• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

CATL wyprzedza Teslę i wysyła humanoidalne roboty do niebezpiecznej pracy przy wysokim napięciu

22.12.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Koniec z narażaniem ludzi na porażenie
  • Maszyna, która widzi i rozumie
  • Wydajność, która zawstydza człowieka
  • Chińska ofensywa „ciemnych fabryk”
  • Co to oznacza dla rynku (i dla Tesli)?

Podczas gdy Elon Musk musi gęsto tłumaczyć się z zarzutów o zdalne sterowanie robotami Optimus, Chińczycy po cichu robią swoje. Bez wielkich konferencji i fajerwerków, największy na świecie producent baterii ogłosił właśnie „pierwsze na świecie wdrożenie humanoidalnych robotów na dużą skalę”. W fabryce CATL w Luoyang pracę rozpoczęła armia maszyn o nazwie Moz. Robią to, czego ludzie boją się najbardziej – pracują z prądem o napięciu setek woltów, nie biorąc przy tym ani minuty przerwy.

Koniec z narażaniem ludzi na porażenie

Zhongzhou, baza produkcyjna CATL w prowincji Henan, stała się poligonem doświadczalnym dla nowej ery przemysłu. Firma wdrożyła roboty Moz (w Chinach znane jako Xiaomo) do obsługi kluczowych, ale niebezpiecznych etapów produkcji. Mowa tu o testach końcowych (EOL – End of Line) oraz badaniu rezystancji prądem stałym (DCR).

Do tej pory zadania te wykonywali wykwalifikowani pracownicy. Musieli oni ręcznie podłączać wtyczki testowe do pakietów bateryjnych. Brzmi prosto, ale w rzeczywistości to praca wysokiego ryzyka. Pakiety generują napięcie rzędu setek woltów, a każdy błąd człowieka groził iskrzeniem, zwarciem, a w najgorszym wypadku poważnym wypadkiem. Roboty Moz przejmują ten ciężar, eliminując zagrożenie dla zdrowia i życia załogi.

Maszyna, która widzi i rozumie

Roboty Moz to dzieło chińskiego startupu Spirit AI, który działa w ekosystemie CATL. To, co wyróżnia te maszyny, to nie tylko humanoidalny kształt, ale przede wszystkim „mózg”. Wyposażono je w model sztucznej inteligencji typu Vision-Language-Action (VLA). Dzięki temu robot nie jest tylko ślepym wykonawcą zaprogramowanej sekwencji ruchów.

Inne w podobnym temacie

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

20/12/2025
tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025
elektryczny statek catl yujian 77

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

14/12/2025
quantumscape prototyp ogniwa

Przełom w bateriach ze stałym elektrolitem coraz bliżej. Partner Volkswagena kończy kluczowy etap

13/12/2025

System ten pozwala maszynie na bieżąco analizować otoczenie. Jeśli gniazdo w baterii jest lekko przesunięte, robot to zauważy i skoryguje ruch ręki w czasie rzeczywistym. Potrafi też wykryć anomalie, takie jak zły kolor złącza czy pozostawione narzędzia, i natychmiast zgłosić problem, przełączając się w tryb inspekcji. To poziom adaptacji, który do tej pory był domeną ludzi. Zwinne dłonie robota radzą sobie z elastycznymi wiązkami przewodów, dostosowując siłę nacisku tak, by nie uszkodzić delikatnych komponentów.

What if Your Assistant Was a Humanoid Robot? | Spirit AI’s Moz1

Wydajność, która zawstydza człowieka

Liczby podawane przez CATL są bezlitosne dla ludzkich pracowników. Wdrożone roboty osiągnęły skuteczność na poziomie 99 procent przy zadaniach związanych z podłączaniem wtyczek. To jednak dopiero początek statystyk.

Najważniejszym wskaźnikiem jest tutaj wydajność dobowa. Robot Moz wykonuje w ciągu dnia trzykrotnie więcej pracy niż wykwalifikowany pracownik. Powód jest prozaiczny: maszyna nie potrzebuje przerw śniadaniowych, nie chodzi do toalety, nie męczy się i nie musi spać. Zasilane bateriami produkcji CATL, roboty te mogą pracować w trybie ciągłym, co drastycznie zwiększa przepustowość linii produkcyjnej.

Chińska ofensywa „ciemnych fabryk”

Wdrożenie w CATL to element szerszego trendu, który w Chinach nabiera niesamowitego rozpędu. Tamtejszy przemysł dąży do tworzenia tzw. „dark factories” – fabryk, w których po zgaszeniu światła produkcja toczy się dalej, obsługiwana wyłącznie przez autonomiczne systemy.

Inni gracze nie pozostają w tyle:

  • Xpeng zaprezentował niedawno swojego robota Iron i planuje sprzedać milion sztuk do 2030 roku. Projekt ten zyskał nawet uznanie w oczach Elona Muska.
  • Changan Automobile zainwestował ponad 30 milionów dolarów w robotykę i zapowiada prototypy na 2026 rok.
  • Zeekr testuje roboty Walker S1 od firmy UBTech w swojej fabryce w Ningbo.
  • Fulin Precision (producent części) wdraża prawie 100 kołowych robotów A2-W od AgiBot.

Widać wyraźnie, że chińscy producenci samochodów i podzespołów traktują humanoidalną robotykę jako kolejny obszar budowania przewagi konkurencyjnej w globalnym łańcuchu dostaw.

Co to oznacza dla rynku (i dla Tesli)?

Ironią losu jest fakt, że CATL jest jednym z głównych dostawców ogniw dla Tesli. Oznacza to, że nawet jeśli Elon Musk nie wdrożył jeszcze Optimusa na masową skalę w Giga Texas czy Berlinie, to serca samochodów Tesla (baterie) są już montowane i testowane przez humanoidalne roboty w Chinach.

Rozwój „ucieleśnionej sztucznej inteligencji” (embodied AI) w wydaniu CATL pokazuje, że technologia ta wyszła już z fazy ciekawostek i prezentacji na targach. Stała się narzędziem przemysłowym. Dla europejskich i amerykańskich firm to sygnał alarmowy. Jeśli chińskie fabryki będą w stanie produkować szybciej, taniej i dokładniej dzięki armii robotów pracujących 24/7, zachodnia konkurencja z jej odmiennym podejściem do prawa pracy i kosztów zatrudnienia może znaleźć się w trudnej sytuacji.

Pozostaje pytanie o granice automatyzacji. Skoro roboty potrafią już wykonywać tak precyzyjne zadania jak manipulacja wtyczkami wysokiego napięcia, droga do całkowitego wyeliminowania ludzi z hal montażowych baterii wydaje się krótka. CATL zapowiada dalsze zwiększanie poziomu inteligencji w swoich zakładach, co sugeruje, że Moz to dopiero początek.

Jestem bardzo ciekaw Waszej opinii. Czy kupując auto elektryczne, czulibyście się bezpieczniej wiedząc, że jego baterię składał i testował nieomylny robot, czy jednak wolicie, by nad jakością czuwało ludzkie oko? Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tempie robotyzacji w Chinach.

Źródło: South China Morning Post
Tagi: CATLChinyfabryka bateriirobotySpirit AISpirit AI Moz
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
elektryczny statek catl yujian 77
Aktualności

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

2025-12-14

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
gwarancja byd blade rozszerzenie
Aktualności

BYD zmienia zasady w Europie. Nowa gwarancja na baterie to potężny cios w Teslę i Volkswagena

2025-12-16
byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.