BMW Group ogłosiła nowy etap w swojej strategii obiegu zamkniętego. W listopadzie 2024 roku firma nawiązała współpracę z SK Tes, liderem w dziedzinie technologii cyklu życia, w celu recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia na skalę paneuropejską.
Jak działa recykling w BMW?
Proces recyklingu obejmuje odzyskiwanie kluczowych surowców, takich jak nikiel, kobalt i lit, z wyeksploatowanych akumulatorów. Materiały te trafiają z powrotem do łańcucha wartości, by zostać wykorzystane w produkcji nowych baterii. Dzięki temu BMW zbliża się do realizacji wizji zrównoważonej gospodarki obiegu zamkniętego.
Stosowany proces opiera się na mechanicznej destrukcji akumulatorów, co prowadzi do powstania tzw. czarnej masy. Następnie, w procesie hydrometalurgicznym, cenne metale są separowane i odzyskiwane z wysoką efektywnością. Te wtórne surowce znajdą zastosowanie w nowej generacji napędów BMW – GEN 6.
Dlaczego SK Tes?
Partnerstwo z SK Tes umożliwia BMW bezpośrednie zaangażowanie w praktyczne procesy recyklingowe. To pozwala firmie na zdobycie cennych danych, które są przekazywane do działów rozwojowych. SK Tes jest uznanym liderem w recyklingu akumulatorów, wielokrotnie nagradzanym za swoje innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, m.in. przez Business Intelligence Group i UN Global Compact.
Re:Think, Re:Duce, Re:Use, Re:Cycle
BMW kieruje się czterema zasadami, które definiują jej podejście do gospodarki obiegu zamkniętego: Re:Think (przemyśl), Re:Duce (ogranicz), Re:Use (użyj ponownie), Re:Cycle (przetwórz). Każdy etap projektowania, produkcji i recyklingu ma na celu przekształcenie pojazdów BMW w źródło surowców dla przyszłych generacji samochodów.
Przykładem takich działań jest Centrum Recyklingu i Demontażu BMW, które od 30 lat opracowuje i wdraża innowacyjne procesy w dziedzinie recyklingu części i materiałów.
Zasięg globalny
Paneuropejski projekt z SK Tes to tylko początek. BMW zapowiedziało, że do 2026 roku model recyklingu zostanie rozszerzony na region USA-Meksyk-Kanada. Współpraca ta ma nie tylko zmniejszyć zależność od surowców pierwotnych, ale także zwiększyć odporność łańcuchów dostaw na globalne zawirowania.
Innowacja na skalę globalną
Współpraca z SK Tes stanowi kolejny krok w realizacji strategii BMW dotyczącej elektromobilności i zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie obiegu zamkniętego w Europie pokazuje, że BMW chce być liderem w dziedzinie ekologicznej mobilności, wyznaczając standardy dla całej branży.
BMW kontynuuje prace nad rozwojem produktów bardziej przyjaznych dla środowiska. To oznacza, że w przyszłości więcej komponentów ich samochodów będzie pochodziło z materiałów wtórnych.
Jakie możliwości daje rozwój gospodarki obiegu zamkniętego?
Wzrost liczby samochodów elektrycznych sprawia, że recykling akumulatorów staje się priorytetem. Rozwiązania takie jak te wprowadzone przez BMW i SK Tes mogą zmniejszyć emisje CO₂, obniżyć koszty produkcji i uniezależnić branżę od dostaw surowców z regionów objętych ryzykiem geopolitycznym.
Czy inne firmy pójdą śladem BMW? To pytanie pozostaje otwarte. Wzrost wymagań regulacyjnych dotyczących zrównoważonego rozwoju może jednak sprawić, że takie działania staną się koniecznością, a nie tylko wyborem.
Podzielcie się swoimi opiniami – czy recykling akumulatorów to przyszłość przemysłu motoryzacyjnego? Jakie wyzwania widzicie w realizacji tak ambitnych projektów?
Dołącz do dyskusji