• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes po cichu zalewa Europę elektrycznymi ciężarówkami. Sprawdzamy, kto już nimi jeździ

15.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Co potrafi elektryczny gigant z gwiazdą na masce?
  • Od mrożonek po mleko. Zaskakujące zastosowania eActrosa
  • Co dalej? To dopiero początek cichej rewolucji

Minęło zaledwie kilka miesięcy od listopadowej premiery, a Mercedes-Benz eActros 600 już przestał być tylko ciekawostką z targów motoryzacyjnych. Ten elektryczny koń pociągowy wjechał na drogi i rozpoczął regularną pracę w kilkudziesięciu flotach transportowych w całej Europie. Daimler Truck, zamiast czekać, od razu rzucił swoją maszynę na głęboką wodę, udowadniając, że elektryfikacja transportu ciężkiego dzieje się tu i teraz.

Co potrafi elektryczny gigant z gwiazdą na masce?

Zanim przejdziemy do tego, kto i do czego wykorzystuje eActrosa 600, warto przypomnieć jego możliwości. To pierwszy dalekodystansowy ciągnik siodłowy Mercedesa z napędem czysto elektrycznym. Obiecywany zasięg do 500 kilometrów na jednym ładowaniu robi wrażenie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że jest on mierzony przy pełnym, 40-tonowym zestawie. Sercem pojazdu jest potężny pakiet baterii LFP o pojemności 621 kWh, który charakteryzuje się dużą trwałością i brakiem kobaltu.

Jednak sam zasięg to nie wszystko. Kluczem do efektywności w transporcie długodystansowym jest szybkie uzupełnianie energii. Obecnie eActros 600 może być ładowany z mocą do 400 kW na odpowiedniej stacji DC. To już pozwala na znaczące skrócenie postojów. Prawdziwa rewolucja ma jednak dopiero nadejść wraz z technologią ładowania megawatowego (MCS), do której ten model jest już technicznie przygotowany. Umożliwi ona ładowanie z mocą 1000 kW (1 MW), co w praktyce oznacza, że w czasie obowiązkowej, 45-minutowej pauzy kierowcy, akumulatory odzyskają większość zasięgu.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Dzięki temu, jak twierdzi producent, pokonanie 1000 kilometrów w ciągu jednego dnia pracy staje się w pełni realne. Wystarczy jeden dłuższy postój na ładowanie w środku dnia, by pojazd mógł kontynuować trasę. To parametry, które zaczynają realnie konkurować z pojazdami spalinowymi.

REKLAMA
amazon daimler mercedes eactross 600

Od mrożonek po mleko. Zaskakujące zastosowania eActrosa

Daimler Truck celowo udostępnił pojazdy bardzo zróżnicowanym firmom, aby przetestować je w każdych warunkach. Lista klientów obejmuje firmy z Niemiec, Holandii, Norwegii, Francji czy Rumunii. Co ciekawe, Mercedes-Benz eActros 600 nie trafia wyłącznie do przewozu standardowych palet.

Jednym z najtrudniejszych zadań dla pojazdu elektrycznego jest transport chłodniczy. Agregat chłodniczy to dodatkowe, stałe obciążenie dla baterii, które znacząco wpływa na zasięg. Mimo to, Mercedes bez wahania powierzył swoje ciężarówki specjalistom od tego typu logistyki. Belgijska firma VM-Milktrans i siostrzana Sovedo Logistics, zajmujące się logistyką mleka, odebrały już dwa z sześciu zamówionych pojazdów. We Francji firma TRANSPORTS DEROCQ, również specjalizująca się w chłodnictwie, wdrożyła eActrosa do swojej floty. Podobnie uczynił austriacki Friedl, który wykorzystuje elektrycznego Mercedesa w transporcie z kontrolowaną temperaturą.

To pokazuje ogromne zaufanie do wydajności i niezawodności tego modelu. Jeśli sprawdza się w tak wymagających warunkach, z pewnością poradzi sobie w standardowej logistyce.

