• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chińczycy pokazali bateryjnego giganta. CATL Tener Stack to potężny system magazynowania energii

09.05.2025
w Aktualności, Baterie, OZE
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Co to właściwie jest CATL Tener Stack?
  • Mniej kontenerów, mniejsze koszty
  • Genialne uproszczenie transportu
  • Bezpieczeństwo, które robi wrażenie
  • CATL idzie po więcej
  • Czy to nowy standard w magazynowaniu energii?
  • Czas na głos branży

CATL nie zwalnia tempa. Po ubiegłorocznej premierze systemu Tener, teraz chiński gigant branży baterii wprowadza CATL Tener Stack – pierwszy na świecie produkcyjnie gotowy system magazynowania energii o pojemności aż 9 MWh. Zaprezentowano go 7 maja na targach ees Europe w Monachium. To nie tylko pokaz siły technologicznej, ale przede wszystkim sygnał, że wyścig o dominację w sektorze magazynowania energii wszedł w nową fazę.

Co to właściwie jest CATL Tener Stack?

CATL Tener Stack to nowoczesny, kontenerowy system magazynowania energii. Opiera się na wysokiej gęstości energetycznej ogniwach CATL i oferuje do 9 MWh pojemności – co pozwoli np. na naładowanie 150 typowych aut elektrycznych albo zasilenie przeciętnego gospodarstwa domowego w Niemczech przez 6 lat.

To nie jest tylko ulepszona wersja wcześniejszego Tenera (który oferował 6,25 MWh). To nowy krok – konstrukcja o większej pojemności, lepszej wydajności przestrzennej i zoptymalizowanym transporcie. Co więcej, CATL zapewnia, że ogniwa zachowują zerową degradację przez 5 lat – to wynik, który może zrewolucjonizować rynek magazynów energii.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Mniej kontenerów, mniejsze koszty

W porównaniu do klasycznego 20-stopowego kontenera z systemem 6 MWh, CATL Tener Stack oferuje:

  • 45% lepsze wykorzystanie objętości
  • 50% większą gęstość energetyczną
  • 40% większą efektywność wykorzystania powierzchni
  • do 20% oszczędności przy budowie elektrowni

To oznacza konkretne korzyści dla deweloperów farm PV, przemysłu i operatorów sieci. CATL wylicza, że przy wdrożeniu 800 MWh można zaoszczędzić jedną trzecią kontenerów i znacznie ograniczyć liczbę potrzebnych urządzeń PCS.

REKLAMA
catl tener stack

Genialne uproszczenie transportu

Jednym z największych wyzwań w globalnym wdrażaniu dużych systemów bateryjnych są ograniczenia transportowe – m.in. limity wagowe. Chiński producent zaprojektował więc CATL Tener Stack jako „2 w 1” – dwa moduły o połowie wysokości, z których każdy nie przekracza 36 ton, czyli górnego limitu dla transportu drogowego w większości krajów.

To oznacza:

  • brak potrzeby specjalistycznych przewoźników
  • standardowe dźwigi i kontenerowce
  • do 35% mniejsze koszty i skrócenie czasu dostawy

Dzięki niższemu środkowi ciężkości i elastyczności wymiarowej, system można bezpiecznie przewozić przez mosty, wąskie drogi czy tereny wiejskie. A to właśnie tam rozwijane są dziś często lokalne źródła OZE.

REKLAMA

Bezpieczeństwo, które robi wrażenie

CATL Tener Stack bazuje na bateriach o chemii LFP, czyli litowo-żelazowo-fosforanowej – znanej z wysokiej stabilności termicznej. Ale CATL poszedł dalej. Wprowadził:

  • trójwarstwową izolację odporną na ogień przez 2 godziny
  • czujniki gazu o 40% wyższej czułości
  • system tłumienia pożaru aktywujący się 35% szybciej
  • odporność na trzęsienia ziemi o sile 9 i huragany kategorii 5

Do tego głośność systemu wynosi zaledwie 65 dB(A) z metra – tyle co zwykła rozmowa. Można go więc instalować nawet w pobliżu zabudowań mieszkalnych.

CATL idzie po więcej

CATL to obecnie największy na świecie producent baterii do pojazdów elektrycznych. Ale rosnącym segmentem ich działalności są systemy magazynowania energii (ESS). W 2024 roku przychody z ESS wzrosły do ponad 57 mld juanów, co stanowi już blisko 16% przychodów firmy – i trend ten jest wyraźnie wzrostowy.

Do listopada 2024 roku systemy magazynowania CATL działały już w ponad 1 700 projektach na całym świecie, w różnych strefach klimatycznych i warunkach. CATL Tener Stack to kontynuacja serii: po Tenerze i Tener Flexie przyszedł czas na rozwiązanie jeszcze bardziej pojemne, mobilne i gotowe do globalnego wdrożenia.

catl tener stack

Czy to nowy standard w magazynowaniu energii?

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na energię – od centrów danych opartych na AI po przemysł i infrastrukturę ładowania EV – magazynowanie staje się kluczowym ogniwem transformacji energetycznej. Im więcej energii z OZE, tym większe znaczenie mają systemy, które ją przechowają i udostępnią wtedy, gdy sieć tego potrzebuje.

Tener Stack daje odpowiedź na te potrzeby. Łączy dużą skalę, wysoką gęstość, bezpieczeństwo i elastyczność. Może być realnym narzędziem nie tylko dla gigantów branży, ale i dla mniejszych graczy, którzy chcą zoptymalizować koszty i przestrzeń.

Ale pojawia się pytanie – czy Europa i Polska są gotowe na takie rozwiązania? Czy znajdzie się odpowiednie otoczenie regulacyjne, finansowe i infrastrukturalne, by przyjąć systemy tej klasy?

Czas na głos branży

Czy Tener Stack zmieni reguły gry w sektorze ESS? Czy to rozwiązanie ma szansę trafić na polski rynek i wesprzeć lokalne projekty OZE? Czekamy na Wasze opinie. Czy systemy magazynowania o takiej skali to przyszłość, czy raczej pieśń odległych inwestycji?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: baterie lfpcatlCATL Tener Stacklfpmagazyny energii
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

Kia EV5
Aktualności

Kia EV5 z Korei zaskakuje nowymi rozwiązaniami. Czy to będzie hit poza Chinami?

2025-05-08
catl baterie
Aktualności

Pierwszy producent spełnił nową normę „Bez ognia, bez wybuchu”. CATL wyprzedza konkurencję o ponad rok

2025-05-01

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Witam i pozdrawiam z Wałbrzycha
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.