• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chiny dokręcają śrubę producentom elektryków i wymuszają niższą konsumpcję energii. Europa natomiast łagodzi normy emisji spalin…

26.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Podczas gdy Europa debatuje nad cłami i łagodzi normy emisji spalin dla silników spalinowych, Pekin właśnie wykonał ruch, który może technicznie znokautować zachodnią konkurencję. Od 1 stycznia 2026 roku w Chinach wejdzie w życie pierwszy na świecie obligatoryjny standard zużycia energii dla samochodów elektrycznych. Koniec z „zaleceniami”. Jeśli producent nie zmieści się w wyznaczonym limicie kilowatogodzin na setkę, auto może nie tylko stracić ulgi podatkowe, ale w skrajnym przypadku w ogóle nie wyjedzie na drogę.

Koniec ery prądożernych olbrzymów

Nowe przepisy, zatytułowane formalnie „Limity zużycia energii dla pojazdów elektrycznych – Część 1: Samochody osobowe”, zmieniają zasady gry na największym rynku motoryzacyjnym świata. Do tej pory istniały tam ramy rekomendowane. Teraz chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych stawia sprawę jasno: efektywność energetyczna staje się wymogiem prawnym.

Najważniejszy punkt nowych regulacji dotyczy konkretnych liczb. Dla typowego samochodu elektrycznego o masie własnej w okolicach dwóch ton, maksymalne zużycie energii nie będzie mogło przekroczyć 15,1 kWh na 100 kilometrów. Wartości te są skalowane w zależności od masy pojazdu, ale przekaz jest czytelny. Ścięcie dopuszczalnego zużycia o około 11 procent względem obecnych standardów wymusi na inżynierach walkę o każdą watogodzinę.

Nie chodzi tu o proste dołożenie większej baterii, co było dotychczasową strategią wielu marek premium. Nowe prawo wymusza optymalizację systemową. Aerodynamika, efektywność falowników, zarządzanie ciepłem, opory toczenia – wszystko to musi zostać dopracowane. Chińscy regulatorzy szacują, że dzięki tym zmianom, zasięg pojazdów przy tej samej pojemności akumulatora wzrośnie średnio o 7 procent. To darmowe kilometry uzyskane dzięki czystej inżynierii, a nie chemii ogniw.

Inne w podobnym temacie

roboty humanoidalne catl w praktyce

CATL wyprzedza Teslę i wysyła humanoidalne roboty do niebezpiecznej pracy przy wysokim napięciu

22/12/2025
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

20/12/2025
tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025
byd sealion 06

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

12/12/2025
chery exeed ex8

Brak optymalizacji uderzy w kieszeń klienta

Chińskie władze doskonale wiedzą, jak sterować rynkiem. Nowa norma techniczna została bezpośrednio powiązana z polityką fiskalną. Ministerstwo Finansów oraz Państwowa Administracja Podatkowa ogłosiły, że spełnienie nowych, wyśrubowanych norm zużycia energii będzie warunkiem koniecznym do uzyskania zwolnienia z podatku od zakupu w latach 2026 i 2027.

Mechanizm jest bezwzględny. Samochody, które obecnie znajdują się na liście modeli zwolnionych z podatku, muszą zostać zaktualizowane technicznie do końca 2025 roku. Jeśli po tej dacie dany model nie spełni wymogu 15,1 kWh/100 km (dla wspomnianej klasy wagowej), wypadnie z katalogu ulg. Dla klienta końcowego oznacza to drastyczny wzrost ceny zakupu, co w realiach niezwykle konkurencyjnego rynku chińskiego jest wyrokiem śmierci dla modelu.

Większość nowych konstrukcji gigantów takich jak BYD czy Geely podobno już spełnia te założenia lub jest bliska ich osiągnięcia. Problem mogą mieć producenci starszych platform oraz… marki zachodnie, które często oferują w Chinach ciężkie, duże SUV-y o nienajlepszej aerodynamice, nadrabiając braki w efektywności ogromnymi bateriami.

byd seal 08 ev

Europa zostaje w tyle z własnej woli

Decyzja Pekinu kontrastuje z tym, co obserwujemy na Starym Kontynencie. Europa, niegdyś lider innowacji wymuszanych regulacjami (jak choćby downsizing czy filtry cząstek stałych), obecnie zdaje się łapać zadyszkę. Dyskusje o odroczeniu zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku czy rozwadnianie normy Euro 7 wysyłają do przemysłu sygnał: „możecie zwolnić”.

