BYD rozważa budowę trzeciej fabryki w Europie – Niemcy na czele listy potencjalnych lokalizacji

byd sealion 7

fot. BYD

Chiński gigant motoryzacyjny BYD (Build Your Dreams) planuje budowę swojej trzeciej europejskiej fabryki pojazdów elektrycznych (NEV). Jak donosi Reuters, Niemcy są głównym kandydatem na lokalizację nowego zakładu, choć decyzja nie została jeszcze podjęta.

Obecne inwestycje BYD w Europie

BYD już buduje dwie fabryki w Europie:

REKLAMA

Obie fabryki razem będą miały zdolność produkcyjną 500 000 pojazdów rocznie, co znacząco zwiększy możliwości BYD w Europie.

Niemcy jako potencjalna lokalizacja

Niemcy, największy rynek motoryzacyjny w Europie, są głównym kandydatem na lokalizację trzeciej fabryki BYD. Decyzja ta wynika z kilku czynników:

Jednak wysokie koszty pracy i energii w Niemczech, a także niska elastyczność produkcji, budzą wątpliwości wśród decydentów BYD.

Polityka handlowa UE a wybór lokalizacji

Decyzja o lokalizacji trzeciej fabryki BYD w Europie jest również uzależniona od polityki handlowej poszczególnych krajów. W październiku 2024 roku Komisja Europejska ogłosiła dodatkowe cła antysubsydyjne na chińskie pojazdy elektryczne, które dla BYD wynoszą 17% (dodatkowo do istniejących 10%).

Niektóre kraje UE, takie jak Polska, Włochy i Francja, poparły te taryfy, co sprawia, że BYD wyklucza je jako potencjalne lokalizacje. Z kolei Niemcy, Węgry, Słowacja i Słowenia głosowały przeciwko taryfom, co zwiększa ich szanse na przyciągnięcie inwestycji BYD.

Kluczowe czynniki decyzyjne

Ostateczna decyzja o lokalizacji trzeciej fabryki BYD w Europie będzie zależeć od:

  1. Wyników sprzedaży w Europie: BYD oceni, czy popyt na ich pojazdy w regionie uzasadnia budowę nowego zakładu.
  2. Wykorzystania mocy produkcyjnych w istniejących fabrykach: Jeśli zakłady na Węgrzech i w Turcji osiągną pełne wykorzystanie swoich zdolności, budowa trzeciej fabryki stanie się bardziej prawdopodobna.
  3. Polityki prochińskiej poszczególnych krajów: Stopień otwartości na chińskie inwestycje będzie kluczowym czynnikiem.

Co myślisz?

BYD kontynuuje swoją ekspansję w Europie, rozważając budowę trzeciej fabryki, która mogłaby powstać w Niemczech. Decyzja ta podkreśla rosnące znaczenie rynku europejskiego dla chińskiego producenta pojazdów elektrycznych. Jednak wysokie koszty produkcji w Niemczech oraz polityka handlowa UE mogą wpłynąć na ostateczny wybór lokalizacji.

Czy Niemcy okażą się najlepszym wyborem dla BYD, czy firma zdecyduje się na inny kraj? Jak oceniacie strategię BYD w Europie? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Exit mobile version