• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Lucid rusza na podbój Europy z pomocą Arabii Saudyjskiej. Nowa fabryka ma być kluczem do sukcesu

17.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Produkcja z pustyni na europejskie drogi
  • Dlaczego Arabia Saudyjska?
  • Lucid kontra chińscy giganci
  • Co dalej z Lucidem w Europie?
  • Czas pokaże, ale gra toczy się o wysoką stawkę

Amerykański producent luksusowych aut elektrycznych, Lucid Motors, szykuje się do ofensywy na rynku europejskim. Ale zamiast budować kolejne zakłady w USA czy Europie, firma stawia na ekspansję swojego zakładu w Arabii Saudyjskiej. To strategiczna decyzja, która może całkowicie zmienić układ sił na globalnym rynku elektromobilności.

Produkcja z pustyni na europejskie drogi

Lucid ogłosił, że już w 2027 roku pierwsze pojazdy wyprodukowane w rozbudowanej saudyjskiej fabryce trafią do Europy oraz na wybrane rynki azjatyckie (z wyłączeniem Chin). Chodzi o zakład AMP-2, który obecnie działa jako centrum montażowe, gdzie składane są auta z komponentów dostarczanych ze Stanów Zjednoczonych.

To się jednak zmieni. Trwa rozbudowa fabryki, która zakończy się w 2026 roku. Po jej ukończeniu zakład będzie w stanie produkować aż 150 tysięcy pojazdów rocznie – i to nie tylko poprzez montaż, ale także dzięki lokalnej produkcji części. Co więcej, Arabia Saudyjska planuje przyciągnąć producenta akumulatorów, który miałby dostarczać baterie bezpośrednio do fabryki Lucida.

Dlaczego Arabia Saudyjska?

Nie bez znaczenia jest fakt, że 64% udziałów w Lucidzie należy do saudyjskiego funduszu inwestycyjnego PIF. Królestwo, które dotąd importowało wszystkie samochody, widzi w Lucidzie szansę na rozwój własnego przemysłu motoryzacyjnego. I nie chodzi tylko o zaspokojenie lokalnego rynku – ambicje są globalne.

Inne w podobnym temacie

gwm ora

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

01/12/2025
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

30/11/2025
lucid gravity touring

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

21/11/2025
tesla supercharger v4

Tesla burzy ostatni mur. Zapłacisz za Supercharger kartą flotową, ale uważaj – to może kosztować więcej

18/11/2025
REKLAMA

Według doniesień Bloomberga, władze Arabii Saudyjskiej rozważają wprowadzenie ceł na importowane pojazdy, na wzór rozwiązań znanych z USA. Tym samym chcą zachęcić mieszkańców do kupowania produktów lokalnych. Mark Winterhoff, tymczasowy prezes Lucida, otwarcie popiera ten pomysł. Podkreśla, że choć nie musi to być rozwiązanie na zawsze, na początkowym etapie rozwoju lokalnych producentów jest ono wręcz niezbędne.

Lucid kontra chińscy giganci

Wejście Lucida na rynek europejski nastąpi jednak z pewnym opóźnieniem. W 2027 roku scena będzie już w dużej mierze zajęta – chińscy producenci, tacy jak BYD czy Zeekr, mocno zaznaczyli swoją obecność, oferując auta konkurencyjne wobec popularnych modeli Tesli. Co ważne, robią to w przystępnych cenach.

Lucid stawia na segment premium, co widać choćby po cenie modelu Air Pure, który w Niemczech kosztuje około 85 tysięcy euro (czyli ok. 365 tys. zł). Dla porównania, w USA ten sam model jest tańszy o blisko 15 tysięcy dolarów. To spora różnica, która może zniechęcać potencjalnych klientów.

REKLAMA

Dziś Lucid ma zaledwie kilka salonów sprzedaży w 15 europejskich krajach, a jego wyniki sprzedażowe są na razie bardzo ograniczone. Ale to może się zmienić, gdy firma wprowadzi na rynek bardziej przystępne modele klasy średniej, które mają być produkowane zarówno w USA, jak i w rozbudowanej fabryce w Arabii Saudyjskiej.

Lucid Air Dream Edition
Lucid Air Dream Edition
lucid air lucid gravity
lucid gravity
lucid gravity

Co dalej z Lucidem w Europie?

Lucid ma trudne zadanie: wejść na nasycony rynek, na którym dominują silni gracze – Tesla, lokalni producenci jak Volkswagen czy BMW, a teraz także Chińczycy. Ale ma kilka atutów: innowacyjna technologia, elegancki design i wsparcie finansowe od jednego z najbogatszych państw świata.

Jeśli uda się utrzymać jakość i jednocześnie obniżyć koszty produkcji dzięki przeniesieniu części operacji do Arabii Saudyjskiej, Lucid może stać się realną alternatywą dla obecnych liderów rynku premium EV.

Zastanawiać może też potencjalny wpływ tej decyzji na całą branżę motoryzacyjną. Czy inne firmy pójdą śladem Lucida i zaczną przenosić produkcję do regionów o niższych kosztach i politycznym wsparciu? Czy Europa będzie w stanie obronić swój rynek przed ekspansją pojazdów produkowanych poza kontynentem?

Czas pokaże, ale gra toczy się o wysoką stawkę

Lucid, wspierany przez miliardy dolarów z saudyjskiego funduszu i uzbrojony w ambitne plany, ma szansę na stworzenie nowego modelu funkcjonowania marki premium w elektromobilności – z produkcją w Azji, sprzedażą w Europie i strategią cenową dostosowaną do globalnej konkurencji.

W 2027 roku europejski rynek EV może wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Ceny, jakość, pochodzenie – wszystko to zaczyna się mieszać. Dlatego warto już teraz przyglądać się takim ruchom jak ten Lucida. Bo mogą zadecydować o tym, jak i gdzie będą powstawać samochody, które za kilka lat zobaczymy na naszych ulicach.

A Wy? Co myślicie o samochodach elektrycznych produkowanych w Arabii Saudyjskiej? Czy taka lokalizacja produkcji ma dla Was znaczenie? Czy Lucid ma szansę przebić się w Europie, mimo wysokich cen? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Tagi: arabia saudyjskaekspansjaEuropafabryka samochodówlucidlucid airpremiumUSA
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gwm ora
Aktualności

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

2025-12-01
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
lucid gravity touring
Aktualności

Lucid Gravity Touring oficjalnie wjeżdża do gry. Tańszy o 15 tysięcy dolarów, ale czy to wystarczy, by uratować sprzedaż?

2025-11-21

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.