• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Nowy napęd ZF może zmienić sposób, w jaki myślimy o zasięgu aut elektrycznych

03.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Jak to działa?
  • Co nowego w eRE+?
  • Dlaczego to ważne?
  • Co dalej?
  • Czy to koniec „range anxiety”?
  • Zachęta do refleksji

Niemiecki gigant motoryzacyjny ZF zaprezentował innowacyjny system przedłużania zasięgu aut elektrycznych, który może zrewolucjonizować podejście producentów do platform EV. Nie chodzi tylko o doładowanie baterii – ten system może też napędzać koła. Ale nie tak, jak myślisz.

ZF, znany głównie z produkcji automatycznych skrzyń biegów, przedstawia Electric Range Extender Plus (eRE+) – nową generację układów przedłużających zasięg w pojazdach elektrycznych. To nie tylko kolejny krok w rozwoju EREV-ów (Extended Range Electric Vehicles), ale całkowicie nowe podejście do integracji układów napędowych z komponentami elektrycznymi.

Jak to działa?

W klasycznym EREV silnik spalinowy nie napędza kół. Jego jedynym zadaniem jest zasilanie generatora, który dostarcza prąd do baterii lub bezpośrednio do silnika elektrycznego. Nie ma tu skrzyni biegów ani połączenia mechanicznego z osią napędową. Taki układ ma niższą masę i prostszą konstrukcję niż w typowych hybrydach typu plug-in.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

ZF idzie dalej. Ich eRE+ nie tylko zasila akumulator przez generator, ale sam generator może być wykorzystywany jako drugi silnik elektryczny, napędzający koła. Co ważne – silnik spalinowy wciąż nie ma żadnego połączenia z napędem. Zmienia się za to funkcja generatora: może on pracować w dwóch trybach – jako źródło prądu albo jako aktywny silnik napędzający oś pojazdu.

range extender zf
range extender zf

Co nowego w eRE+?

Nowy system ZF jest prawdziwym kombajnem technologicznym. W jednej obudowie znajduje się:

REKLAMA
  • silnik-generator elektryczny,
  • przekładnia planetarna,
  • sprzęgło,
  • dyferencjał,
  • falownik,
  • oraz kompletne oprogramowanie sterujące.

To rozwiązanie oszczędza miejsce, wagę i koszty. Dla producentów samochodów oznacza to prostszy montaż i większą elastyczność – wszystko w jednej zintegrowanej jednostce.

Moc? Od 70 do 150 kW, czyli nawet 201 KM z jednego eRE+. W połączeniu z klasycznym silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu (eRE, od 70 do 110 kW), cały układ może osiągać ponad 300 KM. To więcej niż wystarczająco do dynamicznej jazdy i zachowania pełnej funkcjonalności auta.

Dlaczego to ważne?

Dla producentów, którzy zainwestowali już miliardy w rozwój platform stricte elektrycznych, takie rozwiązanie może być kluczowe. Przekształcenie takiej platformy w klasyczną hybrydę plug-in byłoby kosztowne i często technicznie niewykonalne. ZF oferuje więc rozwiązanie kompatybilne z architekturami 400 i 800 V, czyli z większością nowoczesnych EV dostępnych lub planowanych na rynku.

REKLAMA

Jak tłumaczy dr Otmar Scharrer, wiceprezes ds. R&D w ZF: „Nowe zainteresowanie i rosnące zapotrzebowanie na systemy przedłużające zasięg pokazują, że technologia ta ma jeszcze ogromny potencjał – zwłaszcza w przypadku platform projektowanych wyłącznie pod napędy elektryczne.”

range extender zf

Co dalej?

Produkcja nowego eRE+ rusza już w przyszłym roku. Można się spodziewać, że kilku dużych producentów szybko włączy ten system do swoich modeli. Zwłaszcza ci, którzy potrzebują zwiększyć zasięg bez kompromisów w projektowaniu nadwozia i platformy.

Trzeba jednak zauważyć, że ZF nie jest jedynym graczem na tym rynku. Renault oraz Geely (a konkretnie ich spółka Horse Powertrain) również pracują nad rozwiązaniami, które mają łączyć zalety EV i hybryd. Różnica jest jednak w podejściu – ZF stawia na modularność i maksymalne uproszczenie integracji z istniejącymi platformami.

Czy to koniec „range anxiety”?

Choć coraz więcej aut elektrycznych oferuje realne zasięgi przekraczające 500 km, to nadal w wielu regionach brakuje odpowiedniej infrastruktury ładowania. Zwłaszcza poza miastami, w krajach rozwijających się, czy w chłodniejszych klimatach. System ZF może okazać się idealnym rozwiązaniem przejściowym – pozwala korzystać z zalet EV bez strachu o brak prądu.

Jednocześnie zachowuje czystą architekturę elektryczną pojazdu, co jest ważne w kontekście przyszłych norm emisji i przepisów.

Zachęta do refleksji

Czy systemy typu eRE+ to przyszłość elektromobilności, czy tylko rozwiązanie tymczasowe, zanim infrastruktura ładowania nadąży za rynkiem? Czy kierowcy zaakceptują obecność silnika spalinowego nawet w teoretycznie „czystym” aucie elektrycznym?

A może to właśnie ten kompromis okaże się najrozsądniejszy na najbliższe 10–15 lat?

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tego typu rozwiązaniach. Czy chcielibyście mieć taki układ w swoim aucie? A może dla Was liczy się wyłącznie „czysty” EV bez żadnego silnika spalinowego?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: ereveuropaniemcysilniksilnik elektrycznysilnik spalinowyzf
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

bmw i7 solid-state
Aktualności

BMW i7 z akumulatorami solid-state na drogach. Czy to zapowiedź nowej ery elektromobilności?

2025-05-23
byd rosnie tesla traci kwiecien 2025
Aktualności

BYD wyprzedza Teslę w Europie – nowy lider rejestracji aut elektrycznych

2025-05-23
indukcyjna autostrada w niemczech
Aktualności

Rewolucja na niemieckich autostradach: Czy e-auta będą ładować się podczas jazdy? Testują nową technologię w Niemczech

2025-05-23

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf nadciąga do Polski. Mały elektryk, który może sporo namieszać

2025-05-17
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie zaprezentowany – Czy Tesla Model Y ma się czego bać?

2025-05-22
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.