• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes szykuje elektryczną bestię z mocą 1341 KM – nowy AMG GT XX może namieszać na rynku

29.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 10 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Nowa era wysokich osiągów w wydaniu elektrycznym
  • Ładowanie z prędkością światła
  • Osiągi na miarę supersamochodu
  • Design rodem z przyszłości
  • Wnętrze pełne innowacji
  • Rewolucja w technologii akumulatorów
  • Silniki przyszłości
  • Filozofia ciągłej wydajności
  • Emocje w centrum uwagi
  • Przyszłość już blisko
  • Wielotorowa strategia AMG

Mercedes-AMG nie zamierza odpuszczać w segmencie elektrycznych sportowców. Niemiecka marka przygotowuje prawdziwą rewolucję w postaci nowego fastbacka, który ma zaoferować aż 1341 koni mechanicznych i osiągać prędkość maksymalną 358 km/h. To pierwszy pojazd zbudowany na platformie AMG Electric Architecture, która została zaprezentowana w koncepcie AMG GT XX.

Nowa era wysokich osiągów w wydaniu elektrycznym

Koncept AMG GT XX pokazuje kierunek, w którym zmierza marka – szybko, głośno i z kontrolowanym poślizgiem opon. Choć może nie jest to przełomowe rozwiązanie w porównaniu z chińskimi producentami czy Lucidem, to nadal stanowi imponujące osiągnięcie techniczne. Mercedes obiecuje, że pojazd będzie więcej niż sumą swoich części i zapewni prawdziwie ekscytującą jazdę.

Napęd AMG GT XX opiera się na trzech silnikach elektrycznych. Jeden z nich napędza przednią oś, natomiast z tyłu znajdziemy dwa niezależne jednostki napędowe – po jednej na każde koło. Takie rozwiązanie umożliwia precyzyjne rozprowadzanie momentu obrotowego, działając jak mechanizm różnicowy podniesiony do potęgi. Mercedes twierdzi, że zastosowane silniki o strumieniu osiowym oferują trzykrotnie wyższą gęstość mocy w porównaniu z tradycyjnymi silnikami radial.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Ładowanie z prędkością światła

Architektura AMG.EA pracuje przy napięciu 800 woltów, co pozwala na osiągnięcie zawrotnych prędkości ładowania. Koncept AMG GT XX może pobierać moc średnio 850 kW przy przepływie prądu 1000 amperów, z maksimum zbliżającym się do 1 MW. Oznacza to możliwość doładowania akumulatora o 400 kilometrów zasięgu WLTP w zaledwie 5 minut. To poziom porównywalny z najlepszymi chińskimi rozwiązaniami.

REKLAMA

Tak wysokie moce ładowania są możliwe dzięki akumulatorowi NCMA składającemu się z ponad 3000 cylindrycznych ogniw o gęstości energii 740 Wh/l. Całość osiąga gęstość 300 Wh/l na poziomie pakietu. Każde ogniwo jest indywidualnie chłodzone specjalnym nieprzewodzącym olejem, co pozwala również na szybkie nagrzanie akumulatora przed szybkim ładowaniem DC.

koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx

Osiągi na miarę supersamochodu

Mercedes nie podaje oficjalnego czasu przyspieszenia AMG GT XX 0-100 km/h, ale przy takiej mocy można się spodziewać wyniku poniżej 2 sekund. Wysoką prędkość maksymalną umożliwia nie tylko moc, ale także wyjątkowo niska aerodynamika – współczynnik oporu wynosi zaledwie 0,198.

Doskonałe właściwości aerodynamiczne to zasługa niskiego profilu pojazdu oraz aktywnego grilla z żaluzjami, które otwierają się i zamykają w zależności od potrzeb chłodzenia. Mercedes podkreśla, że system działa w wielu stopniach, nie tylko w pozycjach otwartej i zamkniętej.

