• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Bosch i Mitsubishi mają plan na rewolucję w autach elektrycznych. Zaczynają w Chinach, co z Europą?

15.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Na czym polega ten sojusz?
  • Dlaczego startują w Chinach?
  • Co na to Unia Europejska?
  • Jaka przyszłość czeka wymianę baterii w Europie?

Komisja Europejska dała zielone światło dla niezwykłego sojuszu. Dwaj giganci, niemiecki Bosch i japońskie Mitsubishi, łączą siły, aby stworzyć usługę wymiany baterii w samochodach elektrycznych. Choć na razie ich uwaga skupia się na Chinach, ta decyzja może zwiastować zmiany, które w przyszłości dotrą również do Europy. To ważny sygnał, że technologia, przez wielu uznawana za niszową, zyskuje potężnych sojuszników.

Na czym polega ten sojusz?

Pomysł jest prosty w założeniach, ale skomplikowany w realizacji. Zamiast czekać na naładowanie samochodu, kierowca podjeżdża na specjalną stację, gdzie automat w kilka minut wymienia rozładowany akumulator na w pełni naładowany. Bosch i Mitsubishi chcą zbudować wokół tego cały ekosystem, który nazywają „Baterią jako usługą” (Battery as a Service).

W tej układance każdy ma swoją rolę. Japończycy z Mitsubishi i Niemcy z Boscha tworzą spółkę joint venture, która będzie zarządzać całym przedsięwzięciem. Jednak kluczowym partnerem technologicznym jest chińska firma Blue Park Smart Energy (BPSE). Należy ona do koncernu BAIC i to właśnie ona dostarczy platformę do fizycznej wymiany akumulatorów. Co ciekawe, mniejszościowe udziały w BPSE ma również koreański potentat, SK Innovation.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Najważniejszym wkładem Boscha jest jego autorska technologia „Battery-in-the-Cloud”. To zaawansowany system, który w czasie rzeczywistym monitoruje stan baterii, analizuje dane i optymalizuje jej pracę. Celem jest nie tylko wydłużenie żywotności akumulatorów, ale również obniżenie całkowitych kosztów posiadania pojazdu (TCO), co jest kluczowe zwłaszcza dla operatorów flot.

Inne w podobnym temacie

dongfeng bateria solid-state

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

15/11/2025
xiaomi su7 ultra

Chiny zaciągają hamulec bezpieczeństwa. Koniec z rakietową mocą elektryków na „dzień dobry”?

15/11/2025
bateria solid state nio 150 kwh

Nikt nie chce baterii na 1 000 km. Nio przyznaje się do klęski i anuluje plany dla Europy

15/11/2025
catl gac aion

Elektryk za 25 tysięcy złotych? Chińscy giganci ruszają z rewolucją. Bateria CATL w abonamencie z GAC

15/11/2025
REKLAMA

Dlaczego startują w Chinach?

Wybór Chin na poligon doświadczalny nie jest przypadkowy. To największy na świecie rynek pojazdów elektrycznych, a sama technologia wymiany baterii jest tam znacznie bardziej rozwinięta i akceptowana niż w Europie. Firmy takie jak Nio z powodzeniem budują tam swoje sieci stacji, udowadniając, że ten model biznesowy ma sens.

Dla Bosch i Mitsubishi to idealne środowisko do przetestowania swojego rozwiązania w dużej skali. Zebrane w Chinach dane i doświadczenia będą bezcenne przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej ekspansji na inne rynki, w tym europejski. Memorandum w tej sprawie podpisano już w 2022 roku, a celem było stworzenie „dowodu słuszności koncepcji”, który w przyszłości miałby zostać wdrożony na całym świecie.

stacja wymiany nio

Co na to Unia Europejska?

Decyzja Komisji Europejskiej o zatwierdzeniu tej współpracy jest niezwykle ciekawa. Urzędnicy uznali, że spółka nie stanowi zagrożenia dla konkurencji na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ponieważ jej działalność będzie tu na razie „znikoma”. To pragmatyczne podejście, które otwiera jednak furtkę na przyszłość.

Co ważniejsze, w uzasadnieniu decyzji podkreślono, że projekt ma na celu wsparcie sektora pojazdów elektrycznych, który jest kluczowy dla dekarbonizacji w Europie i na świecie. To pokazuje, że Bruksela z zainteresowaniem przygląda się nowym technologiom, które mogą przyspieszyć transformację energetyczną w transporcie. Mimo że firma będzie działać tysiące kilometrów stąd, Unia widzi w tym potencjalną korzyść także dla siebie.

Jaka przyszłość czeka wymianę baterii w Europie?

To kluczowe pytanie, na które na razie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomysł wymiany baterii ma ogromne zalety. Przede wszystkim rozwiązuje problem długiego ładowania i „lęku o zasięg”. Obniża też potencjalnie cenę zakupu samochodu, ponieważ najdroższy element, czyli bateria, mógłby być oferowany w modelu subskrypcyjnym.

Jednak wyzwania są równie wielkie. Największą barierą w Europie jest brak standaryzacji akumulatorów pomiędzy różnymi producentami samochodów. Stworzenie uniwersalnej stacji wymiany jest dziś praktycznie niemożliwe. Do tego dochodzą gigantyczne koszty budowy gęstej sieci stacji oraz przyzwyczajenia kierowców, którzy inwestują w domowe ładowarki.

REKLAMA

Wydaje się jednak, że istnieje pewna droga rozwoju tego projektu na Starym Kontynencie. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wdrożenie wymiany baterii w zamkniętych ekosystemach, czyli flotach pojazdów komercyjnych. Taksówki, firmy kurierskie czy usługi car-sharingu korzystają często ze zunifikowanych modeli aut. Dla nich minimalizacja przestojów jest kluczowa, a gwarancja natychmiastowego „zatankowania” prądu byłaby ogromnym atutem. Analityczny system Boscha, skupiony na optymalizacji kosztów TCO, idealnie wpisuje się w potrzeby takich klientów.

Na razie Bosch i Mitsubishi milczą na temat dalszych planów po decyzji Komisji. Nie znamy harmonogramu ani skali inwestycji. Wszystko zależy od powodzenia chińskiego eksperymentu. Jeśli okaże się sukcesem, wejście dwóch tak potężnych graczy może na nowo rozbudzić dyskusję o przyszłości wymiany baterii, również w Europie.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy wymiana baterii to realna alternatywa dla szybkiego ładowania, czy raczej technologiczna ślepa uliczka? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Tagi: boschChinymitsubishistacja wymiany bateriiwspółpracawymiana baterii
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
xiaomi su7 ultra
Aktualności

Chiny zaciągają hamulec bezpieczeństwa. Koniec z rakietową mocą elektryków na „dzień dobry”?

2025-11-15
bateria solid state nio 150 kwh
Aktualności

Nikt nie chce baterii na 1 000 km. Nio przyznaje się do klęski i anuluje plany dla Europy

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

pożar elektryka w gdańsku
Aktualności

Straż pożarna rozwiewa wątpliwości. Płonące elektryki to mit? Twarde dane o pożarach Q1-Q3 2025 [RAPORT]

2025-11-15
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-15
tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-15
buspas ev łódź
Aktualności

Weto prezydenta wcale nie kończy ery buspasów. Sprawdzamy, o co w tym chaosie chodzi

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.