• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Niemcy budują magazyn energii „GigaBateria” 1 GW tuż przy polskiej granicy. To koniec ery węgla, jaki znamy

11.11.2025
w Aktualności, OZE
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Po co komu bateria wielkości elektrowni?
  • Symboliczna zmiana w sercu kraju węgla
  • Co to oznacza dla regionu i dla Polski?

Rewolucja energetyczna w Niemczech nabiera rozpędu i przybiera postać fizycznego giganta. I to tuż obok Polski. W Jänschwalde w Brandenburgii, regionie historycznie kojarzonym z węglem brunatnym, powstanie największy w Europie bateryjny magazyn energii. Mówimy o projekcie o mocy 1 gigawata (GW) i pojemności 4 gigawatogodzin (GWh). To liczby, które działają na wyobraźnię i realnie zmienią krajobraz energetyczny naszego zachodniego sąsiada.

Za ten bezprecedensowy projekt, nazwany „GigaBattery Jänschwalde 1000”, odpowiadają dwie firmy. Z jednej strony mamy niemiecką LEAG Clean Power GmbH, a z drugiej Fluence Energy GmbH, spółkę-córkę amerykańskiego potentata technologicznego Fluence Energy. To właśnie Amerykanie dostarczą serce systemu – swoją najnowszą technologię magazynowania na dużą skalę o nazwie Smartstack.

Po co komu bateria wielkości elektrowni?

Odpowiedź jest prosta, choć jej realizacja jest skomplikowana: aby niemiecka transformacja energetyczna, słynna Energiewende, po prostu się udała. Przez lata największym wyzwaniem dla odnawialnych źródeł energii nie była ich budowa, ale ich niestabilność. Wiatr nie zawsze wieje, a słońce nie zawsze świeci. W systemie energetycznym, który musi działać 24/7/365, taka niestabilność to fundamentalny problem.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

I tu wkracza GigaBateria z Jänschwalde.

REKLAMA

Jej zadaniem nie jest generowanie nowej energii, lecz jej inteligentne magazynowanie i oddawanie w odpowiednim momencie. Projekt o pojemności 4 GWh oznacza, że magazyn będzie w stanie oddawać do sieci pełną moc 1 GW przez cztery godziny. To wystarczająco długo, by pokryć wieczorny szczyt zapotrzebowania, wykorzystując energię zmagazynowaną w ciągu słonecznego południa.

Główne zadania tego kolosa to:

  1. Stabilizacja sieci: Błyskawiczna reakcja na wahania częstotliwości, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa całego systemu.
  2. Magazynowanie nadwyżek OZE: Koniec z „wyłączaniem” wiatraków, gdy wieje za mocno, a popyt jest niski. Energia ta zostanie przechwycona.
  3. Wsparcie dla handlu energią: Udostępnianie mocy wtedy, gdy jest ona najdroższa, co obniża ceny rynkowe w szczycie.
  4. Bezpieczeństwo energetyczne: Zapewnienie rezerwy mocy w miarę, jak Niemcy systematycznie wygaszają swoje elektrownie oparte na paliwach kopalnych.

Symboliczna zmiana w sercu kraju węgla

Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy. Jänschwalde leży na Łużycach, w jednym z najbardziej „węglowych” regionów Europy. To właśnie tutaj przez dziesięciolecia fedrowano węgiel brunatny, który zasilał niemiecką gospodarkę. Dziś ten sam region ma stać się symbolem radykalnej zmiany.

Ten projekt jest częścią znacznie szerszego planu firmy LEAG, nazwanego „GigawattFactory”. To koncepcja, która wyznacza nowy model działania dla firm energetycznych. Zamiast jednej wielkiej elektrowni węglowej, LEAG buduje ekosystem składający się z farm fotowoltaicznych, lądowych farm wiatrowych oraz właśnie wielkoskalowych magazynów bateryjnych i elastycznych elektrowni.

