Spis treści
Nowa marka motoryzacyjna Maextro, będąca wspólnym przedsięwzięciem giganta technologicznego Huawei oraz producenta samochodów JAC Motors, może pochwalić się spektakularnym startem swojego flagowego modelu. Luksusowy sedan Maextro S800 zgromadził ponad 8000 wiążących zamówień w zaledwie 50 dni od premiery, co potwierdza rosnący apetyt chińskich konsumentów na elektryczne pojazdy premium.
Błyskawiczny start sprzedaży
Tempo napływu zamówień na Maextro S800 robią wrażenie nawet jak na chińskie standardy. W pierwszą godzinę po uruchomieniu sprzedaży wpłynęło 1000 zamówień, a w ciągu pierwszej doby liczba ta wzrosła do ponad 1600 jednostek. Po dwóch dniach od startu sprzedaży klienci złożyli już ponad 2100 zamówień, podczas gdy po 19 dniach firma mogła pochwalić się liczbą przekraczającą 5000 rezerwacji.
Szczególnie imponujące są wyniki pierwszego miesiąca – ponad 6500 zamówień w 30 dni to rezultat, który plasuje Maextro S800 w czołówce najszybciej sprzedających się luksusowych elektrycznych sedanów na chińskim rynku. Osiągnięcie obecnej liczby ponad 8000 zamówień w zaledwie 50 dni potwierdza, że strategia Huawei wejścia w segment premium motoryzacji elektrycznej trafia w gusta konsumentów.
Bogata gama wariantów i cennik
Maextro S800 oferuje klientom szeroką gamę konfiguracji dopasowanych do różnych potrzeb i budżetów. Sedan dostępny jest zarówno jako pojazd w pełni elektryczny (BEV), jak i jako hybryda plug-in z przedłużaczem zasięgu (EREV). Dodatkowo każda z technologii napędu oferowana jest w wersjach cztero- i pięciomiejscowych.
Cennik rozpoczyna się od 708 000 juanów (około 361 000 złotych) za pięciomiejscową wersję BEV, podczas gdy najbardziej ekskluzywny wariant czteromiejscowy EREV kosztuje już ponad milion juanów – dokładnie 1 018 000 juanów (około 519 000 złotych). Ta szeroka rozpiętość cenowa pozwala marce dotrzeć do różnych segmentów klientów poszukujących luksusowego elektrycznego transportu.
Imponujące wymiary i pozycjonowanie
Pod względem gabarytów S800 prezentuje się jako prawdziwy limuzyn – 5480 mm długości, 2000 mm szerokości i 1536 mm wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 3370 mm. Te wymiary plasują go w segmencie konkurującym z takimi modelami jak BMW serii 7 czy Mercedes klasy S w ich elektrycznych wersjach.
Maextro stanowi najwyżej pozycjonowaną markę w portfolio sojuszu HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance) prowadzonego przez Huawei. Obok S800 w ramach tego ekosystemu działają także marki Stelato, Aito, Luxeed oraz Shangjie, które współpracują z różnymi chińskimi producentami samochodów, wykorzystując technologie i rozwiązania opracowane przez Huawei.



Nowe regulacje podatkowe mogą wpłynąć na sprzedaż
Timing sukcesu Maextro S800 zbiegł się z wprowadzeniem nowych regulacji podatkowych w Chinach, które mogą wpłynąć na przyszłe wyniki sprzedaży najdroższych wariantów. Od 20 lipca 2024 roku chiński rząd obniżył próg opodatkowania luksusowych pojazdów z 1 469 000 do 1 017 000 juanów (517 000 zł), jednocześnie włączając do tej kategorii także w pełni elektryczne samochody.
Ta zmiana oznacza, że najdroższy wariant Maextro S800 za 1 018 000 juanów (518 000 zł) zostanie objęty podatkiem konsumpcyjnym. Może to wpłynąć na atrakcyjność cenową tej konkretnej konfiguracji, choć pozostałe pięć wariantów pozostaje poniżej nowego progu podatkowego.
Siła marki Huawei jako kluczowy czynnik
Sukces S800 w dużej mierze wynika z silnej pozycji marki Huawei na chińskim rynku technologicznym. Rozpoznawalność i zaufanie konsumentów do produktów tego giganta technologicznego przekłada się bezpośrednio na akceptację dla nowych rozwiązań motoryzacyjnych sygnowanych tym logotypem.
Strategia Huawei polegająca na partnerstwa z różnymi producentami samochodów, przy jednoczesnym dostarczaniu zaawansowanych technologii i systemów, pokazuje alternatywny model wejścia na rynek motoryzacyjny dla firm technologicznych.
Perspektywy rozwoju i wyzwania
Osiągnięcie 8000 zamówień w tak krótkim czasie to dopiero początek drogi dla marki Maextro. Kluczowym wyzwaniem będzie teraz sprawne uruchomienie produkcji i dotrzymanie terminów dostaw, co w przypadku tak skomplikowanych technicznie pojazdów premium nie jest zadaniem prostym.
Wprowadzenie nowych regulacji podatkowych może skłonić markę do przemyślenia strategii cenowej dla przyszłych modeli lub rozważenia wprowadzenia dodatkowych wariantów mieszczących się w korzystniejszych progach podatkowych.
Rozwój marki Maextro będzie także istotnym testem dla całej strategii Huawei w sektorze motoryzacyjnym. Sukces lub porażka mogą wpłynąć na dalsze inwestycje i kierunki rozwoju całego sojuszu HIMA.
Jak oceniacie szanse powodzenia chińskich marek premium na globalnym rynku elektrycznych limuzyn? Czy Maextro S800 ma potencjał, by zagrozić europejskim producentom luksusowych elektryków?
Dołącz do dyskusji