Prezes trzeciej marki Nio – Firefly – oficjalnie ogłosił datę premiery pierwszego modelu, podkreślając, że marka od początku była projektowana z myślą o rynkach międzynarodowych.
Oficjalna premiera 19 kwietnia
Daniel Jin, prezydent marki Firefly, potwierdził dzisiaj na chińskim portalu społecznościowym Weibo, że pierwszy model marki zostanie oficjalnie zaprezentowany 19 kwietnia. Jest to powtórzenie informacji, którą przekazał w zeszłym tygodniu za pośrednictwem aplikacji Firefly.
Jin opublikował wideo, w którym wraz z dwoma członkami zespołu opowiedział więcej o marce i jej globalnych ambicjach. „Tworzenie małych samochodów dla użytkowników z całego świata to pierwszorzędny cel Firefly” – powiedział Jin, który jest weteranem branży motoryzacyjnej i przez ponad 10 lat pracował w SAIC-GM.
Globalna strategia od początku projektu
„Kiedy po raz pierwszy tworzyliśmy ten projekt, nie koncentrowaliśmy się tylko na jednym rynku, ale od razu wyznaczyliśmy sobie cel w postaci rynków globalnych” – podkreślił Jin. Jak wyjaśnił, nie jest to tylko kwestia potencjału sprzedażowego, ale również zmieniających się czasów.
„To era pojazdów nowej energii (NEV) i inteligentnej elektryfikacji, która odświeża każdy segment rynku, a wydaje się, że sektor małych samochodów nie został jeszcze odpowiednio zagospodarowany” – stwierdził Jin. Zespół ma nadzieję, że w przyszłości, gdy ludzie będą mówić o małych samochodach, Firefly stanie się marką, o której użytkownicy na całym świecie będą z pewnością rozmawiać.
Badania rynkowe na szeroką skalę
Tina Wang, szefowa doświadczeń produktowych w Firefly, podkreśliła w wideo, że globalnie sprzedaje się 15 milionów małych samochodów rocznie, w porównaniu do około 20 milionów samochodów osobowych sprzedawanych rocznie w Chinach. To pokazuje skalę potencjalnego rynku.
Na początku projektu Firefly zespół przeprowadził badania w ponad 40 miastach w 17 krajach, w tym w Chinach, i spędził ponad dwa miesiące w Europie. Odkryli, że główne skargi użytkowników małych samochodów dotyczą niskiej jakości materiałów i niewystarczającego bezpieczeństwa.
Nacisk na bezpieczeństwo i jakość
Firefly zamierza zdobyć przychylność użytkowników poprzez lepsze materiały i wyższe bezpieczeństwo. Pierwszy model marki standardowo wyposażony jest w dziewięć poduszek powietrznych – funkcję bezpieczeństwa, którą można znaleźć tylko w modelach takich jak BMW serii 7 czy Nio ET9.
Ta strategia jest zgodna z ogólną filozofią Nio, które pozycjonuje się jako marka premium oferująca wysoki poziom bezpieczeństwa i jakości wykonania.
Wyzwania związane z europejskimi taryfami
Warto zauważyć, że w październiku 2024 roku Komisja Europejska zakończyła dochodzenie antysubsydyjne dotyczące chińskich pojazdów elektrycznych (BEV) i zdecydowała o nałożeniu dodatkowych ceł. Nio stoi przed dodatkową taryfą w wysokości 20,7%, co podnosi jego stawkę celną w UE do 30,7%.
Podczas komunikacji z użytkownikami w czerwcu 2024 roku, William Li, założyciel, przewodniczący i dyrektor generalny Nio, stwierdził, że decyzja Europy o podniesieniu taryf była błędna, ale pomimo to Firefly nadal będzie konkurencyjny w Europie.
Specyfikacja i cena pierwszego modelu
Nio oficjalnie wprowadził markę Firefly podczas Nio Day 2024 w dniu 21 grudnia 2024 roku, aby konkurować z BMW Mini i Mercedes-Benz Smart, z myślą o rynkach globalnych.
Pierwszy model Firefly, który nosi taką samą nazwę jak podmarka, pozycjonowany jest jako ekskluzywny samochód typu boutique. Przedsprzedaż tego kompaktowego modelu BEV rozpoczęła się w Chinach podczas Nio Day 2024, a cena przedsprzedażowa wynosi 148 800 juanów (około 79 300 zł).
Model wyposażony jest w akumulator o pojemności 42,1 kWh i ma zasięg według chińskiej normy CLTC wynoszący 420 kilometrów.


Integracja z systemem wymiany baterii Nio
18 marca Jin poinformował w aplikacji Firefly, że pierwszy model marki będzie korzystał ze stacji wymiany baterii Nio zamiast stacji CATL. Wcześniej tego dnia Nio ogłosiło, że osiągnęło porozumienie z CATL w celu wspólnego stworzenia największej na świecie sieci usług wymiany baterii.
W początkowym okresie wprowadzania na rynek pierwszego modelu Firefly, Nio ustawi demonstracyjne stacje wymiany baterii w miastach o dużej gęstości użytkowników. W przyszłości model zostanie połączony z stacjami wymiany baterii Nio piątej generacji, integrując się tym samym z systemem wymiany baterii Nio.
Perspektywy dla marki
Wprowadzenie marki Firefly jest częścią szerszej strategii Nio zmierzającej do dywersyfikacji oferty i dotarcia do nowych segmentów rynku. Obok głównej marki Nio i submarki Onvo (koncentrującej się na bardziej przystępnych cenowo pojazdach elektrycznych), Firefly ma wypełnić niszę kompaktowych samochodów premium.
Czy Firefly rzeczywiście zdoła podbić rynki globalne, szczególnie w obliczu wysokich taryf w Europie? Przekonamy się po oficjalnej premierze 19 kwietnia, kiedy poznamy pełną specyfikację i strategię cenową dla poszczególnych rynków.
Dołącz do dyskusji