Adi Roesch, dyrektor generalny Grupy LEAG, ujął to dosadnie: „Konstruując obiekty magazynowe na gigawatową skalę, rozwiązujemy jedno z największych wyzwań transformacji energetycznej: zapewnienie stałej mocy niezależnie od dostępności energii odnawialnej”.

To nie jest już tylko teoria. To dzieje się na naszych oczach. Julian Nebreda, dyrektor generalny Fluence, nazwał projekt „kamieniem milowym dla przyszłości energetycznej Niemiec i Europy”. Dodał, że pokazuje on, jak współpraca i najnowocześniejsze technologie mogą „zmienić fundamenty naszej gospodarki i naszego codziennego życia”.

Co to oznacza dla regionu i dla Polski?

Wiadomość o budowie tak potężnego magazynu tuż przy naszej zachodniej granicy ma dla Polski ogromne znaczenie, i to na kilku płaszczyznach.

Po pierwsze, stabilny niemiecki system energetyczny to stabilniejszy europejski system przesyłowy. Sieci energetyczne Polski i Niemiec są ze sobą połączone. Gwałtowne wahania produkcji OZE w Niemczech (tzw. przepływy kołowe) od lat były problemem dla polskich operatorów. Gigantyczne magazyny po stronie niemieckiej będą działać jak potężny bufor, łagodząc te szoki i zwiększając bezpieczeństwo również naszej sieci.

Po drugie, to potężny sygnał dla polskiej transformacji. My również stoimy przed identycznym wyzwaniem: mamy regiony silnie uzależnione od węgla (jak Śląsk) i dynamicznie rosnący udział OZE w miksie. Niemcy nie czekają – oni już wdrażają rozwiązania systemowe. Projekt LEAG i Fluence to gotowy model do analizy i adaptacji na naszym gruncie. Pokazuje, że transformacja regionów powęglowych w centra czystej energii jest nie tylko możliwa, ale i opłacalna biznesowo.

REKLAMA

Po trzecie, skala projektu jest imponująca. 1 GW / 4 GWh to wartość, która jeszcze kilka lat temu wydawała się domeną wyłącznie elektrowni szczytowo-pompowych. Dziś technologia bateryjna (BESS – Battery Energy Storage Systems) udowadnia, że jest gotowa na przejęcie kluczowej roli w systemie. To ostateczny dowód na to, że magazyny energii przestały być technologiczną ciekawostką, a stały się absolutną koniecznością i jednym z filarów nowoczesnej energetyki.

Niemiecki rząd niedawno ponownie potwierdził kluczową rolę magazynowania w budowie bezpiecznego i przystępnego cenowo systemu czystej energii. GigaBateria w Jänschwalde to fizyczna realizacja tej politycznej deklaracji.

To fascynujący moment w historii energetyki. Na zgliszczach starego, węglowego świata rodzi się nowy. A fakt, że dzieje się to tak blisko nas, powinien być dla Polski zarówno inspiracją, jak i poważnym bodźcem do przyspieszenia własnych działań w obszarze magazynowania energii.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy Polska powinna pójść śladem Niemiec i inwestować w tak wielkie, centralne magazyny energii? Czy może lepszym rozwiązaniem są mniejsze, rozproszone magazyny przydomowe i farmy OZE? Czekamy na Wasze głosy w dyskusji.

Tagi: Energiewendemagazyny energiiNiemcy
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xiaomu su7 ultra na niemieckich drogach
Aktualności

Prezes Xiaomi ciśnie 260 km/h po autobahnie. Tak SU7 Ultra szykuje się na podbój Europy

2025-11-08
Volkswagen ID.4
Aktualności

Volkswagen liderem, a i tak zaciąga hamulec. Co się dzieje z produkcją elektryków w Europie?

2025-09-29
xiaomi yu7 szkice
Aktualności

Kolejny chiński gigant wjeżdża do Europy. Xiaomi oficjalnie w Niemczech, to dopiero początek

2025-09-26
REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.