• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Pierwszy producent spełnił nową normę „Bez ognia, bez wybuchu”. CATL wyprzedza konkurencję o ponad rok

01.05.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nowe zasady gry dla producentów baterii
  • Jakie są wymagania nowej normy?
  • Qilin – bateria, która stawia na bezpieczeństwo
  • Dlaczego to takie ważne?
  • Co dalej?
  • Co to oznacza dla kierowców?
  • Czy Chiny znów będą wyznaczać trendy?
  • Zachęta do dyskusji

CATL, największy na świecie producent baterii, ogłosił właśnie, że jako pierwszy spełnił nowy chiński standard bezpieczeństwa akumulatorów – „Bez ognia, bez wybuchu”. To ogromny krok nie tylko dla chińskiej branży elektromobilności, ale i dla całego globalnego rynku pojazdów elektrycznych.

Nowe zasady gry dla producentów baterii

Chiny ogłosiły nową wersję krajowej normy GB 38031-2025 pod koniec marca 2025 roku. Obowiązywać zacznie 1 lipca 2026. Jej główny cel? Zapobieganie pożarom i wybuchom baterii w sytuacjach krytycznych, zwłaszcza podczas tzw. „thermal runaway” – gwałtownego wzrostu temperatury w ogniwie.

To ogromna zmiana w podejściu do bezpieczeństwa. Poprzednia wersja normy zakładała jedynie ostrzeżenia przed zagrożeniem. Nowa stawia sprawę jasno – nawet jeśli dojdzie do awarii wewnętrznej, bateria nie może się zapalić ani wybuchnąć. I musi zapewnić bezpieczeństwo pasażerom – również pod względem wytwarzanych gazów czy dymu.

catl baterie normy chinskie

Jakie są wymagania nowej normy?

Aby uzyskać zgodność z GB 38031-2025, producenci muszą przejść dwa wymagające testy:

Inne w podobnym temacie

tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025
elektryczny statek catl yujian 77

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

14/12/2025
byd sealion 06

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

12/12/2025
xpeng x9 chiny

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

08/12/2025
  1. Test uderzenia od spodu – ocenia, jak bateria radzi sobie z uszkodzeniami mechanicznymi, np. przy wjechaniu na przeszkodę.
  2. Test 300 cykli szybkiego ładowania – po ich wykonaniu ogniwo jest narażane na zwarcie. Nie może dojść do zapłonu ani wybuchu.

CATL jako pierwszy zaliczył oba testy – i to ponad rok przed wejściem normy w życie.

Qilin – bateria, która stawia na bezpieczeństwo

W testach udział wzięła bateria Qilin, zaprezentowana po raz pierwszy w 2022 roku. To trzecia generacja technologii CTP (cell-to-pack) firmy CATL. Efektywność wykorzystania objętości ogniw to aż 72%, a gęstość energetyczna sięga 255 Wh/kg. Ale najważniejsze w tym kontekście są zwiększona odporność na rozprzestrzenianie się ciepła i stabilna struktura nośna, chroniąca przed skutkami awarii.

Badania przeprowadziło renomowane China Automotive Technology & Research Center (CATARC), znane również z testów zderzeniowych C-NCAP. Oficjalne potwierdzenie spełnienia normy wydano 29 kwietnia 2025 roku.

catl baterie normy chinskie
catl baterie normy chinskie

Dlaczego to takie ważne?

Baterie to wciąż słaby punkt elektromobilności. O ile ryzyko zapłonu nie jest wysokie statystycznie, to przypadki pożarów czy eksplozji – nagłaśniane medialnie – podważają zaufanie klientów do samochodów elektrycznych. Nowa norma ma to zmienić.

CATL pokazuje, że technologia już dziś potrafi wyprzedzić regulacje. To nie tylko wyścig o zgodność z przepisami, ale też o pozycję lidera w świadomości klientów i producentów aut.

Warto dodać, że według danych z lutego 2025, ponad 18 milionów pojazdów na całym świecie korzysta z baterii CATL. Model Qilin jest stosowany m.in. przez Aito, Zeekr, Li Auto, Xiaomi, Neta, Avatr czy Lotus.

Co dalej?

Spełnienie nowej normy przez CATL to poważne wyzwanie dla konkurencji – zwłaszcza poza Chinami. Europejscy czy amerykańscy producenci mogą mieć trudności z dotrzymaniem kroku, jeśli nie przyspieszą badań nad bezpieczeństwem akumulatorów.

Można się spodziewać, że inne firmy wkrótce ogłoszą podobne osiągnięcia, by nie zostać w tyle. Jednak CATL ma znaczącą przewagę: nie tylko posiada sprawdzoną technologię, ale też może zyskać zaufanie rządów, producentów i klientów jako firma stawiająca na realne bezpieczeństwo.

Prawdopodobne jest też, że standardy chińskie zyskają na znaczeniu międzynarodowym. Gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo milionów użytkowników, trudno ignorować taki benchmark.

Co to oznacza dla kierowców?

Przede wszystkim – większe bezpieczeństwo użytkowników EV. Nowa norma nie wymaga od kierowcy dodatkowych działań – technologia ma działać w tle. Ale warto przy zakupie auta elektrycznego zwracać uwagę, z jakich baterii korzysta dany model.

Producenci samochodów mogą też wykorzystać spełnienie normy jako argument marketingowy. Jeśli ktoś obawia się bezpieczeństwa EV, to „No Fire, No Explosion” może być silnym przekonaniem.

Czy Chiny znów będą wyznaczać trendy?

Chiny nie tylko produkują najwięcej aut elektrycznych, ale też coraz częściej narzucają globalne tempo innowacji. Nowa norma bezpieczeństwa i sukces CATL mogą być początkiem nowej ery, w której standardy z Państwa Środka będą kopiowane przez inne kraje – z korzyścią dla użytkowników na całym świecie.

Zachęta do dyskusji

Czy takie regulacje powinny pojawić się także w Europie i USA? Czy uważacie, że bezpieczeństwo baterii to wciąż realny problem? A może to już przesadna ostrożność? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!

Tagi: bezpieczeństwoCATLChiny
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
elektryczny statek catl yujian 77
Aktualności

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

2025-12-14
byd sealion 06
Aktualności

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

2025-12-12

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.