Chiny robią dokładnie odwrotnie. Zmuszają swój przemysł do innowacji „tu i teraz”. Wymuszając niższe zużycie energii, pośrednio obniżają obciążenie swojej sieci energetycznej i zmniejszają zapotrzebowanie na surowce do produkcji baterii (skoro mniejsza bateria zapewni ten sam zasięg). To strategia długofalowa. Gdy europejscy producenci będą świętować utrzymanie w ofercie starszych konstrukcji, chińskie firmy będą dysponować technologią pozwalającą budować auta lżejsze, tańsze w produkcji i jadące dalej na tym samym ładunku.

volkswagen ID.Unyx 08

Pułapka cyklu pomiarowego

Analizując te dane, trzeba zachować pewną ostrożność przy porównywaniu ich z wynikami z europejskich dróg. Chiński cykl pomiarowy CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle) jest specyficzny. Podobnie jak nasza procedura WLTP, uwzględnia on straty energii podczas ładowania (co sztucznie zawyża zużycie w tabelkach), ale sama charakterystyka jazdy testowej jest łagodniejsza, z niższymi średnimi prędkościami i częstszymi zatrzymaniami.

Dlatego 15,1 kWh/100 km w Chinach to nie to samo, co 15,1 kWh/100 km na polskiej autostradzie. Nie zmienia to jednak faktu, że poprzeczka została zawieszona wysoko. Dla porównania, obecnie dopuszczalny limit dla tej klasy aut wynosi około 17 kWh/100 km. Zejście o prawie 2 kWh to inżynieryjna przepaść, którą trzeba zasypać w niespełna dwa lata.

Co to oznacza dla kierowców?

Dla chińskiego konsumenta oznacza to lepsze samochody. Auta będą musiały być bardziej dopracowane aerodynamicznie i lżejsze. Prawdopodobnie z rynku znikną „elektryczne czołgi” o pudełkowatych kształtach, które marnują energię na walkę z oporem powietrza, chyba że ich producenci dokonają cudów w układach napędowych.

Dla nas, obserwatorów z Europy, to sygnał ostrzegawczy. Chińska motoryzacja przechodzi od etapu „robimy dużo i tanio” do etapu „robimy najbardziej efektywnie na świecie”. Jeśli europejskie koncerny chcą utrzymać się na tamtejszym rynku, muszą przestać traktować elektryki jako ociężałe adaptacje platform spalinowych. Muszą zacząć walczyć o każdy dżul energii tak samo, jak kiedyś walczyli o każdy gram CO2.

Warto zastanowić się, czy Unia Europejska nie powinna pójść podobną drogą, zamiast skupiać się wyłącznie na zakazach emisji rur wydechowych. Może limit zużycia energii byłby lepszym stymulatorem postępu niż arbitralne daty wycofania silników spalinowych?

Dajcie znać w komentarzach, czy wolicie podejście „kija” w postaci twardych limitów zużycia prądu, czy może rynek sam powinien zweryfikować, kto robi oszczędne auta, a kto prądożerne smoki.

Tagi: Chinynormy emisji spalinredukcja emisjizużycie energii
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

roboty humanoidalne catl w praktyce
Aktualności

CATL wyprzedza Teslę i wysyła humanoidalne roboty do niebezpiecznej pracy przy wysokim napięciu

2025-12-22
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
toyota urban cruiser ev
Aktualności

Toyota naprawia błędy bZ4X? Nowy Urban Cruiser ma wszystko, by stać się hitem

2025-12-21
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
byd ladowanie w domu airbnb
Aktualności

BYD robi „Airbnb dla prądu”. Twoja domowa ładowarka zarobi na siebie, gdy będziesz w pracy

2025-12-22
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.