Chiński gigant technologiczny wprowadza przełomową technologię ładowania o mocy 20 kWh na minutę
Hou Jinlong, prezes działu Huawei Digital Energy, ogłosił wprowadzenie nowej superładowarki podczas forum China Electric Vehicle 100. Urządzenie będzie zdolne do ładowania z mocą 20 kWh na minutę, co pozwoli na pełne naładowanie pojazdu w zaledwie 15 minut.
W przeciwieństwie do superładowarek Zeekr i BYD, które są przeznaczone dla samochodów osobowych, superładowarka Huawei o mocy 1,5 MW będzie skierowana do ciężkich pojazdów ciężarowych. „Aby ciężkie ciężarówki mogły zostać w pełni zelektryfikowane, czas ładowania musi być krótszy niż 30 minut” – powiedział Jinlong.
Oficjalna premiera superładowarki Huawei odbędzie się 22 kwietnia, co sygnalizuje intensywne tempo rozwoju technologii ładowania w Chinach.
Wyścig gigantów technologicznych
W tym samym dniu, kiedy Huawei zapowiedziało swoją superładowarkę 1,5 MW, wiceprezes Zeekr ogłosił, że firma wprowadzi na rynek superładowarkę o mocy 1,2 MW w drugim kwartale tego roku. W ciągu ostatnich trzech lat Zeekr zwiększył moc swoich stacji ładowania z 360 kW do 800 kW. Firma obecnie zarządza 826 stacjami ładowania w Chinach.
Na początku tego miesiąca BYD zaprezentował swoją szybką ładowarkę o mocy 1000 kW, zdolną dodać 2 km zasięgu na sekundę lub 400 km w 5 minut. Co więcej, producent samochodów z siedzibą w Shenzhen ogłosił, że zainstaluje 4000 jednostek szybkich ładowarek o mocy 1 MW, z czego pierwsze 500 zostanie wdrożonych już w kwietniu.
Ogromna przewaga nad konkurencją
Dla porównania, moc nowych chińskich superładowarek jest znacznie większa niż u konkurentów z innych krajów:
- Tesla V4: 500 kW
- Li Auto 5C: 520 kW
- NIO Power: 640 kW
- Xpeng S5: 800 kW
Ładowarka Huawei o mocy 1,5 MW ma niemal trzykrotnie większą moc niż najnowsze Superchargery Tesli V4, co pokazuje ogromny skok technologiczny, jaki dokonał się w chińskiej technologii ładowania.
Co to oznacza dla elektromobilności ciężkiej?
Nowa superładowarka Huawei może być przełomem dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Jedną z głównych przeszkód w adopcji elektrycznych ciężarówek był dotychczas długi czas ładowania, który znacząco wpływał na efektywność operacyjną i ekonomikę transportu.
Przy mocy 1,5 MW elektryczne ciężarówki mogłyby być ładowane w czasie porównywalnym do tankowania pojazdów spalinowych, co eliminuje jedną z najważniejszych barier w ich adopcji.
Huawei planuje również znaczącą ekspansję swojej infrastruktury ładowania. Firma zapowiedziała budowę ponad 100 000 punktów ładowania w Chinach w 2024 roku, obejmując swoim zasięgiem ponad 340 chińskich miast.
Chińska dominacja w technologii ładowania
Ogłoszenie Huawei jest kolejnym dowodem na to, że Chiny przejmują prowadzenie w globalnym wyścigu technologicznym związanym z elektromobilnością. Trzy chińskie firmy – Huawei, BYD i Zeekr – zademonstrowały w krótkim czasie technologie ładowania o mocy przekraczającej 1 MW, podczas gdy zachodni konkurenci nadal oferują rozwiązania o znacznie niższej mocy.
Ta przewaga technologiczna może mieć kluczowe znaczenie dla globalnej ekspansji chińskich producentów pojazdów elektrycznych, szczególnie w segmencie transportu ciężkiego, gdzie czas ładowania jest krytycznym parametrem.
Jeśli Huawei zrealizuje swoje plany budowy rozległej sieci ultraszybkich ładowarek, Chiny mogą zyskać wieloletnią przewagę w infrastrukturze niezbędnej do masowej adopcji pojazdów elektrycznych.
Dołącz do dyskusji