• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Lucid rusza na podbój Europy z pomocą Arabii Saudyjskiej. Nowa fabryka ma być kluczem do sukcesu

17.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Produkcja z pustyni na europejskie drogi
  • Dlaczego Arabia Saudyjska?
  • Lucid kontra chińscy giganci
  • Co dalej z Lucidem w Europie?
  • Czas pokaże, ale gra toczy się o wysoką stawkę

Amerykański producent luksusowych aut elektrycznych, Lucid Motors, szykuje się do ofensywy na rynku europejskim. Ale zamiast budować kolejne zakłady w USA czy Europie, firma stawia na ekspansję swojego zakładu w Arabii Saudyjskiej. To strategiczna decyzja, która może całkowicie zmienić układ sił na globalnym rynku elektromobilności.

Produkcja z pustyni na europejskie drogi

Lucid ogłosił, że już w 2027 roku pierwsze pojazdy wyprodukowane w rozbudowanej saudyjskiej fabryce trafią do Europy oraz na wybrane rynki azjatyckie (z wyłączeniem Chin). Chodzi o zakład AMP-2, który obecnie działa jako centrum montażowe, gdzie składane są auta z komponentów dostarczanych ze Stanów Zjednoczonych.

To się jednak zmieni. Trwa rozbudowa fabryki, która zakończy się w 2026 roku. Po jej ukończeniu zakład będzie w stanie produkować aż 150 tysięcy pojazdów rocznie – i to nie tylko poprzez montaż, ale także dzięki lokalnej produkcji części. Co więcej, Arabia Saudyjska planuje przyciągnąć producenta akumulatorów, który miałby dostarczać baterie bezpośrednio do fabryki Lucida.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Dlaczego Arabia Saudyjska?

Nie bez znaczenia jest fakt, że 64% udziałów w Lucidzie należy do saudyjskiego funduszu inwestycyjnego PIF. Królestwo, które dotąd importowało wszystkie samochody, widzi w Lucidzie szansę na rozwój własnego przemysłu motoryzacyjnego. I nie chodzi tylko o zaspokojenie lokalnego rynku – ambicje są globalne.

Według doniesień Bloomberga, władze Arabii Saudyjskiej rozważają wprowadzenie ceł na importowane pojazdy, na wzór rozwiązań znanych z USA. Tym samym chcą zachęcić mieszkańców do kupowania produktów lokalnych. Mark Winterhoff, tymczasowy prezes Lucida, otwarcie popiera ten pomysł. Podkreśla, że choć nie musi to być rozwiązanie na zawsze, na początkowym etapie rozwoju lokalnych producentów jest ono wręcz niezbędne.

REKLAMA

Lucid kontra chińscy giganci

Wejście Lucida na rynek europejski nastąpi jednak z pewnym opóźnieniem. W 2027 roku scena będzie już w dużej mierze zajęta – chińscy producenci, tacy jak BYD czy Zeekr, mocno zaznaczyli swoją obecność, oferując auta konkurencyjne wobec popularnych modeli Tesli. Co ważne, robią to w przystępnych cenach.

Lucid stawia na segment premium, co widać choćby po cenie modelu Air Pure, który w Niemczech kosztuje około 85 tysięcy euro (czyli ok. 365 tys. zł). Dla porównania, w USA ten sam model jest tańszy o blisko 15 tysięcy dolarów. To spora różnica, która może zniechęcać potencjalnych klientów.

Dziś Lucid ma zaledwie kilka salonów sprzedaży w 15 europejskich krajach, a jego wyniki sprzedażowe są na razie bardzo ograniczone. Ale to może się zmienić, gdy firma wprowadzi na rynek bardziej przystępne modele klasy średniej, które mają być produkowane zarówno w USA, jak i w rozbudowanej fabryce w Arabii Saudyjskiej.

REKLAMA
Lucid Air Dream Edition
Lucid Air Dream Edition
lucid air lucid gravity
lucid gravity
lucid gravity

Co dalej z Lucidem w Europie?

Lucid ma trudne zadanie: wejść na nasycony rynek, na którym dominują silni gracze – Tesla, lokalni producenci jak Volkswagen czy BMW, a teraz także Chińczycy. Ale ma kilka atutów: innowacyjna technologia, elegancki design i wsparcie finansowe od jednego z najbogatszych państw świata.

Jeśli uda się utrzymać jakość i jednocześnie obniżyć koszty produkcji dzięki przeniesieniu części operacji do Arabii Saudyjskiej, Lucid może stać się realną alternatywą dla obecnych liderów rynku premium EV.

Zastanawiać może też potencjalny wpływ tej decyzji na całą branżę motoryzacyjną. Czy inne firmy pójdą śladem Lucida i zaczną przenosić produkcję do regionów o niższych kosztach i politycznym wsparciu? Czy Europa będzie w stanie obronić swój rynek przed ekspansją pojazdów produkowanych poza kontynentem?

Czas pokaże, ale gra toczy się o wysoką stawkę

Lucid, wspierany przez miliardy dolarów z saudyjskiego funduszu i uzbrojony w ambitne plany, ma szansę na stworzenie nowego modelu funkcjonowania marki premium w elektromobilności – z produkcją w Azji, sprzedażą w Europie i strategią cenową dostosowaną do globalnej konkurencji.

W 2027 roku europejski rynek EV może wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Ceny, jakość, pochodzenie – wszystko to zaczyna się mieszać. Dlatego warto już teraz przyglądać się takim ruchom jak ten Lucida. Bo mogą zadecydować o tym, jak i gdzie będą powstawać samochody, które za kilka lat zobaczymy na naszych ulicach.

A Wy? Co myślicie o samochodach elektrycznych produkowanych w Arabii Saudyjskiej? Czy taka lokalizacja produkcji ma dla Was znaczenie? Czy Lucid ma szansę przebić się w Europie, mimo wysokich cen? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: arabia saudyjskaekspansjaeuropafabryka samochodówlucidlucid airpremiumUSA
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

Renault 4 Savane 4x4
Aktualności

Renault 4 Savane 4×4 Concept: francuska odpowiedź na Riviana R3X i hołd dla ducha przygody

2025-05-17
tesla giga texas tajemnicze samochody 05.2025
Aktualności

Dwa tajemnicze Tesle na terenie Giga Texas. Nowy Model Y Performance czy „tania Tesla”?

2025-05-16
byd zmiana siedziby wegry
Aktualności

BYD przenosi europejską centralę na Węgry. Chiński gigant EV stawia na Środkową Europę

2025-05-16

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-05-15
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.