• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Baterie solid-state coraz bliżej przełomu? Gigafabryki rosną, ale wyzwań nie brakuje

22.06.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Europa i Azja rozkręcają produkcję
  • Rewolucja czy tylko szum?
  • Przewaga to bezpieczeństwo, niekoniecznie wydajność
  • Nowe ogniwa, nowe łańcuchy dostaw
  • Motoryzacja napędza rozwój
  • Drony i roboty: nowe eldorado dla SSB?
  • Od komórki do systemu
  • Wciąż wiele do zrobienia
  • Czy warto czekać?

Przez lata uchodziły za technologię przyszłości, ale teraz baterie solid-state (SSB) zaczynają powoli wychodzić z laboratoriów i trafiać do fabryk. Rośnie liczba firm inwestujących w produkcję na dużą skalę, powstają kolejne gigafabryki, a światowi gracze w elektromobilności wietrzą nową rewolucję. Czy jednak rzeczywiście jesteśmy u progu zmiany, która zepchnie klasyczne litowo-jonowe ogniwa do lamusa?

Europa i Azja rozkręcają produkcję

Francja i Tajwan już inwestują miliardy w produkcję SSB. Firma Blue Solutions, znana z wczesnych prób z bateriami polimerowymi, ogłosiła budowę nowej gigafabryki w Alzacji. Roczna zdolność produkcyjna ma wynieść 25 GWh – to wystarczy, by zasilić około 250 tys. samochodów elektrycznych.

Z kolei tajwańskie ProLogium uruchomiło właśnie pierwszą na świecie gigafabrykę SSB w Taoyuan. Początkowo zakład będzie produkować 2 GWh rocznie, ale to dopiero początek – w planach jest kolejna fabryka w Dunkierce, której budowa ma ruszyć jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku. Jej docelowa moc to aż 48 GWh rocznie. Inne firmy także zapowiadają budowę swoich zakładów – co świadczy o tym, że branża zaczyna traktować SSB poważnie jako technologię, która może zrewolucjonizować rynek.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Rewolucja czy tylko szum?

Baterie solid-state od dawna są na ustach inżynierów i inwestorów. W teorii mają wszystko, czego potrzebuje elektromobilność: wyższą gęstość energii, większe bezpieczeństwo i możliwość szybkiego ładowania. Ich budowa, pozbawiona ciekłych elektrolitów, eliminuje ryzyko wycieków i zapłonów – problemu znanego z klasycznych ogniw litowo-jonowych.

Inne w podobnym temacie

gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025
saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
dongfeng bateria solid-state

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

15/11/2025
ceo catl Robin Zeng

CATL już nawet się nie ściga. Odpalili 5. generację LFP, a teraz biorą się za statki i latające taksówki

15/11/2025
REKLAMA

Ale diabeł tkwi w szczegółach. W praktyce wiele rzekomo „komercyjnych” SSB wciąż opiera się na półpłynnych elektrolitach, a ich parametry nie zawsze przewyższają najlepsze ogniwa litowo-jonowe. Postęp jest widoczny, ale nie tak szybki, jak oczekiwano. Niektóre rozwiązania oferują minimalne korzyści energetyczne, za to wymagają zupełnie nowych procesów produkcyjnych i surowców.

baterie solid state wspolprace

Przewaga to bezpieczeństwo, niekoniecznie wydajność

Jak wynika z analizy IDTechEx, największym atutem baterii solid-state wciąż pozostaje ich bezpieczeństwo. Przewidywana wyższa gęstość energii to wciąż w dużej mierze potencjał, nie fakt. By go osiągnąć, trzeba wprowadzać nowe materiały – jak np. anody z czystego litu lub krzemu – co z kolei rodzi nowe problemy produkcyjne i wymusza budowę zupełnie innych fabryk niż te, które dziś produkują ogniwa litowo-jonowe.

W efekcie pojawia się pytanie: czy zamiast inwestować miliardy w coś, co dopiero raczkuje, nie lepiej dopracować dobrze znaną technologię litowo-jonową? Tę myśl podziela część ekspertów, zauważając, że rozwój Li-Ion również nie stoi w miejscu – ogniwa są coraz tańsze, coraz lepsze i mają sprawdzoną infrastrukturę produkcyjną.

