• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

28.10.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne, Stacje ładowania
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Moc dorównująca Superchargerom
  • Klucz do elektryfikacji ciężarówek
  • Co z trwałością takiego asfaltu?
  • Czy to się przyjmie?

Wizja ładowania samochodu elektrycznego bez uciążliwych postojów na stacjach ładowania od lat rozpalała wyobraźnię inżynierów. Teraz ta wizja staje się rzeczywistością. We Francji, na ruchliwej autostradzie A10 na południowy zachód od Paryża, uruchomiono właśnie pierwszy na świecie system dynamicznego ładowania indukcyjnego w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego.

To nie jest już zamknięty tor testowy. To publiczna droga, na której technologia firmy Electreon sprawdza swoje możliwości na odcinku prawie półtora kilometra (1,5 km). Choć sam projekt jest wciąż w powijakach, jego potencjał jest ogromny. Pokazuje, że ładowanie w ruchu może być realną alternatywą dla tradycyjnych postojów, szczególnie w kontekście największego wyzwania elektromobilności – transportu ciężkiego.

Moc dorównująca Superchargerom

Najbardziej imponują wyniki dotychczasowych prób. Po serii testów przeprowadzonych w realnym ruchu drogowym, trzy laboratoria z Uniwersytetu Gustave’a Eiffla potwierdziły, że system jest nie tylko bezpieczny, ale i niezwykle wydajny.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Zanotowano, że drogowa ładowarka indukcyjna jest w stanie bezpiecznie dostarczyć szczytową moc przekraczającą 300 kW oraz średnią moc powyżej 200 kW.

REKLAMA

Aby zrozumieć, jak wielkie są to wartości, wystarczy proste porównanie. Najpopularniejsza w Stanach Zjednoczonych ładowarka Tesla Supercharger V3 oferuje maksymalną moc 250 kW. Nowsze, choć znacznie rzadsze, Superchargery V4 osiągają obecnie do 325 kW. Oznacza to, że francuski system jest w stanie bezprzewodowo, w trakcie jazdy, dostarczać energię z mocą porównywalną do najszybszych stacjonarnych ładowarek prądu stałego.

Obecnie po autostradzie A10 poruszają się cztery pojazdy testowe wyposażone w odpowiedni sprzęt odbiorczy: ciężarówka, pojazd dostawczy, samochód osobowy i autobus. To wciąż projekt na małą skalę, ale jego potencjał, zwłaszcza dla ciężarówek, jest trudny do przecenienia.

ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Klucz do elektryfikacji ciężarówek

Współczesne elektryczne ciągniki siodłowe stoją przed fundamentalnym problemem. Aby zapewnić sensowny zasięg, muszą być wyposażone w gigantyczne pakiety akumulatorów. Takie baterie oznaczają jednak nie tylko wyższą masę własną pojazdu (kosztem ładowności), ale przede wszystkim ogromne straty czasu podczas postojów na ładowanie.

Dynamiczne ładowanie indukcyjne całkowicie zmienia zasady gry. Umożliwiając ciężarówkom ładowanie podczas jazdy, teoretycznie pozwala na stosowanie znacznie mniejszych akumulatorów. Mniejsza bateria to mniejsza masa, niższy koszt zakupu pojazdu i, co kluczowe z punktu widzenia OZE, mniejsze zapotrzebowanie na surowce, w tym metale ziem rzadkich.

REKLAMA

Oczywiście, pojawia się natychmiastowy kontrargument: koszt i materiały potrzebne do zakopania tysięcy cewek ładujących pod nawierzchnią autostrad. To ogromne wyzwanie infrastrukturalne i finansowe.

Co z trwałością takiego asfaltu?

Kolejnym znakiem zapytania jest żywotność takiej „inteligentnej” drogi. Czy nawierzchnia naszpikowana cewkami indukcyjnymi wytrzyma dekady nieustannego naporu wielotonowych ciężarówek?

Zespoły stojące za francuskim projektem, na czele z firmą VINCI Autoroutes, która przewodzi konsorcjum, są pewne swego. Zapewniają, że nawierzchnia, w której umieszczono infrastrukturę ładującą, została zaprojektowana tak, by wytrzymać dziesięciolecia zużycia i eksploatacji.

„Wstępne wyniki trwających prób na odcinku autostrady A10 potwierdzają ustalenia poprzednich badań” – powiedział Nicolas Notebaert, dyrektor generalny VINCI Concessions. „Wdrożenie tej technologii na głównych sieciach drogowych Francji, jako uzupełnienie stacji ładowania, jeszcze bardziej przyspieszy elektryfikację flot pojazdów ciężarowych”.

ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Czy to się przyjmie?

Stawka jest wysoka. Sam sektor frachtu i logistyki odpowiada za ponad 16% całkowitej emisji gazów cieplarnianych we Francji. Zelektryfikowanie go jest absolutnym priorytetem w walce o cele klimatyczne. Dynamiczne ładowanie może być brakującym elementem tej układanki.

Warto zaznaczyć, że nie jest to pierwszy na świecie system ładowania drogowego. Podobne, choć mniejsze, projekty były już wdrażane w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Niemczech, Norwegii czy Izraelu. Projekt francuski jest jednak wyjątkowy, ponieważ po raz pierwszy technologia ta działa na publicznej, intensywnie użytkowanej autostradzie.

Przenosimy się z fazy laboratoryjnej do testów w realnym świecie. Teraz kluczowe będzie monitorowanie kosztów, niezawodności i realnego wpływu na operacje flotowe. Czy technologia ta okaże się wystarczająco skalowalna, by pokryć tysiące kilometrów głównych szlaków transportowych Europy? Czy może pozostanie kosztowną ciekawostką, a przyszłością okażą się jednak stacjonarne ładowarki megawatowe i nowe generacje baterii?

To fundamentalne pytania dla przyszłości elektromobilności. Jesteśmy bardzo ciekawi, co Wy sądzicie o tej technologii. Czy ładowanie indukcyjne wbudowane w drogi to realna przyszłość transportu, czy raczej ślepa uliczka i marnotrawstwo zasobów? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Źródło: insideevs
Tagi: ciężarówki elektryczneElectreonfrancjaładowanie bezprzewodoweładowanie ciężarówki elektrycznejładowanie indukcyjneładowanie w trakcie jazdy
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

silence accion stacja wymiany baterii francja
Aktualności

Wymiana baterii w 30 sekund zamiast tankowania? Hiszpanie wchodzą do Francji i mogą zmienić rynek

2025-10-16
ładowanie ciężarówki elektrycznej
Aktualności

Unia ratuje elektryczne ciężarówki? Ogromna ulga wisi na włosku

2025-10-09
scania portfolio rozwiazan ev
Aktualności

Scania nie czeka na innych. Po cichu buduje bateryjnego giganta na gruzach Northvolta

2025-09-26
REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
xpeng x9
Aktualności

Koniec plotek. Kosmiczny Xpeng X9 przyłapany na ładowarce w Europie. To zła wiadomość dla Mercedesa

2025-10-26
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.