• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Elektryczne busy do Morskiego Oka: innowacja czy przeszkoda?

27.12.2024
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Do Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN) dotarły cztery elektryczne busy, które mają wozić turystów na trasie Palenica Białczańska – Morskie Oko. Choć pojazdy te wydają się być krokiem w kierunku bardziej ekologicznego i inkluzywnego transportu, ich przyszłość wcale nie jest pewna. Na przeszkodzie stoją zarówno kwestie formalne, jak i protesty lokalnych władz oraz samorządów.

Ekologiczne pojazdy w służbie turystom

Zakup busów został sfinansowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które postawiło na nowoczesne elektryczne pojazdy wyposażone w windy dla osób z niepełnosprawnościami. Każdy z busów może przewieźć 19 osób siedzących i trzy stojące, a w razie potrzeby siedzenia można zdemontować, by stworzyć miejsce dla wózka inwalidzkiego.

https://twitter.com/hennigkloska/status/1871161295036158127

Dyrektor TPN, Szymon Ziobrowski, zapowiedział, że busy mają zacząć kursować na przełomie kwietnia i maja 2025 roku. „Prowadzimy rozmowy ze starostą tatrzańskim, by ustalić szczegóły działania tej usługi” – powiedział Ziobrowski. Nowoczesne „elektryki” mogą stać się alternatywą dla tradycyjnych wozów konnych, których używanie wielokrotnie krytykowano z powodu dobrostanu zwierząt.

Lokalne władze na „nie”

Mimo zapowiedzi TPN, starosta tatrzański Andrzej Skupień stanowczo sprzeciwia się regularnym kursom elektrycznych busów. Argumentuje, że TPN nie ma uprawnień do świadczenia przewozów pasażerskich, a busy mogą poruszać się jedynie na podstawie jednorazowych zgód. Samorządowcy z regionu, w tym włodarze okolicznych gmin, również wyrazili swój sprzeciw w formie petycji do ministerstwa. Twierdzą, że decyzja o zakupie busów została podjęta jednostronnie, bez konsultacji i uwzględnienia wyników wcześniejszych testów.

Inne w podobnym temacie

onvo l90 black knight

Oto nowy król bezpieczeństwa w rodzinie Nio? Onvo L90 zaimponował w chińskich testach zderzeniowych

16/12/2025
zakaz spalinowek ue 2025

Bruksela mięknie i zmienia plany dotyczące zakazu aut spalinowych od 2035 roku w UE

16/12/2025
nissan micra ev preorder

Nowy Nissan Micra oficjalnie w Polsce. Znamy ceny, a zasięg jest lepszy niż w katalogu

16/12/2025
tesla model x 2026

Dyrektor generalny Xpenga znów w Dolinie Krzemowej. Zachwyt nad FSD Tesli i szalony zakład z pracownikami

16/12/2025
morskie oko

Co dalej z elektrycznym transportem?

Pomysł wprowadzenia elektrycznych busów jest odpowiedzią na wieloletnie apele organizacji ekologicznych, które domagały się zmniejszenia wykorzystania koni na trasie do Morskiego Oka. Jednak sytuacja pozostaje skomplikowana. Lokalne władze preferują hybrydowe rozwiązania i obawiają się problemów związanych z elektrycznymi pojazdami. W przeszłości eksperymenty z hybrydowymi wozami skończyły się niepowodzeniem, co dodatkowo zniechęca samorządowców.

TPN i ministerstwo mają przed sobą trudne zadanie – przekonać lokalną społeczność do innowacji, która może poprawić komfort i bezpieczeństwo turystów, a jednocześnie chronić przyrodę. Czy wprowadzenie elektrycznych busów okaże się krokiem w stronę bardziej zrównoważonej turystyki, czy pozostanie jedynie ambitnym projektem bez realnej szansy na realizację?

Zachęta do dyskusji

Czy elektryczne busy to rzeczywiście przyszłość transportu w regionach chronionych, takich jak Tatrzański Park Narodowy? A może lepiej poszukać innych rozwiązań, które pogodzą interesy ekologii i lokalnej społeczności? Podziel się swoją opinią w komentarzach – każda perspektywa może pomóc znaleźć najlepsze wyjście z tej sytuacji.

Źródło: pap
Przez: tvp kraków
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

onvo l90 black knight
Aktualności

Oto nowy król bezpieczeństwa w rodzinie Nio? Onvo L90 zaimponował w chińskich testach zderzeniowych

2025-12-16
zakaz spalinowek ue 2025
Aktualności

Bruksela mięknie i zmienia plany dotyczące zakazu aut spalinowych od 2035 roku w UE

2025-12-16
nissan micra ev preorder
Aktualności

Nowy Nissan Micra oficjalnie w Polsce. Znamy ceny, a zasięg jest lepszy niż w katalogu

2025-12-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.