• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rewolucja na niemieckich autostradach: Czy e-auta będą ładować się podczas jazdy? Testują nową technologię w Niemczech

23.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Nowatorska technologia wbudowana w drogę
  • Nie dla każdego auta – przynajmniej na razie
  • Testy ruszą latem
  • Czy to zmieni elektromobilność w Europie?
  • Co można zyskać, a co stracić?
  • Polska – czy możemy na tym zyskać?

W Niemczech powstaje właśnie coś, co może zmienić rynek elektromobilności na lata. Na autostradzie A6 w Bawarii, w okolicy Amberg, budowana jest testowa trasa, która pozwoli ładować samochody elektryczne podczas jazdy. To nie jest futurystyczna wizja, tylko realny projekt, w który zaangażowane są uczelnie, firmy technologiczne oraz niemieckie ministerstwa.

Nowatorska technologia wbudowana w drogę

W ramach przebudowy 5,7-kilometrowego odcinka autostrady A6, niedaleko parkingu Oberpfälzer Alb Nord, na około jednym kilometrze pojawią się specjalne wbudowane w asfalt cewki. To one mają umożliwić przekazywanie energii do jadących samochodów. System działa bardzo podobnie do bezprzewodowego ładowania smartfonów, tylko w zdecydowanie większej skali. Cewki pod nawierzchnią drogi generują pole magnetyczne, a specjalna cewka zamontowana pod autem „łapie” energię i przekształca ją w prąd.

Cała technologia pozwala na przekazywanie energii przez kilka centymetrów asfaltu i powietrza, bez żadnego kabla. Kierowca nie musi się zatrzymywać – energia trafia do silnika lub prosto do akumulatorów podczas jazdy z autostradową prędkością.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Nie dla każdego auta – przynajmniej na razie

Ważne jednak, żeby wiedzieć jedno: ta technologia nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich. Przynajmniej na początku tylko specjalnie przygotowane auta testowe będą mogły korzystać z nowego odcinka. Muszą być wyposażone w odbiornik, który odbierze energię z jezdni. Takich rozwiązań nie ma jeszcze w seryjnie produkowanych autach. Na trasie pojawią się więc pojazdy naukowe i prototypy, które zbiorą dane o efektywności systemu i kosztach instalacji.

Testy ruszą latem

Budowa testowej trasy rozpoczęła się w maju. Pierwsze testowe przejazdy mają wystartować już na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Nad projektem pracuje konsorcjum, w skład którego wchodzą m.in. Instytut FAPS przy Uniwersytecie Erlangen-Norymberga oraz firmy z branży elektromobilności, jak izraelska ElectReon, która już prowadzi podobne projekty na świecie. Całość jest finansowana z funduszy niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Technologii oraz spółki Deutsche Autobahn GmbH. Budżet testu to aż 8 milionów euro.

REKLAMA
indukcyjna autostrada w niemczech

Czy to zmieni elektromobilność w Europie?

Projekt wpisuje się w szerszy trend: coraz więcej regionów i firm pracuje nad bezprzewodowym ładowaniem aut elektrycznych – nie tylko na parkingach, ale i w ruchu. W Bawarii nie ukrywają, że chcą być pionierem tej technologii. Powstało już specjalne centrum badawcze Fraunhofer IISB, które ma się zająć rozwijaniem rozwiązań dla indukcyjnego ładowania. Bawarskie władze sfinansowały to centrum kwotą 7,5 miliona euro, a placówka ma działać przynajmniej do końca 2027 roku.

Dlaczego to takie ważne? Kluczowy problem dla rozwoju rynku aut elektrycznych to infrastruktura ładowania. W wielu regionach Niemiec – podobnie jak w Polsce – liczba ładowarek wciąż jest niewystarczająca. Każde rozwiązanie, które ogranicza konieczność planowania postojów czy walki o dostęp do ładowarki, to prawdziwa rewolucja. Jeśli systemy takie jak na A6 okażą się efektywne, mogą z czasem trafić na kolejne autostrady, a potem – kto wie – także do miast.

Co można zyskać, a co stracić?

Oczywiście, nowa technologia to nie tylko zalety. Instalacja indukcyjnych cewek w drogach jest kosztowna i wymaga zaawansowanych prac budowlanych. Pojawia się też pytanie o wytrzymałość takiego systemu na warunki pogodowe i intensywny ruch ciężarówek. Nie ma także pewności, czy odbiorniki będą na tyle tanie i uniwersalne, by producenci masowo montowali je w samochodach.

REKLAMA

Z drugiej strony, jeśli Bawaria udowodni, że na dłuższą metę jest to rozwiązanie efektywne i tańsze od stawiania tysięcy nowych ładowarek, cały rynek może się przeorganizować. Wyobraźmy sobie, że już za kilka lat samochód elektryczny na autostradzie nie tylko nie będzie musiał zjeżdżać na ładowanie, ale wręcz będzie zyskiwał zasięg w trasie. Zmienia się wtedy także podejście producentów: akumulatory mogą być mniejsze, tańsze i lżejsze.

Polska – czy możemy na tym zyskać?

Chociaż Polska na razie nie ogłosiła podobnych projektów, obserwowanie niemieckich testów jest dla nas bardzo ważne. Jeśli system się sprawdzi, niewykluczone, że w ciągu dekady podobne technologie pojawią się i na naszych drogach – na początek może w miastach lub na najważniejszych trasach krajowych.

Warto zadać sobie pytanie: czy takie rozwiązanie to przyszłość elektromobilności, czy tylko technologiczna ciekawostka? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach – co Wy sądzicie o takim podejściu? Czy indukcyjne ładowanie „w trasie” to klucz do rozwoju rynku aut elektrycznych, czy może ślepa uliczka?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: ładowanie ciężarówki elektrycznejładowanie samochodu elektrycznegoniemcy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

tesla model s facelift 2026
Aktualności

Tesla Model S Plaid w nowej wersji przyłapana w czasie testów na torze. Czy wreszcie doczekamy się poważnej aktualizacji?

2025-05-22
catl zmiana baterii ciezarowek
Aktualności

Nowy akumulator na wymianę od CATL może odmienić ciężki transport. Chińczycy chcą zdominować rynek

2025-05-22
elektryczny volkswagen golf gti koncept
Aktualności

Elektryczny Volkswagen Golf GTI oficjalnie potwierdzony – Volkswagen stawia na napęd na przód i nową definicję sportowej jazdy

2025-05-19

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf nadciąga do Polski. Mały elektryk, który może sporo namieszać

2025-05-17
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie zaprezentowany – Czy Tesla Model Y ma się czego bać?

2025-05-22
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.