General Motors (GM) pracuje nad nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych (EV), które mogą zrewolucjonizować sposób korzystania z samochodów elektrycznych jako urządzeń magazynujących energię. Zgodnie z nowym patentem opublikowanym przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych USA (USPTO) 26 grudnia 2024 roku, GM bada możliwości wykorzystania dwukierunkowego ładowania w połączeniu z wieloma portami ładowania.
Nowe możliwości dzięki wieloportowemu ładowaniu
Patent GM koncentruje się na strategiach zarządzania przepływem energii oraz kontrolowaniu prądu wchodzącego i wychodzącego z różnych portów ładowania. Oto kilka potencjalnych zastosowań tej technologii:
- Ładowanie i zasilanie jednocześnie: Jeden port może być używany do ładowania pojazdu, podczas gdy drugi port zasila zewnętrzny system magazynowania energii lub inne urządzenia.
- Łańcuchowe ładowanie pojazdów: Pojazdy mogą być połączone w „łańcuch”, gdzie tylko jeden samochód jest podłączony do stacji ładowania, a energia jest przekazywana do kolejnych pojazdów za pomocą ich dodatkowych portów ładowania,.
Wyzwania technologiczne
Aby zrealizować te innowacyjne pomysły, GM będzie musiał opracować nową generację kontrolerów ładowania, które umożliwią zarządzanie przepływem energii między portami. Dodatkowo, technologia ta wymaga floty kompatybilnych pojazdów, co oznacza, że jej pełne wdrożenie może zająć kilka lat.
Dwukierunkowe ładowanie – przyszłość EV
Dwukierunkowe ładowanie (bidirectional charging) pozwala na wykorzystanie baterii EV nie tylko do zasilania pojazdu, ale także jako źródła energii dla domów, urządzeń czy sieci energetycznej. GM już wcześniej zapowiedział wprowadzenie technologii Vehicle-to-Home (V2H) w swoich pojazdach opartych na platformie Ultium, które mają trafić na rynek do 2026 roku.
Konkurencja na rynku
GM nie jest jedynym producentem, który bada możliwości wieloportowego ładowania i dwukierunkowego przepływu energii. Ford w swoich patentach również rozważał łączenie pojazdów w szereg, podobnie jak Tesla, która rozwija technologię bidirectional charging. Volvo natomiast przeniosło tę funkcjonalność do osobnego segmentu biznesowego związanego z energią.
Możliwości komercjalizacji
Chociaż technologia wieloportowego ładowania i dwukierunkowego przepływu energii jest obiecująca, jej wdrożenie wymaga pokonania wielu barier technologicznych i regulacyjnych. Mandaty, takie jak te proponowane w Kalifornii, mogą przyspieszyć rozwój tej technologii i pomóc w jej popularyzacji.
Co myślicie?
Nowy patent GM pokazuje, że firma intensywnie pracuje nad przyszłością ładowania EV, która może przynieść większą elastyczność i nowe możliwości wykorzystania pojazdów elektrycznych jako magazynów energii. Dzięki wieloportowemu ładowaniu i dwukierunkowemu przepływowi energii, GM może zrewolucjonizować sposób, w jaki korzystamy z samochodów elektrycznych.
Czy technologia wieloportowego ładowania zmieni sposób, w jaki używamy pojazdów elektrycznych? Jakie inne zastosowania widzicie dla tej technologii? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji