• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska ma już ponad 200 tysięcy aut z wtyczką. Ale co dalej z dopłatami? [Licznik Elektromobilności 09.2025]

15.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Rynek rośnie jak na drożdżach
  • Zmiany w programie „NaszEauto”. Radość i niepokój w branży
  • Co dalej z polską elektromobilnością?

Polski rynek elektromobilności pędzi naprzód, osiągając kolejne kamienie milowe. Jak wynika z najnowszego „Licznika Elektromobilności” przygotowanego przez PZPM i PSNM, na koniec września 2025 roku przekroczyliśmy imponującą barierę 200 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Niestety, ten dynamiczny wzrost może wkrótce napotkać poważny hamulec – przyszłość kluczowego programu dopłat „NaszEauto” stoi pod znakiem zapytania.

Rynek rośnie jak na drożdżach

Dane za trzeci kwartał 2025 roku są imponujące. Po polskich drogach jeżdżą już 202 593 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Co ważne, niemal idealnie po połowie dzielą się na 102 567 aut w pełni elektrycznych (BEV) oraz 100 026 hybryd plug-in (PHEV). Oznacza to, że w obu tych kategoriach przekroczyliśmy psychologiczną granicę 100 tysięcy sztuk.

Tempo wzrostu jest jeszcze bardziej obrazowe, gdy spojrzymy na nowe rejestracje. W pierwszych trzech kwartałach 2025 roku Polacy zarejestrowali ponad 60 tysięcy aut z wtyczką, co stanowi wzrost o 89% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. To dowód na to, że elektromobilność na dobre zadomowiła się w świadomości kierowców i firm.

Trend ten widać również w innych segmentach rynku. Park elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych zbliża się do 10 tysięcy sztuk, a na drogach mamy już ponad 27 tysięcy elektrycznych jednośladów. Równolegle rozwija się infrastruktura – w Polsce funkcjonuje 11 173 ogólnodostępnych punktów ładowania. Z tego 65% to wolniejsze punkty AC, a 35% to szybkie ładowarki DC, kluczowe dla komfortu podróżowania na dłuższych trasach.

Inne w podobnym temacie

tesla model 3 standard

Cenowy szał. Tesla Model 3 Standard trafiła do Polski za niecałe 175 000 zł

05/12/2025
ev buspas łódź

Prezydent zdecydował w sprawie buspasów. Kierowcy elektryków mogą odetchnąć z ulgą

03/12/2025
tesla glosowanie suc q3 2025

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

22/11/2025
ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
REKLAMA
licznik elektromobilnosci 09 2025

Zmiany w programie „NaszEauto”. Radość i niepokój w branży

W cieniu tych optymistycznych danych toczy się dyskusja o przyszłości, która napawa branżę mieszanymi uczuciami. Chodzi o zmiany w rządowym programie dopłat „NaszEauto”, który jest głównym motorem napędowym sprzedaży dla klientów indywidualnych.

Z jednej strony, eksperci chwalą rząd za wysłuchanie głosu branży. Po apelu PSNM wycofano się z kontrowersyjnego zapisu wykluczającego ze wsparcia auta objęte cłem, co mogłoby ograniczyć ofertę rynkową. To dobra wiadomość. Z drugiej jednak strony, pojawiają się poważne obawy.

Jakub Faryś, Prezes PZPM, zwraca uwagę na fundamentalny problem: „Według zapowiedzi strony rządowej, może być to ostatni program wsparcia. Pozostaje mieć nadzieję, że w najbliższych latach znajdą się jednak środki na wsparcie rynku, bo jak wskazuje doświadczenie innych krajów jest to obszar, gdzie dofinansowanie jest kluczowe dla rozwoju”.

Wtóruje mu Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, który wskazuje na paradoks wprowadzonych zmian. Program został rozszerzony o nowe kategorie pojazdów i nowych beneficjentów, ale jego budżet obniżono do około 1,2 mld zł. To prowadzi do niepokojącego wniosku. „Środki przeznaczone na dofinansowanie wyczerpią się prawdopodobnie na długo przed oficjalnym terminem końcowym składania wniosków, tj. 30 kwietnia 2026 r.” – alarmuje Wiśniewski. Dodaje, że już teraz wykorzystano niemal 50% dostępnej puli, a tradycyjnie końcówka roku przynosi wzmożony popyt na nowe pojazdy.

kia ev4

Co dalej z polską elektromobilnością?

Sytuacja jest więc złożona. Mamy dojrzały, dynamicznie rosnący rynek, który jednak wciąż jest bardzo wrażliwy na bodźce w postaci dopłat. Ogłoszone zmiany, choć w części pozytywne, wprowadzają element niepewności i ryzyko, że pieniędzy zabraknie znacznie wcześniej, niż ktokolwiek zakładał.

Może to wywołać krótkoterminowy boom – klienci, obawiając się końca dopłat, ruszą do salonów. Jednak po wyczerpaniu środków rynkowi grozi gwałtowne hamowanie, co widzieliśmy już w innych krajach europejskich po zakończeniu programów wsparcia. Eksperci już teraz zastanawiają się, jakie mechanizmy, np. podatkowe, mogłyby zastąpić bezpośrednie dotacje, aby utrzymać trend wzrostowy w dłuższej perspektywie.

REKLAMA

Przed polską elektromobilnością kluczowe miesiące. Przekonamy się, czy rozpędzony pociąg z napisem „EV” utrzyma swoje tempo, gdy zniknie najważniejsze paliwo w postaci rządowego wsparcia.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy rynek aut elektrycznych w Polsce poradzi sobie bez dopłat? Czy zmiany w programie „NaszEauto” zachęcą Was do szybszego zakupu? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Źródło: PSNM
Tagi: PolskaWyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla model 3 standard
Aktualności

Cenowy szał. Tesla Model 3 Standard trafiła do Polski za niecałe 175 000 zł

2025-12-05
ev buspas łódź
Aktualności

Prezydent zdecydował w sprawie buspasów. Kierowcy elektryków mogą odetchnąć z ulgą

2025-12-03
tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.