Design rodem z przyszłości

Wygląd zewnętrzny AMG GT XX prawdopodobnie pozostanie niezmieniony w wersji produkcyjnej. Pojazd prezentuje retro-futurystyczny styl z oversizowym grillem, charakterystyczną „rekinią” przednią częścią i trzema okrągłymi lampami z tyłu. Kształt reflektorów nawiązuje do modeli AMG GT coupe, nadając całości sportowego charakteru.

Profil boczny jest typowy dla czterodrzwiowego coupe z agresywnie opadającą ku tyłowi linią dachu. Podobnie jak w przypadku Polestara 5, brakuje tylnej szyby, co eliminuje również wewnętrzne lusterko wsteczne.

koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx
koncept mercedes amg gt xx

Wnętrze pełne innowacji

Kabina AMG GT XX prezentuje koncepcyjny charakter z centralną konsolą inspirowaną radiatorami, otoczoną pomarańczowymi świecącymi rurkami. Design konsoli, deski rozdzielczej i tapicerek drzwi prawdopodobnie ulegnie zmianie w wersji produkcyjnej, ale układ dwóch ekranów i kierownica w kształcie jarzma najpewniej trafią do seryjnego modelu.

AMG nie rezygnuje z emocji związanych z prowadzeniem, nawet w elektrycznym samochodzie. Pojazd wyposażono w łopatki za kierownicą oznaczone „Up” i „Down”, umożliwiające symulację zmiany biegów wraz z dźwiękiem silnika V8 w kabinie. Choć sztuczne, może okazać się zaskakująco przyjemne, podobnie jak w Hyundai Ioniq 5 N.

Rewolucja w technologii akumulatorów

Nowy pakiet akumulatorów dla platformy AMG.EA wykorzystuje katodę NCMA (nikiel/kobalt/mangan/aluminium) oraz zawartość krzemu w anodzie. Cylindryczne ogniwa są wyższe i węższe niż w tradycyjnych pakietach, co ułatwia odprowadzanie ciepła i pozwala na zastosowanie technologii bezpośredniego chłodzenia ogniw.

Nieprzewodzący olej przepływa między ogniwami przez kanały chłodzące, szybko odprowadzając niechciane ciepło. To rozwiązanie nie tylko zapewnia stabilną temperaturę podczas jazdy po torze, ale także umożliwia ładowanie z ekstremalną mocą bez utraty wydajności.

Akumulator w AMG GT XX składa się z 3000 ogniw, zapewniając gęstość energii 300 Wh/kg. Mercedes twierdzi, że konstrukcja powinna również poprawić żywotność akumulatora. Pakiet stanowi element strukturalny pojazdu, mieszcząc nie tylko ogniwa, ale również wszystkie komponenty przełączające i system zarządzania akumulatorem.

koncept mercedes amg gt xx wnętrze
koncept mercedes amg gt xx wnętrze
koncept mercedes amg gt xx wnętrze

Silniki przyszłości

W AMG GT XX moc z akumulatora przekazywana jest do trzech silników umieszczonych w dwóch wysokowydajnych jednostkach napędowych. Przednia jednostka ma jeden silnik, tylna – dwa. W przeciwieństwie do standardowych silników o strumieniu radialnym, AMG.EA wykorzystuje silniki o strumieniu osiowym.

Te innowacyjne jednostki charakteryzują się tym, że strumień elektromagnetyczny przebiega równolegle do osi obrotu silnika. Główne komponenty mają kształt cienkich dysków, a stojan umieszczony jest między dwoma wirnikami. Takie rozwiązanie jest bardziej kompaktowe, wydajne, mocniejsze i o 67% lżejsze od konfiguracji radialnej.

Filozofia ciągłej wydajności

CEO Mercedes-AMG Michael Schiebe podkreśla, że AMG oznacza moc. „Powinno się czuć jak moc, którą do tej pory odczuwało się w AMG V8”, mówi Schiebe. „Chodzi o ciągłą wydajność. Nie powinno się odczuwać żadnych ograniczeń”.

