• Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

General Motors zaczyna zarabiać na swoich samochodach elektrycznych – ważny krok w stronę przyszłości

28.01.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Rok 2024 okazał się przełomowy dla General Motors (GM), ponieważ firma ogłosiła, że jej pojazdy elektryczne (EV) zaczynają generować zyski przewyższające koszty ich produkcji. To istotny kamień milowy zarówno dla GM, jak i dla całej branży motoryzacyjnej, która od lat zmaga się z wyzwaniem osiągania rentowności w segmencie EV.

GM osiąga rentowność w segmencie EV

General Motors, który w 2024 roku osiągnął dochód netto w wysokości 6 miliardów dolarów, poinformował, że jego linia samochodów elektrycznych jest teraz „zmiennie zyskowna” (variable profit positive). Oznacza to, że przychody z EV przewyższają koszty zmienne, takie jak robocizna i materiały, związane z ich produkcją. Choć nie uwzględnia to kosztów stałych, takich jak budowanie linii montażowych, jest to ogromny krok w kierunku osiągnięcia pełnej rentowności w skali masowej.

Wysokie koszty produkcji baterii – najdroższego komponentu EV, którego łańcuch dostaw jest wciąż silnie zależny od Chin – oraz wydatki na badania i rozwój przez lata sprawiały, że samochody elektryczne były nierentowne dla większości producentów. Nawet Tesla, lider rynku EV, nie osiągnęła rocznego zysku aż do 2020 roku. Jednak wraz ze zwiększeniem skali produkcji, spadkiem kosztów baterii i optymalizacją procesów produkcyjnych, EV zaczynają przynosić zyski, co teraz udowadnia GM.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Wzrost udziału GM na rynku EV

GM podwoił swój udział w rynku EV w 2024 roku, osiągając około 13% rynku w USA. Firma sprzedała w Stanach Zjednoczonych około 114 000 pojazdów elektrycznych, stając się – obok marek Hyundai Motor Group – pierwszym producentem, który przekroczył próg 100 000 sprzedanych EV w USA poza Teslą.

REKLAMA

Produkcja EV w 2024 roku wyniosła 189 000 egzemplarzy, a GM zakończył rok z zapasem 70 dni tych pojazdów w magazynach. Na 2025 rok firma planuje zwiększenie produkcji do 300 000 pojazdów, jednak podchodzi do tego z ostrożnością. Jak zauważył CFO GM, Paul Jacobson, kluczowe jest, aby unikać nadprodukcji, która mogłaby wymusić znaczne rabaty na sprzedaż: „Chcemy być zdyscyplinowani, aby nie produkować ponad popyt i nie wprowadzać dużych zachęt, aby pozbyć się zapasów.”

Nowe modele i plany na 2025

GM zapowiada dalszy rozwój gamy EV w 2025 roku, w tym nowe modele dla marki Cadillac, takie jak Escalade IQ, Optiq i Vistiq – luksusowe SUV-y, które mają przyciągnąć kolejnych klientów. CEO GM, Mary Barra, podkreśliła, że firma zamierza dalej poprawiać rentowność EV, zwiększając skalę produkcji i optymalizując koszty materiałów.

REKLAMA
cadillac lyriq-v 2026
Cadillac Lyriq-V, fot. Cadillac

Wyzwania dla GM

Mimo sukcesów w segmencie EV, GM wciąż stoi przed wieloma wyzwaniami. Firma nadal w dużym stopniu polega na sprzedaży samochodów spalinowych, takich jak ciężarówki i SUV-y, które generują większość jej zysków. W 2024 roku GM odnotował niższy niż oczekiwano dochód netto ze względu na restrukturyzację w Chinach, gdzie firma zmaga się z rosnącą konkurencją ze strony lokalnych producentów samochodów elektrycznych.

Dodatkowo, zmiana administracji w Białym Domu, wraz z planowaną polityką prezydenta Trumpa, może wpłynąć na przyszłość rynku EV w USA. Utrata ulg podatkowych na EV i potencjalne cła na towary z Meksyku i Kanady mogłyby zwiększyć koszty produkcji i ceny samochodów GM. Mary Barra zaznaczyła jednak, że firma prowadzi aktywny dialog z Kongresem i administracją, aby zapewnić stabilność sektora motoryzacyjnego.

Przyszłość GM w elektromobilności

General Motors osiągnął ważny etap, pokazując, że możliwe jest generowanie zysków na samochodach elektrycznych nawet w początkowych fazach ich rozwoju. Firma udowadnia, że rentowność w segmencie EV nie jest już odległym marzeniem, a realnym celem, który można osiągnąć dzięki skali produkcji, innowacjom i optymalizacji kosztów.

Na 2025 rok GM stawia na dalszy rozwój oferty EV, ale jednocześnie zachowuje ostrożność wobec zmieniających się realiów rynkowych i politycznych. Jeśli firma utrzyma tempo rozwoju i skutecznie poradzi sobie z wyzwaniami, może stać się jednym z liderów rynku EV w nadchodzących latach.

Czy GM zdoła utrzymać swoją pozycję na rynku EV i sprostać rosnącej konkurencji? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Źródło: insideevs
Tagi: cadillaccadillac escalade iqCadillac Lyriq-Vcadillac optiqcadillac vistiqGeneral Motorsgm
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

cadillac optiq eu
Aktualności

Cadillac wraca do Europy z hukiem. Elektryczny OPTIQ ma namieszać w segmencie premium

2025-10-17
gm buick electra orbit
Aktualności

Buick pokazuje sedana z przyszłości – Electra Orbit ma oczarować fanów elektromobilności

2025-08-06
nowy chevy bolt
Aktualności

Chevrolet wraca z elektrycznym hitem – nowy Bolt EV z zasięgiem ponad 480 km już w przygotowaniu

2025-07-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
Leapmotor B10
Aktualności

Chiński SUV za 120 tysięcy złotych wjeżdża do Polski – Leapmotor B10

2025-10-15
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.