• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla coraz bliżej autonomicznej jazdy w Europie – duża zmiana z FSD już we wrześniu

14.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • UNECE odblokowuje kluczową funkcję autonomii
  • Co to oznacza dla użytkowników Tesli?
  • Tylko autostrady. Na razie
  • Dlaczego trwało to tak długo?
  • Co dalej?
  • Jakie będą skutki dla kierowców?

Europejscy właściciele Tesli od dawna czekają na zielone światło dla pełnej wersji FSD (Full Self-Driving). Choć system Tesla FSD ten działa już w USA i Chinach w trybie „supervised”, to w Europie na przeszkodzie przez lata stały przepisy. Teraz wreszcie coś się ruszyło – i to poważnie.

UNECE odblokowuje kluczową funkcję autonomii

W marcu 2025 roku Światowe Forum WP.29 działające przy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (UNECE) zatwierdziło ważną zmianę w regulacjach. Chodzi o nowelizację Regulacji 171, która pozwala na tzw. System-Initiated Maneuvers (SIM) – czyli manewry inicjowane przez system autonomicznej jazdy, bez aktywnego udziału kierowcy.

Brzmi technicznie, ale oznacza to coś bardzo konkretnego: Tesla będzie mogła sama zmieniać pasy na autostradzie, a nie tylko sugerować taki manewr i czekać, aż kierowca go zatwierdzi.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Nowe przepisy wejdą w życie 26 września 2025 roku, o ile żaden z krajów sygnatariuszy ich nie zablokuje. Takie sprzeciwy zdarzają się jednak bardzo rzadko – ponad 95% przyjętych zmian przechodzi bez przeszkód.

Co to oznacza dla użytkowników Tesli?

Dla europejskich kierowców Tesli to duży krok w stronę bardziej zaawansowanej autonomii, podobnej do tej, z której korzystają Amerykanie. Po wejściu w życie nowych regulacji, FSD będzie mogło działać w bardziej „naturalny” sposób – czyli przejmować niektóre decyzje na drodze bez każdorazowej zgody użytkownika.

REKLAMA

Oczywiście, nie oznacza to pełnej jazdy autonomicznej. Kierowca nadal będzie musiał uważnie obserwować drogę i być gotowym do przejęcia kontroli. Wymóg „eyes-on” (ręce mogą być poza kierownicą, ale oczy na drodze) zostaje utrzymany, a z nim obowiązek stałego monitorowania uwagi kierowcy.

Tak więc nie zniknie jeszcze tzw. „wheel nag” – czyli komunikaty przypominające o konieczności dotykania kierownicy, jeśli system wykryje brak aktywności.

tesla model 3
Tesla Model 3, fot. Tesla

Tylko autostrady. Na razie

Jest jednak pewien haczyk. Zmiana przepisów dotyczy wyłącznie dróg szybkiego ruchu – autostrad i ewentualnie dróg ekspresowych. Miasta pozostają poza zakresem tej nowelizacji. To oznacza, że najbardziej efektowne funkcje FSD, jak automatyczne ruszanie z miejsca, mijanie skrzyżowań czy parkowanie pod drzwiami, wciąż będą w Europie zablokowane.

REKLAMA

To właśnie te elementy miejskiej jazdy, które robią wrażenie w materiałach z USA czy Chin, nadal nie będą dostępne dla europejskich kierowców. Nawet jeśli Tesla technologicznie jest na to gotowa, prawo wciąż nie pozwala na pełną automatyzację w ruchu miejskim.

Dlaczego trwało to tak długo?

Europa znana jest z ostrożności, jeśli chodzi o dopuszczanie nowych technologii na drogach. Autonomia pojazdów jest tutaj traktowana z dużym dystansem. Niektóre kraje pozwalały Tesli na testowanie FSD na wybranych drogach, ale brakowało wspólnych regulacji, które umożliwiłyby jego realne wdrożenie dla wszystkich klientów.

Teraz, dzięki ujednoliceniu przepisów w ramach UNECE, Tesla i inne firmy technologiczne mogą szybciej i bezpieczniej wprowadzać nowe funkcje w wielu krajach jednocześnie. To kluczowy warunek dla rozwoju autonomii w skali kontynentu.

Tesla is waiting for EU approval (sigh)

— gorklon rust (@elonmusk) May 12, 2025

Co dalej?

Wejście w życie przepisów 26 września to początek nowego etapu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Tesla będzie mogła w ciągu kilku tygodni lub miesięcy aktywować funkcję SIM na autostradach w krajach UE, Japonii czy Korei Południowej.

To nie tylko dobra wiadomość dla właścicieli Tesli. Cała branża może na tym skorzystać – bo nowe regulacje nie są „pisane pod Teslę”. Inni producenci, tacy jak Mercedes, BMW, czy Volvo, również rozwijają własne systemy autonomiczne i będą mogli wdrażać je szybciej i łatwiej.

Z drugiej strony – Tesla ma przewagę. Jej system FSD jest powszechnie uznawany za jeden z najbardziej zaawansowanych, a flota już jeżdżących aut jest gotowa na zdalne aktualizacje. Gdy tylko prawo pozwoli, funkcje mogą zostać uruchomione natychmiast, bez czekania na nową generację modeli.

tesla model y juniper
Model Y
tesla model s
Model S
tesla model 3
Model 3
tesla model x
Model X

Jakie będą skutki dla kierowców?

W praktyce, jesienią tego roku europejscy kierowcy mogą zobaczyć na swoich ekranach Tesli nowe możliwości – szczególnie na dłuższych trasach. Samodzielna zmiana pasa, reagowanie na zjazdy i wjazdy, lepsze dostosowanie się do ruchu na autostradach – to wszystko sprawi, że jazda stanie się wygodniejsza i mniej męcząca.

Nie można jednak zapominać, że pełna autonomia to wciąż pieśń przyszłości. Obecna zmiana to tylko jeden krok – choć bardzo ważny – na długiej drodze do całkowicie samodzielnych pojazdów.

Czy europejskie regulacje dogonią tempo technologii Tesli? Czy potrzebujemy większej swobody dla rozwoju autonomii, czy raczej lepiej zachować ostrożność? Napiszcie w komentarzach, co o tym sądzicie – i czy sami zaufalibyście Tesli na autostradzie.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: notateslaapp
Tagi: autonomiczna jazdaautopilotbmweuropamercedesTeslaTesla FSDtesla model 3Tesla Model Stesla model xtesla model yUNECEvolvo
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

elektryczny skuter wodny e-dolphin s300
Aktualności

Elektryczny skuter wodny za 170 000 zł? E-Dolphin pokazuje, jak może wyglądać przyszłość rekreacji na wodzie dla zamożnych

2025-05-14
mercedes-benz cla elektryczny
Aktualności

Mercedes zmienia zdanie: elektryczny Mercedes CLA jednak naładuje się także na Superchargerach 400V

2025-05-14
elon musk na scenie tesla
Aktualności

Tesla szykuje nowe miliardy dla Muska? Zarząd rusza z przeglądem gigantycznego wynagrodzenia

2025-05-14

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.