Łatwo jest sprawić, by samochód elektryczny szybko przyspieszał, ale znacznie trudniej zapewnić ciągłą wydajność okrążenie za okrążeniem. Tesle zazwyczaj są mniej skuteczne w dostarczaniu wielokrotnej wydajności na torze. Hyundai Ioniq 5 N ma tryb wytrzymałościowy akumulatora na długie sesje. Porsche Taycan został zaprojektowany z myślą o użytkowaniu torowym. Dla AMG.EA celem jest umożliwienie właścicielowi jazdy po torze, ładowania tak często, jak to konieczne, i jazdy do domu bez żadnych kompromisów.

REKLAMA

Emocje w centrum uwagi

Dla Schiebe ważne jest również to, aby elektryczne AMG dostarczały emocji. „Można jechać z punktu A do B taniej niż AMG”, mówi. „Jeśli decydujesz się na AMG, chcesz to robić z klasą”. Jest również przekonany, że nadchodzące produkty przekonają miłośników benzynowych silników. „Jestem bardzo pewny siebie”, mówi. „Naprawdę bardzo, bardzo pewny”.

koncept mercedes amg gt xx

Przyszłość już blisko

Wersja produkcyjna AMG GT XX może pojawić się jeszcze w tym roku lub w 2026, kiedy model ma również trafić do sprzedaży. Wkrótce potem ma pojawić się wyższa odmiana crossoverowa z tymi samymi wnętrznościami i mocą, ale w wyższym, masywniejszym nadwoziu.

Platforma AMG.EA reprezentuje przyszłość wysokowydajnych samochodów elektrycznych. Mercedes nie używa mitycznych technik produkcyjnych czy futurystycznych technologii akumulatorów. Firma koncentruje się na sprawdzonych komponentach, wprowadzając innowacje, które można łatwo zaadaptować do rzeczywistego samochodu drogowego.

Wielotorowa strategia AMG

Inne układy napędowe niknikną. Schiebe dąży do dostarczania produktów, które działają na każdym rynku, z uwzględnieniem gustów tych rynków. Obejmuje to więcej hybryd, a nawet więcej silników V8. Ale to nie powstrzymuje firmy przed pracą nad wysokowydajnymi samochodami elektrycznymi, a AMG.EA jest kolejnym krokiem w tym procesie.

Dwa samochody produkcyjne zostały już potwierdzone z tą nową architekturą, w tym jeden SUV. Chociaż platforma zadebiutowała w koncepcie, można się spodziewać więcej informacji o produkcyjnych ofertach wkrótce.

Rozwój tej technologii może oznaczać prawdziwą rewolucję w segmencie elektrycznych samochodów sportowych. Mercedes-AMG pokazuje, że przejście na napęd elektryczny nie musi oznaczać rezygnacji z emocji i ekstremalnych osiągów. Czy AMG GT XX rzeczywiście przekona zwolenników tradycyjnych silników spalinowych? Czas pokaże, ale obietnice brzmią imponująco.

Co sądzicie o kierunku, w którym zmierza Mercedes-AMG? Czy elektryczne supersamochody mogą zastąpić emocje związane z silnikami V8? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Tagi: 800vAMG.EAkonceptMercedesmercedes amgmercedes amg gt xxmercedes amg gt xx bateriamercedes amg gt xx cenamercedes amg gt xx mocmercedes amg gt xx specyfikacjamercedes amg gt xx wnętrzemercedes amg gt xx wyglądmercedes amg gt xx zasięgsupercar
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

yangwang u9
Aktualności

Chiński supercar elektryczny wraca na Nürburgring – czy Yangwang U9 pobije własny rekord z 2024 roku?

2025-06-29
apple carplay ultra
Aktualności

Producenci aut mówią „stop” Apple. Gigant z Cupertino chce przejąć kontrolę nad całym pojazdem z CarPlay

2025-06-27
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie w sprzedaży – nowy SUV, który może pogrążyć Model Y

2025-06-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie w sprzedaży – nowy SUV, który może pogrążyć Model Y

2025-06-26
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.