• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

BMW i7 z akumulatorami solid-state na drogach. Czy to zapowiedź nowej ery elektromobilności?

23.05.2025
w Aktualności, Baterie, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Co wyróżnia baterie solid-state?
  • BMW i7 – platforma testowa, nie gotowy produkt
  • BMW nie spieszy się z wdrożeniem
  • Co dalej z solid-state?
  • Dlaczego to ważne?
  • Czy czeka nas rewolucja?
  • Co Wy na to?

BMW testuje właśnie na publicznych drogach pierwszy samochód elektryczny wyposażony w akumulatory ze stałym elektrolitem (ASSB, solid-state). To testowy egzemplarz BMW i7, który porusza się po okolicach Monachium. Zastosowano w nim nowoczesne ogniwa opracowane przez amerykańską firmę Solid Power, z którą BMW współpracuje od 2016 roku.

Nie jest to jednak zwykła prezentacja technologii – to pierwszy realny sprawdzian solid-state w pojeździe BMW, i to nie w laboratorium, lecz w rzeczywistych warunkach drogowych.

Co wyróżnia baterie solid-state?

Ogniwa ASSB (All-Solid-State Battery) różnią się od obecnie stosowanych akumulatorów tym, że nie zawierają ciekłego elektrolitu. Zamiast tego używa się tu elektrolitu na bazie siarczków, który jest w stanie zaoferować znacznie większą gęstość energii, lepsze właściwości ładowania oraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

W praktyce oznacza to możliwość uzyskania większego zasięgu, szybszego ładowania oraz mniejszych strat energii bez zwiększania wagi całego systemu magazynowania.

Inne w podobnym temacie

Zeekr 7x

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

01/12/2025
fastned stacja ladowania

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

26/11/2025
gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025
saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
REKLAMA
bateria solid-state bmw
bateria solid-state bmw
bateria solid-state bmw

BMW i7 – platforma testowa, nie gotowy produkt

W testowym BMW i7 zintegrowano nowy typ ogniw solid-state z aktualną architekturą Gen5, czyli ogniwami pryzmatycznymi montowanymi w modułach. Chociaż z zewnątrz to wciąż znane BMW i7, wewnątrz to ruchome laboratorium, które pozwoli inżynierom BMW badać:

  • jak zachowuje się nowy typ ogniw pod wpływem wysokiego ciśnienia,
  • jak reagują na różne temperatury pracy,
  • w jaki sposób należy zarządzać ich rozszerzalnością cieplną.

Wszystko to ma dać odpowiedź na pytanie: czy i kiedy można bezpiecznie wdrożyć ASSB do seryjnej produkcji?

BMW nie spieszy się z wdrożeniem

Choć testy trwają, BMW nie zapowiada szybkiego wdrożenia tej technologii. Wręcz przeciwnie – Martin Schuster, odpowiedzialny za rozwój ogniw w BMW, otwarcie mówi, że jego firma nie potrzebuje ASSB do połowy lat 30.. Dlaczego?

BMW wprowadza właśnie na rynek nową generację baterii Gen6, która ma:

  • zwiększyć zasięg o 30%,
  • skrócić czas ładowania również o 30%,
  • zmniejszyć emisję CO₂ w procesie produkcji o 60%,
  • a koszt wytworzenia jednego pakietu baterii ma spaść aż o połowę.

Te liczby robią wrażenie i pokazują, że BMW nie uważa solid-state za pilną konieczność, skoro obecna technologia wciąż ma duży potencjał rozwoju.

bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state

Co dalej z solid-state?

Obecnie największym problemem solid-state jest koszt i trudność produkcji na dużą skalę. Jeśli nie nastąpi przełom technologiczny, który umożliwi masową, tanią produkcję ogniw ASSB, to technologia ta pozostanie w sferze testów i prototypów.

BMW i Solid Power kontynuują jednak współpracę. Bawarska firma uruchomiła w Parsdorfie prototypową linię produkcyjną, która ma na celu dalsze testy i rozwój ogniw ASSB. Na razie to inwestycja w przyszłość, a nie realna zapowiedź szybkiej komercjalizacji.

Dlaczego to ważne?

Choć ASSB nie trafią szybko do seryjnych modeli BMW, to fakt, że testy odbywają się w realnych warunkach, to duży krok naprzód dla całej branży elektromobilności. Rzadko zdarza się, by pojazd z pełnymi ogniwami solid-state – nie półstałymi – jeździł po drogach publicznych. To dowód na poważne traktowanie tej technologii przez czołowych producentów.

REKLAMA

BMW nie jest zresztą jedyne. Toyota, Volkswagen, BYD, CATL, Mercedes i inni również prowadzą prace nad tą technologią. Jednak jak dotąd, żaden z nich nie pokazał pełnowymiarowego prototypu jeżdżącego po drogach.

bmw i7 solid-state

Czy czeka nas rewolucja?

Solid-state to niewątpliwie technologia przyszłości, ale jej powszechne zastosowanie może jeszcze potrwać nawet dekadę. Na razie firmy takie jak BMW budują fundamenty pod przyszłe rozwiązania – zbierają dane, testują, eksperymentują.

Z jednej strony mamy więc ogromny potencjał, a z drugiej – zimną kalkulację ekonomiczną. Jeśli koszt i skomplikowanie produkcji nie spadną, BMW może postawić na dalszy rozwój klasycznych ogniw litowo-jonowych, które wciąż mają spory zapas możliwości.

Co Wy na to?

Czy uważacie, że solid-state to przyszłość elektromobilności, czy może to przereklamowana technologia, która nie zdoła przebić się do mainstreamu? A może BMW powinno przyspieszyć działania, by nie przegapić momentu przełomu?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tym podejściu BMW. Czy to ostrożność, czy rozsądna strategia?

Tagi: absolute solid-state batteryBaterie ze stałym elektrolitemBMWbmw i7NiemcyOgniwa solid-staterozwój
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
fastned stacja ladowania
Aktualności

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

2025-11-26
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.