• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chińczycy znowu to zrobili. Zeekr 001 ładuje się szybciej niż tankujesz benzynę

16.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Rekord goni rekord, czyli ładowanie w sześć minut
  • Gdzie jest haczyk? Potrzebujemy megawatowych ładowarek
  • Zeekr 001 to nie tylko szybkie ładowanie
  • Koniec produkcji w 2026? Zeekr dementuje plotki
  • Ile to kosztuje i czy zobaczymy go w Polsce?

Na rynku elektromobilności jesteśmy przyzwyczajeni do ewolucji. Co kilka miesięcy pojawiają się nowe modele, rosną zasięgi, a moce ładowania powoli pną się w górę. Jednak to, co właśnie pokazała chińska marka Zeekr, to nie ewolucja. To rewolucja, która może na zawsze zmienić zasady gry i zlikwidować ostatni bastion obrońców silników spalinowych – argument o długim czasie „tankowania” elektryka.

Zeekr to w Polsce marka praktycznie nieznana. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to garażowa firma bez zaplecza. Należy do giganta Geely, tego samego, który ma w swoim portfolio takie tuzy jak Volvo, Polestar czy Lotus. Model Zeekr 001 zadebiutował w 2021 roku i choć w Europie sprzedał się w śladowych ilościach, w Chinach zdobył sporą popularność. Teraz, po zaledwie czterech latach, doczekał się już trzeciej modernizacji. I to jakiej.

Rekord goni rekord, czyli ładowanie w sześć minut

W internecie pojawiło się nagranie, które wprawiło w osłupienie fanów motoryzacji na całym świecie. Widać na nim, jak odświeżony Zeekr 001, wyposażony w baterię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową) o pojemności 95 kWh, podłącza się do nowej, megawatowej stacji ładowania. To, co dzieje się później, przekracza dotychczasowe wyobrażenia.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Moc ładowania natychmiast przekracza 500 kW, by po zaledwie dziesięciu sekundach osiągnąć szczytową, absurdalną wartość 1321 kW. Tak, to nie pomyłka – ponad 1,3 megawata mocy trafiającej prosto do akumulatora. Efekt? Uzupełnienie energii z 4% do 10% zajmuje dosłownie jedną sekundę.

REKLAMA

Liczby mówią same za siebie. Osiągnięcie 50% stanu naładowania baterii zajęło około trzech minut. Naładowanie auta od 4% do kluczowych 80% trwało zaledwie sześć i pół minuty. Po tym czasie komputer pokładowy pokazywał zasięg 568 kilometrów (według dość optymistycznej chińskiej normy CLTC). W realnych warunkach, według europejskiej normy WLTP, byłoby to zapewne około 400-450 kilometrów. To wciąż fenomenalny wynik, biorąc pod uwagę, że cała operacja trwała krócej niż wizyta w przydrożnej kawiarni.

Co ciekawe, ładowanie kontynuowano do pełna. Cały proces, od 4% do 100%, zajął 13 minut i 23 sekundy. To pokazuje, jak niewiele sensu ma ładowanie baterii do końca w trasie. Pierwsze 80% odzyskujemy w mgnieniu oka, a ostatnie 20% wymaga niemal podwojenia czasu postoju.

zeekr 001

Gdzie jest haczyk? Potrzebujemy megawatowych ładowarek

Oczywiście, tak spektakularne wyniki nie biorą się znikąd. Samochód musi być do tego technologicznie przygotowany, ale kluczowy jest drugi element układanki – ultraszybka ładowarka. I tu dochodzimy do sedna problemu, który sprawia, że na tę rewolucję w Europie jeszcze poczekamy.

Podczas gdy w Polsce cieszymy się ze stacji o mocy 350 kW, które wciąż są rzadkością, Chiny już teraz inwestują w sieć ładowarek megawatowych. To przepaść technologiczna, która pokazuje, jak bardzo Stary Kontynent i USA zostały w tyle. Posiadanie samochodu zdolnego przyjąć tak ogromną moc na nic się nie zda, jeśli najbliższa kompatybilna ładowarka będzie tysiące kilometrów dalej.

