Spis treści
Tesla wprowadziła do swojej oferty nową, tańszą wersję elektrycznego pickupa Tesla Cybertruck. Model Long Range z napędem na tylną oś (RWD) kosztuje w Stanach Zjednoczonych 69 990 dolarów, co oznacza cenę niższą o 10 000 dolarów od wersji z napędem na wszystkie koła. Nowa odmiana ma trafić na rynek w czerwcu 2025 roku, co czyni ją prawdziwie podstawowym wariantem w ofercie.
Lepszy zasięg, ale niższa moc
Najtańsza Tesla Cybertruck została wyposażona w pojedynczy silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi, współpracujący z mechanicznymi mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Szacowany zasięg na pełnym naładowaniu to 350 mil (około 563 km), a z opcjonalną miękką roletą przestrzeni ładunkowej zasięg wzrasta do 362 mil (około 583 km).
Choć zasięg jest imponujący, nowy model wprowadza sporo kompromisów w porównaniu z droższą wersją AWD. Pojemność holownicza spadła z 11 000 (5 000 kg) do 7 500 funtów (3 400 kg), a ładowność z 2 500 (1134 kg) do zaledwie 2 006 funtów (910 kg). Przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę zajmuje teraz 6,2 sekundy, podczas gdy model AWD osiąga to w 4,1 sekundy, a topowy Cyberbeast w zaledwie 2,6 sekundy.




Specyfikacja techniczna Tesla Cybertruck Long Range RWD
- Cena bazowa: 69 990 dolarów (263 000 zł)
- Zasięg: 350 mil (563 km) bez rolety, 362 mile (583 km) z miękką roletą
- Przyspieszenie 0-60 mph: 6,2 sekundy
- Pojemność holownicza: 7 500 funtów (3 402 kg)
- Ładowność: 2 006 funtów (910 kg)
- Masa własna: 6 117 funtów (2 775 kg)
- Napęd: tylna oś, pojedynczy silnik elektryczny
- Zawieszenie: adaptacyjne zawieszenie ze sprężynami śrubowymi
- Koła: standardowo 18-calowe z oponami wielosezonowymi
- System audio: 7 głośników (zamiast 15 w droższych wersjach)
- Tapicerka: materiałowa (zamiast wegańskiej skóry)
- Dostępne opcje: miękka roleta przestrzeni ładunkowej (750 dolarów), 20-calowe felgi (3 500 dolarów), FSD (7 000-8 000 dolarów)
Liczne kompromisy w wyposażeniu
Nowa, podstawowa Tesla Cybertruck charakteryzuje się znacznie uboższym wyposażeniem. Zamiast adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego otrzymujemy adaptacyjne zawieszenie ze sprężynami śrubowymi. Seryjnie montowane są 18-calowe koła z oponami wielosezonowymi, a 20-calowe felgi są dostępne za dodatkową opłatą 3 500 dolarów.
To jedyna wersja Tesla Cybertruck z tapicerką materiałową zamiast wegańskiej skóry stosowanej w droższych wariantach. Usunięto tylny ekran, a przednie fotele są tylko podgrzewane, bez funkcji wentylacji. System audio został okrojony do 7 głośników, podczas gdy pozostałe wersje standardowo oferują 15 głośników z aktywnym systemem redukcji hałasu.
Poważnym mankamentem jest brak gniazd elektrycznych – zarówno wewnątrz kabiny, jak i w przestrzeni ładunkowej. Jedynym sposobem na pozyskanie prądu z akumulatora jest podłączenie mobilnej ładowarki Tesli do portu ładowania i wykorzystanie adaptera na gniazdko, co daje dostęp do dwóch gniazdek 120V.
Cena i opcje
Chociaż bazowa cena wynosi 69 990 dolarów, faktyczny koszt zakupu to 72 235 dolarów po dodaniu opłaty za dostawę wynoszącej 1 995 dolarów. Tesla twierdzi jednak, że nowy model Tesla Cybertruck kwalifikuje się do federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7 500 dolarów, co może obniżyć efektywną cenę do 64 735 dolarów dla kupujących spełniających kryteria.
Wśród dostępnych opcji znajduje się miękka roleta przestrzeni ładunkowej za 750 dolarów oraz system FSD (Full Self-Driving) za 7 000 dolarów dla wczesnych posiadaczy rezerwacji lub 8 000 dolarów dla pozostałych klientów.
Czy warto?
Nowy Tesla Cybertruck Long Range RWD to próba dotarcia do szerszej grupy odbiorców poprzez obniżenie ceny wejściowej. Mimo znaczących cięć w wyposażeniu, pickup zachowuje swój futurystyczny design i charakterystyczny wygląd, który przyciągnął uwagę od momentu premiery koncepcyjnej w 2019 roku.
Dla wielu potencjalnych nabywców kluczowe będzie pytanie, czy oszczędność 10 000 dolarów rekompensuje utratę napędu na wszystkie koła, znacznie niższą zdolność holowania i liczne braki w wyposażeniu. Szczególnie w przypadku pojazdu, który reklamowany jest jako wszechstronny i gotowy na każdą przygodę, brak gniazd elektrycznych czy zawieszenia pneumatycznego może być istotną wadą.
Co dalej z Cybertruckiem?
Wprowadzenie tańszej wersji sugeruje, że Tesla stara się zwiększyć wolumen sprzedaży swojego kontrowersyjnego pickupa. Warto zauważyć, że firma jednocześnie oferuje topowy wariant Cyberbeast za około 100 000 dolarów, który według niektórych doniesień był najlepiej sprzedającym się pojazdem w tym przedziale cenowym w lipcu 2024 roku.
Strategia Tesli wydaje się zmierzać w kierunku dywersyfikacji oferty Cybertrucka, aby zaspokoić potrzeby zarówno zamożnych entuzjastów, jak i bardziej praktycznych klientów, którzy są zainteresowani jego futurystycznym wyglądem, ale niekoniecznie potrzebują wszystkich zaawansowanych funkcji.
A Ty, co sądzisz o nowej, tańszej wersji Cybertrucka? Czy oszczędność 10 000 dolarów jest warta wyrzeczeń w zakresie wyposażenia i osiągów? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji