• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

BYD chce zawojować świat. Chiński gigant EV szykuje się do wielkiego wzrostu do 2030 roku

08.05.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Milion sprzedanych aut w trzy miesiące
  • Europa i Ameryka Południowa na celowniku
  • Rosnąca pozycja na Starym Kontynencie
  • Rywale z Zachodu z niepokojem patrzą na BYD
  • Przepis na sukces: masa, cena i technologia
  • Czy BYD podbije świat?
  • Co dalej?

Według informacji podanych przez źródła Reutersa, chiński producent aut elektrycznych BYD planuje, że do 2030 roku połowa jego sprzedaży będzie pochodzić z rynków zagranicznych. To ambitny cel, który może zmienić układ sił w światowej motoryzacji.

Jeszcze kilka lat temu BYD (skrót od Build Your Dreams) był marką niemal nieznaną poza Chinami. Dziś to jeden z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie, który sprzedaje miliony aut rocznie i jest bliski zdetronizowania Tesli jako lidera w segmencie samochodów w pełni elektrycznych (BEV).

Ale BYD nie zamierza poprzestać na sukcesach w Chinach. Firma już dziś dynamicznie rozwija się w Europie, Ameryce Południowej oraz Azji Południowo-Wschodniej, a do końca tej dekady chce, by połowa jej sprzedaży pochodziła z rynków poza Chinami.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Milion sprzedanych aut w trzy miesiące

Pierwszy kwartał 2025 roku był rekordowy – BYD sprzedał ponad milion pojazdów elektrycznych i hybrydowych (NEV), co oznacza wzrost o 60% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Tempo wzrostu jest imponujące i tylko utwierdza analityków w przekonaniu, że przebicie Tesli to kwestia miesięcy, a nie lat.

Co ważne, sprzedaż zagraniczna BYD podwoiła się – np. w Wielkiej Brytanii firma sprzedała więcej aut niż Mercedes-Benz i Tesla. Dla kontekstu: jeszcze w 2020 roku globalna sprzedaż BYD nie przekraczała 430 tys. aut. W 2024 roku firma osiągnęła przychody przekraczające 100 miliardów dolarów.

REKLAMA
byd e7
BYD E7

Europa i Ameryka Południowa na celowniku

Wejście na rynek amerykański na razie nie wchodzi w grę – napięcia handlowe między USA a Chinami, wysokie cła oraz zapowiadany zakaz importu oprogramowania i podzespołów z Chin skutecznie blokują dostęp dla takich firm jak BYD.

Zamiast tego firma stawia na Europę i Amerykę Południową. W 2024 roku BYD uruchomił fabrykę w Tajlandii, kończy budowę zakładu w Brazylii, a w 2025 roku planuje otwarcie zakładu na Węgrzech. W kolejce czeka już Turcja, a firma szuka lokalizacji pod trzecią fabrykę w Europie.

To ruchy, które nie tylko zwiększają dostępność aut na lokalnych rynkach, ale także pozwalają omijać część barier celnych.

REKLAMA

Rosnąca pozycja na Starym Kontynencie

BYD wciąż dopracowuje swoją strategię w Europie. Początkowa ekspansja nie obyła się bez błędów, co zmusiło firmę do reorganizacji działań na naszym kontynencie. Mimo to sprzedaż wzrosła czterokrotnie rok do roku, osiągając ponad 37 tysięcy aut w pierwszym kwartale 2025 roku i 4,1% udziału w europejskim rynku EV.

To dopiero początek, bo oferta BYD obejmuje zarówno auta w pełni elektryczne, jak i hybrydy plug-in, a ich ceny są znacznie niższe niż konkurencji, przy zachowaniu wysokiego poziomu technologii. To właśnie ta strategia pozwoliła firmie zdobyć dominującą pozycję na rynku chińskim i teraz ma szansę zadziałać również za granicą.

byd han l
BYD Han L

Rywale z Zachodu z niepokojem patrzą na BYD

BYD już dziś wyprzedza Volkswagena na rodzimym rynku i depcze po piętach gigantom takim jak Toyota, Ford czy General Motors. Jeśli cel 50% sprzedaży zagranicznej zostanie zrealizowany, BYD dołączy do grona największych graczy motoryzacyjnych na świecie.

Nie dziwi więc, że szef Forda, Jim Farley, nazwał BYD największym zagrożeniem dla zachodnich producentów aut elektrycznych. Chińska firma buduje swoją przewagę dzięki tańszym łańcuchom dostaw i szybko wdrażanym innowacjom.

Konkurenci, którzy już przegrywają walkę na chińskim rynku, teraz muszą bronić swoich pozycji w Europie i Ameryce Łacińskiej.

Przepis na sukces: masa, cena i technologia

Podczas gdy Tesla stawia wyłącznie na auta elektryczne, BYD łączy ofertę BEV z hybrydami, co pozwala mu szybciej dopasować się do potrzeb różnych rynków. Produkty BYD są też tańsze, co w wielu krajach ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Nie bez znaczenia jest też polityczne zaplecze. W Europie trwają negocjacje dotyczące ceł na auta z Chin, a ich zniesienie mogłoby jeszcze bardziej ułatwić ekspansję takich firm jak BYD.

Czy BYD podbije świat?

Z danych wynika, że na każde 10 aut sprzedanych przez BYD w 2024 roku, aż 9 trafiło na rynek chiński. Dlatego przekształcenie się w globalną markę będzie wyzwaniem – ale nie niemożliwym. BYD planuje, że do 2030 roku jego sprzedaż sięgnie 10 milionów pojazdów rocznie, co oznaczałoby, że aż 5 milionów aut rocznie musiałoby trafić poza Chiny.

Eksperci nie są zgodni, czy to możliwe bez dostępu do rynku USA. Ale jeśli tempo wzrostu w Europie i Ameryce Południowej się utrzyma, cel wydaje się w zasięgu ręki.

byd dolphin mini
BYD Dolphin Mini (BYD Surf)

Co dalej?

Dla polskich konsumentów, ale też producentów, oznacza to jedno: chińska ofensywa na europejskim rynku EV właśnie się rozpędza. BYD to tylko wierzchołek góry lodowej – inne chińskie marki też szykują się do wejścia.

Warto zadać sobie pytanie: czy jesteśmy na to gotowi? Czy europejskie firmy będą w stanie odpowiedzieć konkurencją cenową i technologiczną? A może to czas, by otworzyć się na nowe marki z Azji?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o rosnącej potędze BYD. Czy kupilibyście chińskie auto elektryczne, jeśli byłoby tańsze i lepiej wyposażone niż zachodnia konkurencja?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: ameryka południowabydchinyeuropaplanyrozwójwyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

Xiaomi Nürburgring
Aktualności

Xiaomi wkracza na Nürburgring. Chiński gigant chce być nie znany nie tylko z telefonów

2025-05-09
avatr 12 cx test
Aktualności

Chiński producent EV rzuca wyzwanie Elonowi Muskowi. Czy Avatr 12 rzeczywiście oszukuje z oporem powietrza?

2025-05-08

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Witam i pozdrawiam z Wałbrzycha
  • Dostawczaki
  • Dostawczaki
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.