• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Ucieczka przed cłami. BYD wybiera Hiszpanię na swoją nową twierdzę w Europie

17.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Hiszpania na czele wyścigu. Co przyciąga chińskiego giganta?
  • Lokalna produkcja jako klucz do rynku. Strategia BYD w pigułce
  • Hiszpania nowym centrum elektromobilności w Europie?

Chiński gigant motoryzacyjny BYD, który depcze po piętach Tesli w globalnym wyścigu o dominację na rynku aut elektrycznych, jest o krok od podjęcia kluczowej decyzji dla swojej europejskiej ekspansji. Według informacji agencji Reuters, powołującej się na dwa niezależne źródła, to właśnie Hiszpania jest głównym faworytem do lokalizacji trzeciej fabryki koncernu na Starym Kontynencie. Taka inwestycja byłaby potężnym wzmocnieniem dla BYD i jednocześnie wielkim zwycięstwem Hiszpanii, która aspiruje do miana europejskiego centrum produkcji pojazdów elektrycznych.

Hiszpania na czele wyścigu. Co przyciąga chińskiego giganta?

Decyzja o wyborze lokalizacji dla tak ogromnej inwestycji nigdy nie jest przypadkowa. W przypadku BYD na korzyść Hiszpanii przemawia kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim są to relatywnie niskie koszty produkcji oraz dostęp do taniej energii elektrycznej, pochodzącej w dużej mierze ze źródeł odnawialnych. To argumenty, które w rozmowie z Reutersem potwierdził Alberto De Aza, menedżer BYD na Hiszpanię i Portugalię, nazywając ten kraj „idealną lokalizacją” dla dalszego rozwoju.

Jednak za tą decyzją stoją nie tylko względy ekonomiczne. Niezwykle istotne okazały się również relacje dyplomatyczne. Hiszpania w zeszłym roku wstrzymała się od głosu w sprawie unijnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne, co zostało bardzo pozytywnie odebrane w Pekinie. To gest, który buduje zaufanie i tworzy przyjazny klimat dla chińskich inwestycji, w przeciwieństwie do krajów, które poparły taryfy. Wcześniej BYD rozważał także Niemcy, ale wysokie koszty pracy i energii skutecznie ostudziły ten zapał.

Choć źródła podkreślają, że ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła i w grze pozostają inne kraje, to Hiszpania wysunęła się na zdecydowane prowadzenie. Oficjalnego komunikatu możemy spodziewać się jeszcze przed końcem tego roku, choć projekt będzie wymagał jeszcze zgody chińskich organów regulacyjnych.

Inne w podobnym temacie

aito m9 globalny infotaiment

Huawei szykuje się do desantu na Europę? Luksusowy SUV Aito M9 przyłapany z globalnym systemem

02/12/2025
leapmotor b05

Chiński brat Opla Astry za 50 tysięcy złotych? Leapmotor B05 wjeżdża na chiński rynek i szokuje ceną

02/12/2025
gwm ora

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

01/12/2025
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

30/11/2025
REKLAMA

Lokalna produkcja jako klucz do rynku. Strategia BYD w pigułce

Skąd ten pośpiech i determinacja w budowaniu fabryk w Europie? Odpowiedź jest prosta: cła. Obecnie wszystkie samochody BYD sprzedawane w Europie są importowane z Chin. To oznacza, że podlegają standardowej 10-procentowej taryfie celnej oraz dodatkowemu, 17-procentowemu cłu antysubsydyjnemu. Łącznie daje to aż 27% dodatkowych kosztów, które znacząco obniżają konkurencyjność chińskich aut.

Dlatego celem strategicznym firmy jest produkowanie lokalnie wszystkich samochodów sprzedawanych w Europie w ciągu najbliższych trzech lat. Przeniesienie produkcji na kontynent pozwoli całkowicie wyeliminować te opłaty. Plan jest realizowany z żelazną konsekwencją. Budowa pierwszej europejskiej fabryki na Węgrzech już trwa, a masowa produkcja ma ruszyć w przyszłym roku. Drugi zakład, w Turcji, ma zostać otwarty w 2026 roku. Hiszpańska fabryka byłaby trzecim i kluczowym elementem tej układanki, pozwalającym na pokrycie zapotrzebowania całego rynku. A jest o co walczyć – w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku sprzedaż BYD w Europie wzrosła o zawrotne 280% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Hiszpania nowym centrum elektromobilności w Europie?

Potencjalna inwestycja BYD nie dzieje się w próżni. Hiszpania od kilku lat prowadzi bardzo aktywną politykę przemysłową, której celem jest przyciągnięcie producentów aut elektrycznych i baterii. Rząd w Madrycie przeznaczył na ten cel 5 miliardów euro z unijnych funduszy odbudowy po pandemii.

Efekty już widać. Swoje gigantyczne inwestycje ogłosiły tam już takie koncerny jak Volkswagen, Stellantis, chiński Chery oraz gigant w produkcji baterii – firma CATL. Ewentualna decyzja BYD o budowie fabryki byłaby potwierdzeniem, że Hiszpania wygrywa wyścig o miano nowego serca europejskiej elektromobilności, skutecznie rywalizując z dotychczasowymi potęgami, takimi jak Niemcy czy Francja.

REKLAMA

Ostateczne słowo wciąż należy do zarządu BYD i chińskich regulatorów. Jednak wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku poznamy kolejny rozdział w historii podboju Europy przez chińskiego smoka. Rozdział, który najprawdopodobniej zostanie napisany na Półwyspie Iberyjskim.

Czy lokalizacja fabryk w Europie przez chińskich producentów to szansa dla europejskiej gospodarki, czy raczej zagrożenie dla lokalnych marek? Jak Polska powinna pozycjonować się w tym wyścigu o inwestycje? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Tagi: BYDchińskie elektrykichińskie samochodychińskie samochody elektryczneEuropafabryka samochodówhiszpania
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

aito m9 globalny infotaiment
Aktualności

Huawei szykuje się do desantu na Europę? Luksusowy SUV Aito M9 przyłapany z globalnym systemem

2025-12-02
leapmotor b05
Aktualności

Chiński brat Opla Astry za 50 tysięcy złotych? Leapmotor B05 wjeżdża na chiński rynek i szokuje ceną

2025-12-02
gwm ora
Aktualności

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

2025-12-01

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.