Nowe ogniwa, nowe łańcuchy dostaw

Wejście SSB na rynek to nie tylko kwestia technologii, ale także zmiana globalnej mapy dostaw i produkcji. Dotąd prym wiodły Chiny, Korea Południowa i Japonia. Teraz jednak Europa i USA wchodzą do gry, chcąc skrócić łańcuchy dostaw i uniezależnić się od Azji.

Wymaga to jednak budowy nowych kompetencji: solid-state to inne surowce, inne komponenty, inne procesy. To szansa dla startupów materiałowych, dostawców maszyn czy firm specjalizujących się w projektowaniu systemów bateryjnych. Jednocześnie oznacza to, że SSB to nie tylko temat dla branży motoryzacyjnej – to także ogromny impuls dla całego sektora energetycznego i przemysłowego.

Motoryzacja napędza rozwój

Nie ma wątpliwości, że to samochody elektryczne są głównym powodem tak silnego zainteresowania SSB. Producenci aut inwestują w badania, zawierają partnerstwa z firmami technologicznymi i zakładają wspólne przedsięwzięcia. Mają ku temu powody – mogą sobie pozwolić na wyższe koszty jednostkowe, a korzyści z większego zasięgu i bezpieczeństwa są w tym segmencie ogromne.

REKLAMA

Ale nie wszystkie SSB nadają się od razu do aut. Niektóre technologie są na razie zbyt słabe pod względem mocy czy trwałości. Dlatego część firm celuje najpierw w niszowe rynki – np. czujniki IoT do pracy w ekstremalnych warunkach, gdzie liczy się niezawodność i odporność na temperaturę.

dodge solid state stellantis factorial

Drony i roboty: nowe eldorado dla SSB?

Ciekawym kierunkiem rozwoju są także drony i roboty. Tu liczy się niska masa, kompaktowy rozmiar i bezpieczeństwo. Drony potrzebują lekkich baterii do dłuższego lotu, a roboty – niezawodnych źródeł energii w ograniczonej przestrzeni. To idealne środowisko dla solid-state, które mogą zdobywać rynek niejako „tylnymi drzwiami”, zanim trafią masowo do aut.

Od komórki do systemu

Wraz z przechodzeniem od prototypów do produkcji masowej, zmienia się też podejście przemysłu. Już nie tylko pojedyńcze ogniwa są istotne – teraz liczy się cały system. Producenci skupiają się na integracji z układami zarządzania bateriami (BMS), poprawie bezpieczeństwa i optymalizacji mechanicznej całych pakietów.

To kluczowe, zwłaszcza w zastosowaniach takich jak magazyny energii czy pojazdy – gdzie błędy konstrukcyjne mogą skutkować nie tylko awarią, ale i zagrożeniem życia.

Wciąż wiele do zrobienia

Mimo postępów, SSB wciąż zmagają się z poważnymi przeszkodami. Koszty produkcji są wysokie, technologie trudne do skalowania, a zarządzanie naciskiem w komórkach – skomplikowane. Ale firmy nie odpuszczają. Blue Solutions od ponad dekady rozwija swoje baterie, a nowe inwestycje świadczą o rosnącej determinacji.

Czy warto czekać?

Rynek SSB ma osiągnąć wartość 9 miliardów dolarów do 2035 roku. To sporo, ale w porównaniu z litowo-jonowym gigantem – wciąż ułamek. Czy baterie solid-state zdobędą rynek? Być może. Ale to wymaga przełomów nie tylko technologicznych, ale i organizacyjnych. W najbliższych latach zobaczymy, czy potrafią przebić się do mainstreamu, czy pozostaną niszową alternatywą.

A Wy co myślicie? Czy solid-state to prawdziwa przyszłość elektromobilności, czy tylko kolejna technologia, która dobrze wygląda w prezentacjach, ale gorzej w produkcji? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach.

Tagi: absolute solid-state batteryBaterie solid-stateBaterie ze stałym elektrolitemOgniwa solid-state
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.