A skoro o niej mowa, tu przykłady są równie interesujące. Brytyjska firma HIVED, która buduje w pełni elektryczną flotę, dodała do niej dwa z dziewięciu zamówionych eActrosów do obsługi tras średniego zasięgu. W Holandii firma spedycyjna Simon Loos Logistik wykorzystuje te pojazdy do zaopatrywania supermarketów sieci Lidl. To namacalny dowód, że produkty na półkach popularnych dyskontów już teraz mogą być dostarczane bezemisyjnie.

Prawdziwym testem jest jednak współpraca z niemiecką firmą Logistik Schmitt, która nie tylko zamówiła 23 egzemplarze eActrosa 600, ale również od dłuższego czasu intensywnie testowała prototypy i pojazdy przedseryjne. To strategiczny partner, którego opinie z pewnością miały wpływ na ostateczny kształt produktu. Taka skala zamówienia od jednego, doświadczonego klienta to najlepszy dowód na to, że pojazd spełnia pokładane w nim nadzieje.

mercedes-benz eactros 600

Co dalej? To dopiero początek cichej rewolucji

Obecne wdrożenia to tak naprawdę rozbudowany program testowy w warunkach bojowych. Daimler Truck zbiera bezcenne dane z realnej eksploatacji, a jednocześnie udowadnia rynkowi, że jego produkt jest gotowy do pracy. Każdy kilometr przejechany przez eActrosa w barwach Lidla czy w transporcie mleka to argument przemawiający do kolejnych, wciąż niezdecydowanych zarządców flot.

REKLAMA

Wydaje się, że największym hamulcem rozwoju nie jest już sama technologia pojazdów, a infrastruktura. Mercedes pokazał, że jego ciężarówka jest gotowa na ładowanie megawatowe. Teraz piłka jest po stronie operatorów stacji ładowania. Rozbudowa sieci ultraszybkich ładowarek, zwłaszcza wzdłuż głównych korytarzy transportowych (sieć TEN-T), będzie kluczowa dla masowego wdrożenia tego typu pojazdów.

Można spodziewać się, że sukces pierwszych wdrożeń eActrosa 600 wywoła efekt domina. Po pierwsze, inni duzi gracze na rynku logistycznym, widząc, że konkurenci z powodzeniem elektryfikują floty, będą zmuszeni do podjęcia podobnych kroków, aby nie zostać w tyle. Po drugie, zwiększy to presję na rządy i firmy energetyczne, by przyspieszyć inwestycje w infrastrukturę. To cicha rewolucja, która z każdym kolejnym dostarczonym pojazdem nabiera tempa i staje się coraz głośniejsza.

A jakie są wasze przemyślenia? Czy elektryczne ciężarówki mają szansę zdominować polskie drogi w najbliższej dekadzie? Jakie, waszym zdaniem, są największe bariery do pokonania w naszym kraju? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.

Tagi: ciężarówki elektryczneEuropaładowanie ciężarówki elektrycznejlidlMercedesMercedes-Benzmercedes-benz eactross 600
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

polestar ładowanie
Aktualności

Chorwacja stawia na firmy. Miliony euro na elektryki, ale nie dla Kowalskiego

2025-08-15
zeekr 007 gt
Aktualności

Europejczycy przekonują się do aut z Chin. Zaskakujące wyniki nowego badania

2025-08-09
firefly ev
Aktualności

Chiński rywal dla Mini i Smarta za 60 tysięcy złotych? Nio wjeżdża do Europy z Firefly

2025-08-07

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Volvo pilnie wycofuje 73 000 hybryd plug-in. Jest ryzyko pożaru
Aktualności

Volvo pilnie wycofuje 73 000 hybryd plug-in. Jest ryzyko pożaru

2025-03-28
gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd song plus piorun
Aktualności

Piorun uderzył w elektryka trzy razy z rzędu. Kierowca wyszedł bez szwanku, a auto? Zaskakujące wyniki oględzin

2025-08-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.