców. Przyjdźcie do nas, a damy wam wszystko, czego potrzebujecie”. To propozycja, która może okazać się niezwykle kusząca dla wielu firm chcących szybko zelektryfikować swoje produkty.

Wydaje się, że Scania odrobiła lekcję z transformacji, jaka zaszła w branży motoryzacyjnej. Zrozumiała, że baterie to nie tylko „zbiorniki na energię”, ale serce nowoczesnego pojazdu. Przejmując gotowy, rentowny i doświadczony biznes od Northvolta, skróciła swoją drogę na szczyt o kilka lat. Zamiast budować wszystko od zera, kupiła gotową wiedzę, technologię i zespół.

To ruch, który z pewnością będzie uważnie obserwowany przez całą branżę. Scania rzuciła rękawicę i pokazała, że ma apetyt na znacznie więcej niż tylko elektryczne ciężarówki. To początek nowego rozdziału, w którym logo szwedzkiej firmy może pojawić się na bateriach zasilających koparki, ładowarki czy ciągniki w najdalszych zakątkach świata.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy ten ruch pozwoli Scanii zdominować nowy segment rynku? Kto powinien obawiać się najbardziej tego strategicznego posunięcia? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Tagi: ciężarówki elektrycznescania
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

londyn
Aktualności

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

2025-11-16
tesla semi odswiezony wyglad
Aktualności

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

2025-11-15
ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy
Aktualności

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.