To dowód na to, że wąskim gardłem elektromobilności przestają być same samochody, a staje się nim infrastruktura. Na szczęście czołowi operatorzy w Europie już testują pierwsze ładowarki o mocy przekraczającej 400 kW, ale droga do powszechnej dostępności takich urządzeń jest jeszcze bardzo długa. Zeekr 001 pokazuje jednak, że technologia jest już gotowa. Teraz ruch należy do firm energetycznych i operatorów stacji ładowania.

REKLAMA

Zeekr 001 to nie tylko szybkie ładowanie

Mogłoby się wydawać, że cała para poszła w technologię ładowania, ale nic bardziej mylnego. Nowy Zeekr 001 to prawdziwy potwór na kołach. Zbudowany na platformie 900V, w najmocniejszej, dwusilnikowej wersji oferuje moc 925 koni mechanicznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 2,83 sekundy, a prędkość maksymalna to 280 km/h.

Na pokładzie znajdziemy też najnowocześniejsze systemy, w tym Lidar i potężny chip Nvidia Thor-U, odpowiadający za zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Wygląd to oczywiście kwestia gustu, ale dynamiczna sylwetka typu shooting brake może się podobać.

zeekr 001 2026
zeekr 001 2026
odswiezony zeekr 001

Koniec produkcji w 2026? Zeekr dementuje plotki

Wokół modelu narosło ostatnio sporo plotek, sugerujących, że w 2026 roku zostanie on zastąpiony zupełnie nowym autem pod inną nazwą. Firma jednak szybko ucięła te spekulacje. W oficjalnym komunikacie z 15 października Zeekr potwierdził, że obecny model 001 pozostanie w ofercie na długo i będzie rozwijany głównie poprzez aktualizacje oprogramowania (OTA) oraz drobne zmiany w wyposażeniu. Biorąc pod uwagę globalną sprzedaż na poziomie ponad 300 tysięcy egzemplarzy, taka decyzja wydaje się w pełni uzasadniona.

Ile to kosztuje i czy zobaczymy go w Polsce?

A teraz najważniejsze – cena. W Chinach, w przeliczeniu na naszą walutę, ceny odświeżonego Zeekr 001 startują od około 138 tysięcy złotych za wersję z baterią 95 kWh. Najbogatsza odmiana to wydatek rzędu 168 tysięcy złotych. Oczywiście, trzeba pamiętać, że są to ceny na rynku chińskim. Gdyby model ten miał oficjalnie trafić do Europy, po doliczeniu cła, podatku VAT i kosztów homologacji, jego cena byłaby znacznie wyższa. Mimo wszystko, wciąż byłaby to niezwykle atrakcyjna propozycja.

Czy mamy szansę zobaczyć go na polskich drogach? Biorąc pod uwagę, że za marką stoi Geely, właściciel mocno obecnego w Europie Volvo, nie jest to wykluczone. Na razie jednak brak oficjalnych informacji o wejściu Zeekr na polski rynek.

To, co pokazał Zeekr 001, to wyraźny sygnał dla europejskich producentów. Chińskie firmy nie tylko dogoniły czołówkę, ale w niektórych aspektach, jak technologia ultraszybkiego ładowania, zaczynają ją wyprzedzać. Pytanie nie brzmi już „czy”, ale „kiedy” ta technologia stanie się standardem.

A co Wy o tym sądzicie? Czy ładowanie auta w czasie krótszym niż tankowanie benzyny to argument, który ostatecznie przekona Was do elektromobilności? Kiedy Waszym zdaniem w Polsce pojawią się ładowarki o mocy ponad 1 MW? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!

Tagi: chińskie elektrykichińskie samochodychińskie samochody elektrycznemegawatt charging systemszybkie ładowanieZeekrZeekr 001Zeekr 001 bateriaZeekr 001 cenaZeekr 001 mocZeekr 001 specyfikacjaZeekr 001 wnętrzeZeekr 001 wyglądZeekr 001 zasięg
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

byd sealion 06
Samochody elektryczne

Chińska rewolucja na czterech kołach: czy chińskie samochody elektryczne zaleją polskie drogi?

2025-10-16
xiaomi su7 spalony
Aktualności

Xiaomi SU7 stanęło w płomieniach. Kierowca uwięziony w śmiertelnej pułapce

2025-10-13
bus testowy mercedes elf
Aktualności

900 kW w zwykłym złączu CCS. Mercedes właśnie testuje nowe rozwiązania ładowania

2025-10-12

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.