Skoda Enyaq, popularny elektryczny SUV na bazie platformy MEB Volkswagena, doczekał się odświeżenia w połowie swojego cyklu życia. Model, który zdobył uznanie na europejskim rynku jako konkurent Tesli Model Y, wprowadza szereg ulepszeń, które mają uczynić go jeszcze bardziej atrakcyjnym.
Zmiany wizualne i nowoczesny design
Najbardziej zauważalną zmianą jest nowy wygląd przodu, znany jako Modern Solid. Zamiast klasycznego grilla Skody, wprowadzono atrapę w kolorze czarnym, otoczoną LED-owymi światłami do jazdy dziennej, podczas gdy główne reflektory przeniesiono niżej na zderzak. W wyższych wersjach wyposażenia atrapa może być podświetlana, co dodaje futurystycznego charakteru.
Dzięki nowemu designowi poprawiono współczynnik oporu powietrza (Cd), co przełożyło się na większą efektywność i zasięg. Standardowa wersja crossovera osiąga teraz Cd na poziomie 0,245 (wcześniej 0,264), a wersja Coupe – 0,225 (wcześniej 0,234).
Zasięg i wydajność
Nowe dane zasięgu są imponujące, mimo że Skoda nie zmieniła ani baterii, ani silników. Faceliftowane Enyaq dostępne jest w trzech wersjach:
- Enyaq 60: bateria 59 kWh (użyteczna), zasięg WLTP do 268 mil (ok. 432 km) w wersji crossover i 272 mil (ok. 438 km) w Coupe.
- Enyaq 85: bateria 77 kWh, zasięg do 365 mil (ok. 587 km) w crossoverze i 371 mil (ok. 597 km) w Coupe.
- Enyaq 85x: ta sama bateria co w wersji 85, ale z napędem na wszystkie koła, zasięg do 347 mil (ok. 558 km) w crossoverze i 352 mil (ok. 566 km) w Coupe.
W porównaniu z poprzednim modelem, maksymalny zasięg wzrósł z 354 mil (ok. 570 km) do 371 mil w najlepszej wersji Coupe.
Ładowanie i wydajność
Jednym z ciekawszych aspektów są różnice w możliwościach ładowania. Podstawowy Enyaq 60 obsługuje moc ładowania do 165 kW, podczas gdy Enyaq 85 akceptuje maksymalnie 135 kW. Zaskakujące jest jednak to, że Enyaq 85x z napędem AWD może ładować się z mocą aż do 175 kW, ale czas ładowania od 10% do 80% jest zbliżony we wszystkich wersjach i wynosi około 24–28 minut.
Pod względem osiągów, Enyaq 60 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy, podczas gdy wersje 85 i 85x potrzebują jedynie 6,7 sekundy.
Wnętrze i nowe funkcje
Skoda postawiła na bardziej zrównoważone materiały wewnątrz kabiny. Standardowe wyposażenie Skody Enyaq obejmuje podgrzewane przednie fotele i kierownicę, a także pięciocalowy wyświetlacz instrumentów i 13-calowy ekran systemu multimedialnego. Nowym elementem jest kolor nadwozia Olibo Green, który dodaje świeżości i nowoczesności ofercie.
Historia i perspektywy rozwoju
Skoda Enyaq zadebiutowała pod koniec 2020 roku, a w 2023 roku przeszła aktualizację oprogramowania, która wprowadziła m.in. możliwość prekondycjonowania baterii przed sesjami szybkiego ładowania. Teraz, dzięki odświeżeniu, Enyaq umacnia swoją pozycję w segmencie elektrycznych SUV-ów.
Ceny odświeżonego modelu nie zostały jeszcze ogłoszone, ale można oczekiwać, że będą zbliżone do dotychczasowych. W Niemczech wersja Enyaq 85x przed faceliftingiem kosztowała około 53 000 dolarów, co stawia ją w konkurencyjnej pozycji wobec innych elektrycznych SUV-ów.
Co dalej?
Skoda Enyaq to przykład konsekwentnej ewolucji produktu, który łączy nowoczesny design, poprawioną aerodynamikę i praktyczność. Dzięki temu modelowi, marka umacnia swoją pozycję jako lider w segmencie elektrycznych pojazdów rodzinnych. A mnie dziwił w ostatnich tygodniach wysyp ofert na używane modele Enyaq – teraz już wiem dlaczego…
Jak oceniacie przyszłość Enyaqa w obliczu rosnącej konkurencji? Czy nowe ulepszenia wystarczą, aby przyciągnąć kolejnych klientów? Zapraszamy do dyskusji.
Dołącz do dyskusji