• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

BMW i7 z akumulatorami solid-state na drogach. Czy to zapowiedź nowej ery elektromobilności?

23.05.2025
w Aktualności, Baterie, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Co wyróżnia baterie solid-state?
  • BMW i7 – platforma testowa, nie gotowy produkt
  • BMW nie spieszy się z wdrożeniem
  • Co dalej z solid-state?
  • Dlaczego to ważne?
  • Czy czeka nas rewolucja?
  • Co Wy na to?

BMW testuje właśnie na publicznych drogach pierwszy samochód elektryczny wyposażony w akumulatory ze stałym elektrolitem (ASSB, solid-state). To testowy egzemplarz BMW i7, który porusza się po okolicach Monachium. Zastosowano w nim nowoczesne ogniwa opracowane przez amerykańską firmę Solid Power, z którą BMW współpracuje od 2016 roku.

Nie jest to jednak zwykła prezentacja technologii – to pierwszy realny sprawdzian solid-state w pojeździe BMW, i to nie w laboratorium, lecz w rzeczywistych warunkach drogowych.

Co wyróżnia baterie solid-state?

Ogniwa ASSB (All-Solid-State Battery) różnią się od obecnie stosowanych akumulatorów tym, że nie zawierają ciekłego elektrolitu. Zamiast tego używa się tu elektrolitu na bazie siarczków, który jest w stanie zaoferować znacznie większą gęstość energii, lepsze właściwości ładowania oraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

W praktyce oznacza to możliwość uzyskania większego zasięgu, szybszego ładowania oraz mniejszych strat energii bez zwiększania wagi całego systemu magazynowania.

bateria solid-state bmw
bateria solid-state bmw
bateria solid-state bmw

BMW i7 – platforma testowa, nie gotowy produkt

W testowym BMW i7 zintegrowano nowy typ ogniw solid-state z aktualną architekturą Gen5, czyli ogniwami pryzmatycznymi montowanymi w modułach. Chociaż z zewnątrz to wciąż znane BMW i7, wewnątrz to ruchome laboratorium, które pozwoli inżynierom BMW badać:

REKLAMA
  • jak zachowuje się nowy typ ogniw pod wpływem wysokiego ciśnienia,
  • jak reagują na różne temperatury pracy,
  • w jaki sposób należy zarządzać ich rozszerzalnością cieplną.

Wszystko to ma dać odpowiedź na pytanie: czy i kiedy można bezpiecznie wdrożyć ASSB do seryjnej produkcji?

BMW nie spieszy się z wdrożeniem

Choć testy trwają, BMW nie zapowiada szybkiego wdrożenia tej technologii. Wręcz przeciwnie – Martin Schuster, odpowiedzialny za rozwój ogniw w BMW, otwarcie mówi, że jego firma nie potrzebuje ASSB do połowy lat 30.. Dlaczego?

BMW wprowadza właśnie na rynek nową generację baterii Gen6, która ma:

REKLAMA
  • zwiększyć zasięg o 30%,
  • skrócić czas ładowania również o 30%,
  • zmniejszyć emisję CO₂ w procesie produkcji o 60%,
  • a koszt wytworzenia jednego pakietu baterii ma spaść aż o połowę.

Te liczby robią wrażenie i pokazują, że BMW nie uważa solid-state za pilną konieczność, skoro obecna technologia wciąż ma duży potencjał rozwoju.

bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state
bmw i7 solid-state

Co dalej z solid-state?

Obecnie największym problemem solid-state jest koszt i trudność produkcji na dużą skalę. Jeśli nie nastąpi przełom technologiczny, który umożliwi masową, tanią produkcję ogniw ASSB, to technologia ta pozostanie w sferze testów i prototypów.

BMW i Solid Power kontynuują jednak współpracę. Bawarska firma uruchomiła w Parsdorfie prototypową linię produkcyjną, która ma na celu dalsze testy i rozwój ogniw ASSB. Na razie to inwestycja w przyszłość, a nie realna zapowiedź szybkiej komercjalizacji.

Dlaczego to ważne?

Choć ASSB nie trafią szybko do seryjnych modeli BMW, to fakt, że testy odbywają się w realnych warunkach, to duży krok naprzód dla całej branży elektromobilności. Rzadko zdarza się, by pojazd z pełnymi ogniwami solid-state – nie półstałymi – jeździł po drogach publicznych. To dowód na poważne traktowanie tej technologii przez czołowych producentów.

BMW nie jest zresztą jedyne. Toyota, Volkswagen, BYD, CATL, Mercedes i inni również prowadzą prace nad tą technologią. Jednak jak dotąd, żaden z nich nie pokazał pełnowymiarowego prototypu jeżdżącego po drogach.

bmw i7 solid-state

Czy czeka nas rewolucja?

Solid-state to niewątpliwie technologia przyszłości, ale jej powszechne zastosowanie może jeszcze potrwać nawet dekadę. Na razie firmy takie jak BMW budują fundamenty pod przyszłe rozwiązania – zbierają dane, testują, eksperymentują.

Z jednej strony mamy więc ogromny potencjał, a z drugiej – zimną kalkulację ekonomiczną. Jeśli koszt i skomplikowanie produkcji nie spadną, BMW może postawić na dalszy rozwój klasycznych ogniw litowo-jonowych, które wciąż mają spory zapas możliwości.

Co Wy na to?

Czy uważacie, że solid-state to przyszłość elektromobilności, czy może to przereklamowana technologia, która nie zdoła przebić się do mainstreamu? A może BMW powinno przyspieszyć działania, by nie przegapić momentu przełomu?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tym podejściu BMW. Czy to ostrożność, czy rozsądna strategia?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: absolute solid-state batteryBaterie ze stałym elektrolitembmwbmw i7niemcyOgniwa solid-staterozwój
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

kia ev2
Aktualności

Kia EV2 na ostatniej prostej przed premierą. Nowy elektryk wkracza do Europy i chce zamieszać na rynku

2025-05-29
sk on solid-state bateria
Aktualności

SK On potraja żywotność baterii solid-state. Czy to przełom dla elektromobilności?

2025-05-24
indukcyjna autostrada w niemczech
Aktualności

Rewolucja na niemieckich autostradach: Czy e-auta będą ładować się podczas jazdy? Testują nową technologię w Niemczech

2025-05-23

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.