• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Ładowanie EV bez zatrzymywania. To, co brzmiało jak fikcja, właśnie ruszyło na francuskiej autostradzie

15.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne, Stacje ładowania
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Moc dorównująca Superchargerom
  • Klucz do elektryfikacji ciężarówek
  • Co z trwałością takiego asfaltu?
  • Czy to się przyjmie?

Wizja ładowania samochodu elektrycznego bez uciążliwych postojów na stacjach ładowania od lat rozpalała wyobraźnię inżynierów. Teraz ta wizja staje się rzeczywistością. We Francji, na ruchliwej autostradzie A10 na południowy zachód od Paryża, uruchomiono właśnie pierwszy na świecie system dynamicznego ładowania indukcyjnego w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego.

To nie jest już zamknięty tor testowy. To publiczna droga, na której technologia firmy Electreon sprawdza swoje możliwości na odcinku prawie półtora kilometra (1,5 km). Choć sam projekt jest wciąż w powijakach, jego potencjał jest ogromny. Pokazuje, że ładowanie w ruchu może być realną alternatywą dla tradycyjnych postojów, szczególnie w kontekście największego wyzwania elektromobilności – transportu ciężkiego.

Moc dorównująca Superchargerom

Najbardziej imponują wyniki dotychczasowych prób. Po serii testów przeprowadzonych w realnym ruchu drogowym, trzy laboratoria z Uniwersytetu Gustave’a Eiffla potwierdziły, że system jest nie tylko bezpieczny, ale i niezwykle wydajny.

Zanotowano, że drogowa ładowarka indukcyjna jest w stanie bezpiecznie dostarczyć szczytową moc przekraczającą 300 kW oraz średnią moc powyżej 200 kW.

Inne w podobnym temacie

mercedes eactros 400

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

12/12/2025
xpeng x9 chiny

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

08/12/2025
ładowanie bezprzewodowe easelink matrix

Rewolucja pod podwoziem. Audi i Nissan łączą siły, by ładowanie stało się niewidzialne

02/12/2025
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

30/11/2025

Aby zrozumieć, jak wielkie są to wartości, wystarczy proste porównanie. Najpopularniejsza w Stanach Zjednoczonych ładowarka Tesla Supercharger V3 oferuje maksymalną moc 250 kW. Nowsze, choć znacznie rzadsze, Superchargery V4 osiągają obecnie do 325 kW. Oznacza to, że francuski system jest w stanie bezprzewodowo, w trakcie jazdy, dostarczać energię z mocą porównywalną do najszybszych stacjonarnych ładowarek prądu stałego.

Obecnie po autostradzie A10 poruszają się cztery pojazdy testowe wyposażone w odpowiedni sprzęt odbiorczy: ciężarówka, pojazd dostawczy, samochód osobowy i autobus. To wciąż projekt na małą skalę, ale jego potencjał, zwłaszcza dla ciężarówek, jest trudny do przecenienia.

ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Klucz do elektryfikacji ciężarówek

Współczesne elektryczne ciągniki siodłowe stoją przed fundamentalnym problemem. Aby zapewnić sensowny zasięg, muszą być wyposażone w gigantyczne pakiety akumulatorów. Takie baterie oznaczają jednak nie tylko wyższą masę własną pojazdu (kosztem ładowności), ale przede wszystkim ogromne straty czasu podczas postojów na ładowanie.

Dynamiczne ładowanie indukcyjne całkowicie zmienia zasady gry. Umożliwiając ciężarówkom ładowanie podczas jazdy, teoretycznie pozwala na stosowanie znacznie mniejszych akumulatorów. Mniejsza bateria to mniejsza masa, niższy koszt zakupu pojazdu i, co kluczowe z punktu widzenia OZE, mniejsze zapotrzebowanie na surowce, w tym metale ziem rzadkich.

Oczywiście, pojawia się natychmiastowy kontrargument: koszt i materiały potrzebne do zakopania tysięcy cewek ładujących pod nawierzchnią autostrad. To ogromne wyzwanie infrastrukturalne i finansowe.

Co z trwałością takiego asfaltu?

Kolejnym znakiem zapytania jest żywotność takiej „inteligentnej” drogi. Czy nawierzchnia naszpikowana cewkami indukcyjnymi wytrzyma dekady nieustannego naporu wielotonowych ciężarówek?

Zespoły stojące za francuskim projektem, na czele z firmą VINCI Autoroutes, która przewodzi konsorcjum, są pewne swego. Zapewniają, że nawierzchnia, w której umieszczono infrastrukturę ładującą, została zaprojektowana tak, by wytrzymać dziesięciolecia zużycia i eksploatacji.

„Wstępne wyniki trwających prób na odcinku autostrady A10 potwierdzają ustalenia poprzednich badań” – powiedział Nicolas Notebaert, dyrektor generalny VINCI Concessions. „Wdrożenie tej technologii na głównych sieciach drogowych Francji, jako uzupełnienie stacji ładowania, jeszcze bardziej przyspieszy elektryfikację flot pojazdów ciężarowych”.

ciezarowka laduje sie w trakcie jazdy

Czy to się przyjmie?

Stawka jest wysoka. Sam sektor frachtu i logistyki odpowiada za ponad 16% całkowitej emisji gazów cieplarnianych we Francji. Zelektryfikowanie go jest absolutnym priorytetem w walce o cele klimatyczne. Dynamiczne ładowanie może być brakującym elementem tej układanki.

Warto zaznaczyć, że nie jest to pierwszy na świecie system ładowania drogowego. Podobne, choć mniejsze, projekty były już wdrażane w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Niemczech, Norwegii czy Izraelu. Projekt francuski jest jednak wyjątkowy, ponieważ po raz pierwszy technologia ta działa na publicznej, intensywnie użytkowanej autostradzie.

Przenosimy się z fazy laboratoryjnej do testów w realnym świecie. Teraz kluczowe będzie monitorowanie kosztów, niezawodności i realnego wpływu na operacje flotowe. Czy technologia ta okaże się wystarczająco skalowalna, by pokryć tysiące kilometrów głównych szlaków transportowych Europy? Czy może pozostanie kosztowną ciekawostką, a przyszłością okażą się jednak stacjonarne ładowarki megawatowe i nowe generacje baterii?

To fundamentalne pytania dla przyszłości elektromobilności. Jesteśmy bardzo ciekawi, co Wy sądzicie o tej technologii. Czy ładowanie indukcyjne wbudowane w drogi to realna przyszłość transportu, czy raczej ślepa uliczka i marnotrawstwo zasobów? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Źródło: insideevs
Tagi: ciężarówki elektryczneElectreonfrancjaładowanie bezprzewodoweładowanie ciężarówki elektrycznejładowanie indukcyjneładowanie w trakcie jazdy
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

mercedes eactros 400
Aktualności

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

2025-12-12
xpeng x9 chiny
Aktualności

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

2025-12-08
ładowanie bezprzewodowe easelink matrix
Aktualności

Rewolucja pod podwoziem. Audi i Nissan łączą siły, by ładowanie stało się niewidzialne

2025-12-02

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.