• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Koniec z ładowaniem co 300 km? Amerykańska firma 24m twierdzi, że ma baterie na 1600 km zasięgu

08.10.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
1
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Na czym polega rewolucja 24M Technologies
  • Obietnica 1600 km na jednym ładowaniu to nie wszystko
  • Rzeczywistość może zweryfikować odważne plany

W świecie elektromobilności przyświeca jeden, nadrzędny cel: stworzyć baterie, które oferują większy zasięg za mniejsze pieniądze. Oczywiście, liczy się też bezpieczeństwo, szybkość ładowania i trwałość, ale wszystko to krąży wokół idei maksymalizacji energii przy jednoczesnej redukcji kosztów i rozmiaru pakietu. Producenci prześcigają się w pomysłach, jak to osiągnąć, a my jesteśmy świadkami cichej rewolucji.

Większość firm odchodzi już od tradycyjnego składania baterii z modułów, w których umieszczone są poszczególne ogniwa. Coraz popularniejsze stają się technologie cell-to-pack (ogniwo-do-pakietu) czy nawet cell-to-body (ogniwo-do-nadwozia), gdzie ogniwa integrowane są bezpośrednio w większą strukturę. Jednak amerykańska firma 24M Technologies z Massachusetts chce pójść o krok dalej, proponując rozwiązanie, które może całkowicie zmienić zasady gry. Mowa o technologii elektroda-do-pakietu (ETOP).

Na czym polega rewolucja 24M Technologies

Sedno problemu z dzisiejszymi bateriami leży w dużej ilości materiałów, które nie magazynują energii. Tradycyjne cylindryczne lub pryzmatyczne ogniwa posiadają własną obudowę, złącza i inne elementy, które zajmują cenne miejsce i dodają wagi, ale nie przyczyniają się do zwiększenia zasięgu. To tak zwane materiały nieaktywne.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Technologia ETOP, opracowana przez 24M, ma na celu wyeliminowanie tego balastu. Zamiast pakować elektrody (czyli kluczowe komponenty magazynujące i uwalniające energię) w metalowe puszki pojedynczych ogniw, firma integruje je bezpośrednio w strukturę całego pakietu bateryjnego. W praktyce oznacza to pozbycie się nie tylko modułów, ale i samych ogniw w ich dotychczasowej formie. Zostaje tylko to, co najważniejsze – anoda i katoda, zamknięte w jednej, szczelnej obudowie pakietu.

Inne w podobnym temacie

lucid gravity touring

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

21/11/2025
cadillac optiq eu

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

16/11/2025
tesla semi odswiezony wyglad

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

15/11/2025
tesla model y

Tesla ma poważny problem, sprzedaż w USA nurkuje. Firma rusza z programem wynajmu, by ratować sytuację

15/11/2025
REKLAMA

Dzięki takiemu podejściu można znacznie efektywniej wykorzystać dostępną przestrzeń. Według 24M, w konwencjonalnych bateriach litowo-jonowych materiały aktywne (elektrody) stanowią od 30% do 60% objętości całego pakietu. Reszta to wspomniane komponenty strukturalne. W technologii elektroda-do-pakietu udział materiałów aktywnych może wzrosnąć nawet do 80% objętości. To gigantyczny skok gęstości energii.

baterie 24m ev
Elektroda ETOP od 24M

Obietnica 1600 km na jednym ładowaniu to nie wszystko

Co to oznacza dla kierowcy? Przede wszystkim, potencjalnie ogromny zasięg. Amerykanie twierdzą, że ich rozwiązanie mogłoby umożliwić przejechanie nawet 1000 mil, czyli ponad 1600 kilometrów na jednym ładowaniu. To dwukrotnie więcej niż oferują obecnie najlepsze samochody elektryczne na rynku. Taka wartość całkowicie wyeliminowałaby lęk przed zasięgiem i zrównała użyteczność aut elektrycznych z pojazdami spalinowymi podczas długich podróży.

Jednak za tą obietnicą kryje się coś więcej niż tylko techniczna innowacja. To strategiczna próba rzucenia wyzwania azjatyckiej dominacji na rynku baterii. Naoki Ota, prezes i dyrektor generalny 24M, otwarcie przyznaje, że konkurowanie ze skalą produkcji chińskich gigantów jest niezwykle trudne. „Stany Zjednoczone muszą rozwijać innowacje w dziedzinie baterii, a nie tylko skalować produkcję, aby zniwelować przepaść w stosunku do konkurentów zza oceanu” – stwierdził. Firma stawia na przełom technologiczny jako sposób na zdobycie przewagi.

Co więcej, technologia ETOP jest elastyczna. Może być dostosowana do różnych chemii baterii, rozmiarów i napięć. Dzięki temu jej zastosowanie nie ogranicza się tylko do samochodów. 24M wskazuje na potencjał w lotnictwie, na przykład w elektrycznych samolotach pionowego startu i lądowania (eVTOL), a także w stacjonarnych magazynach energii.

Rzeczywistość może zweryfikować odważne plany

Choć na papierze wszystko wygląda obiecująco, droga do masowej produkcji będzie wyboista. Istnieje kilka fundamentalnych wyzwań, z którymi 24M i potencjalni partnerzy będą musieli się zmierzyć.

Po pierwsze, skalowalność. Cały globalny łańcuch dostaw baterii jest zbudowany wokół standardowych formatów ogniw. Przebudowa fabryk i dostosowanie ich do zupełnie innego procesu produkcyjnego będzie wymagała ogromnych nakładów kapitałowych i czasu.

REKLAMA

Po drugie, serwisowanie i diagnostyka. W nowoczesnych pakietach bateryjnych wada często dotyczy jednego ogniwa, które można zdiagnozować i w teorii odizolować bez narażania całego systemu. Co w przypadku wady fabrycznej lub uszkodzenia w jednym, wielkim, szczelnie zamkniętym pakiecie elektrod? Naprawa może okazać się niemożliwa lub nieopłacalna, co oznaczałoby konieczność wymiany całej, bardzo drogiej baterii.

Trzecim kluczowym aspektem jest zarządzanie termiczne. Materiały nieaktywne w tradycyjnych bateriach zapewniają również pewną przestrzeń i strukturę, która ułatwia odprowadzanie ciepła. Tak gęste upakowanie materiału aktywnego będzie generować ogromne ilości ciepła podczas szybkiego ładowania i rozładowywania. Zapewnienie skutecznego i bezpiecznego chłodzenia będzie jednym z największych wyzwań inżynieryjnych.

Mimo tych przeszkód, strategia konkurowania poprzez innowacje wydaje się jedyną słuszną drogą dla firm z Europy i USA. Azjatyckie firmy, takie jak CATL czy BYD, wyprzedzają resztę świata pod względem skali produkcji i kontroli nad łańcuchem dostaw. Bez odważnych, przełomowych technologii opracowywanych i produkowanych lokalnie, Zachód na zawsze pozostanie w roli naśladowcy.

Czy taka rewolucja jest w ogóle możliwa w najbliższej dekadzie? A może to tylko marketingowa obietnica bez pokrycia, która ma przyciągnąć inwestorów? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.

Tagi: 24M TechnologiesbadaniaETOPUSA
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

lucid gravity touring
Aktualności

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

2025-11-21
cadillac optiq eu
Aktualności

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

2025-11-16
tesla semi odswiezony wyglad
Aktualności

Tesla wreszcie rusza z masową produkcją Semi. Ujawnili pierwszego klienta i to jest hit

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.