• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Mercedes może mieć najlepszy silnik elektryczny na świecie – Yasa ustanawia nowy rekord mocy

21.07.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Jak powstał przypadkowy rekord świata
  • Technologia aksjalnego strumienia magnetycznego
  • Od konceptów do rzeczywistości
  • Produkcja na skalę sportowych aut
  • To dopiero początek
  • Wpływ na przemysł motoryzacyjny
  • Przyszłość elektromobilności

Brytyjska firma Yasa, należąca do koncernu Mercedes-Benz, prawdopodobnie właśnie zrewolucjonizowała świat motoryzacji elektrycznej. Ich najnowszy prototyp silnika elektrycznego osiągnął spektakularną gęstość mocy 42 kW na kilogram, co może być nowym światowym rekordem w tej kategorii.

Jak powstał przypadkowy rekord świata

Tim Woolmer, dyrektor techniczny Yasa, poinformował o tym przełomie w nietypowy sposób – przez post na LinkedIn. Przyznał szczerze, że rekord osiągnęli „trochę przypadkowo” podczas rutynowych testów. Silnik o wadze zaledwie 13,1 kg wygenerował moc 550 kW, co stawia go w zupełnie nowej lidze wydajności.

Dane techniczne robią wrażenie. Jednostka pracowała przy napięciu 670 woltów i prądzie 850 amperów przez pięć sekund. Podana waga obejmuje wszystkie komponenty produkcyjne – magnesy, obudowę, strukturę wirnika oraz wał. To oznacza, że nie mamy do czynienia z laboratoryjnym eksperymentem, ale z realnym silnikiem gotowym do zastosowania.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Technologia aksjalnego strumienia magnetycznego

Yasa specjalizuje się w kompaktowych silnikach o aksjalnym strumieniu magnetycznym. Ta technologia różni się znacząco od tradycyjnych rozwiązań radialnych. Silniki aksjalne są płaskie i kompaktowe, co pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni w pojeździe oraz osiągnięcie wyższej gęstości mocy.

REKLAMA

Mercedes-Benz przejął oksfordzką firmę w 2021 roku, widząc w niej klucz do przyszłości elektromobilności. Inwestycja ta najwyraźniej się opłaca – Yasa staje się technologicznym liderem w swojej dziedzinie.

Od konceptów do rzeczywistości

Silniki Yasa nie są tylko teoretycznymi prototypami. W 2023 roku Mercedes zaprezentował koncepcyjny Vision One-Eleven z silnikami tej marki. Jeszcze bardziej spektakularny jest czerwcowy AMG GT XX, który wykorzystuje aż trzy jednostki Yasa o łącznej mocy 1000 kW.

REKLAMA

Nie wiadomo, czy testowany rekordowy silnik to ten sam model, który trafi do AMG GT XX. Woolmer podkreśla jednak istotny aspekt – to nie jest egzotyczny prototyp z drogimi materiałami, ale jednostka przygotowana do produkcji seryjnej. Brak kobalto-żelaznych laminacji czy elementów drukowanych w 3D oznacza możliwość masowej produkcji.

Produkcja na skalę sportowych aut

Dyrektor techniczny Yasa jasno określił cele biznesowe. Silnik ma być „skalowalny do wolumenów samochodów sportowych” – czyli 10-50 tysięcy sztuk rocznie przy opłacalnych kosztach. To sugeruje, że Mercedes planuje szerokie zastosowanie tej technologii w swoich modelach premium.

Szczególnie interesująca jest wzmianka o integracji z nadchodzącymi modelami Mercedesa. AMG GT XX może być pierwszym seryjnym autem wykorzystującym tę przełomową technologię, co zrewolucjonizowałoby segment elektrycznych samochodów sportowych.

To dopiero początek

Woolmer nie ukrywa, że Yasa ma jeszcze większe ambicje. „To nie koniec – latem przechodzimy na 'duże dynamometry'” – zapowiedział w swoim poście. Obecne testy były ograniczone przez możliwości sprzętu testowego, który ledwo radził sobie z mocą przekraczającą 500 kW.

Firma Drive System Design, która dostarczyła dynamometry, musiała przekroczyć własne limity techniczne, żeby zmierzyć pełną moc silnika Yasa. To pokazuje skalę przełomu technologicznego, jaki osiągnęła brytyjska firma.

koncept mercedes amg gt xx

Wpływ na przemysł motoryzacyjny

Jeśli dane Yasa się potwierdzą, może to fundamentalnie zmienić podejście do projektowania samochodów elektrycznych. Wyższa gęstość mocy oznacza lżejsze, bardziej wydajne pojazdy o większym zasięgu i lepszych osiągach.

Konkurencja z pewnością nie pozostanie obojętna. Tesla, BMW, Audi i inne marki premium będą musiały odpowiedzieć na wyzwanie technologiczne rzucone przez Mercedes i Yasa. To może rozpocząć nową wojnę technologiczną w segmencie elektrycznych samochodów sportowych.

Przyszłość elektromobilności

Rekord Yasa pokazuje, że elektromobilność wchodzi w nową fazę rozwoju. Nie chodzi już tylko o zasięg, ale o czystą wydajność i przyjemność z jazdy. Silniki elektryczne mogą dorównać, a nawet przewyższyć tradycyjne jednostki spalinowe pod względem mocy i dynamiki.

Pozostaje pytanie, jak szybko ta technologia trafi do seryjnych modeli i czy Mercedes zdoła utrzymać przewagę technologiczną nad konkurencją.

Co sądzicie o tym przełomie? Czy silniki Yasa zmienią oblicze motoryzacji elektrycznej, a może to tylko marketingowy szum wokół prototypu, który nigdy nie trafi do produkcji?

Tagi: Mercedesrekord mocysilniksilnik elektrycznyYasa
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

Mercedes CLA Shooting Brake
Aktualności

Mercedes wraca do elektrycznych kombi – Mercedes CLA Shooting Brake z zasięgiem 761 km trafi na rynek w marcu 2026

2025-07-17
donut lab silnik ces 2025
Aktualności

Fińska rewolucja w silnikach elektrycznych: Donut Lab zbiera 25 milionów euro i podpisuje kontrakty z gigantami motoryzacyjnymi

2025-07-11
elaphe sonic x
Aktualności

Słoweńska firma Elaphe szykuje rewolucję w silnikach elektrycznych – 300 kW mocy w samej obręczy koła

2025-07-09

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd seal 06 ev
Aktualności

Chiński rynek aut elektrycznych na zakręcie – rząd Xi Jinpinga wzywa do końca cenowej wojny

2025-07-20
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.