• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska elektromobilność na rozdrożu: czy 2024 był rokiem straconych szans?

02.01.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne, Stacje ładowania
Czas czytania: 3 min
0
Udostępnij

W 2024 roku polska elektromobilność po raz pierwszy w historii doświadczyła spadku liczby rejestracji samochodów elektrycznych (BEV). Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), liczba nowych rejestracji osobowych BEV zmniejszyła się o 3,5% rok do roku, a segment pojazdów dostawczych odnotował drastyczny spadek o 29%. To alarmujące, szczególnie że Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w Unii Europejskiej pod względem udziału BEV w rynku nowych samochodów osobowych, wyprzedzając jedynie Słowację i Chorwację.

Dlaczego rynek stanął w miejscu?

Jednym z głównych powodów tego kryzysu była decyzja o zawieszeniu programu „Mój elektryk”. Popularna ścieżka leasingowa programu, która cieszyła się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, została niespodziewanie zakończona we wrześniu 2024 roku. Brak wsparcia finansowego odbił się negatywnie na decyzjach zakupowych, szczególnie w przypadku dostawczych pojazdów elektrycznych.

samochody elektryczne polska 2024
fot. PNSM
autobusy elektryczne polska 2024
fot. PNSM

Infrastruktura rozwija się, ale czy to wystarczy?

Mimo kryzysu w sprzedaży pojazdów, infrastruktura ładowania zanotowała rekordowy rozwój. W 2024 roku liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu do 2023 roku, osiągając liczbę niemal 1000 szybkich stacji DC. Jednak łączna liczba 8,3 tys. punktów ładowania w Polsce wciąż jest wielokrotnie niższa niż w krajach takich jak Belgia czy Austria. Problemem pozostaje także niewystarczający poziom realizacji unijnego rozporządzenia AFIR, które zobowiązuje państwa członkowskie do stworzenia gęstej sieci stref ładowania wzdłuż sieci ten-t. W Polsce realizacja tych celów wynosi zaledwie 9% w sieci bazowej i 3,5% w sieci kompleksowej.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

stacje ładowania polska 2024
fot. PNSM

Brak wizji i strategii

PSNM podkreśla, że Polska wciąż nie posiada spójnej strategii rozwoju sektora elektromobilności. Brak implementacji unijnych dyrektyw, takich jak red ii/iii, czy nowelizacji ustawy o elektromobilności hamuje rozwój rynku. Przemysł motoryzacyjny, stanowiący 8% polskiego PKB, jest zagrożony utratą konkurencyjności. Spadek eksportu baterii litowo-jonowych o 58% oraz wycofanie się inwestorów, takich jak northvolt, to tylko niektóre symptomy tego kryzysu.

REKLAMA

Światełko w tunelu?

Nadzieją na poprawę sytuacji są planowane programy wsparcia dla elektrycznych ciężarówek oraz infrastruktury ładowania, o łącznym budżecie 6 miliardów złotych. Mogą one przyczynić się do realizacji unijnych celów i wzmocnienia polskiego sektora e-mobility. Ponadto sukcesy lokalne, takie jak wprowadzenie strefy czystego transportu w Warszawie czy rozwój systemów rowerów miejskich, wskazują, że inicjatywy regionalne mogą odgrywać kluczową rolę w rozwoju elektromobilności. Dużo zmienić może też start programu wsparcia Mój Elektryk 2.0, o którym już pisaliśmy.

Co przyniesie 2025?

Rok 2025 zapowiada się jako kluczowy dla polskiej elektromobilności. Nowe regulacje unijne wymuszą zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych, a krajowe programy wsparcia dla transportu ciężkiego mogą dać impuls do rozwoju. Czy Polska wykorzysta tę szansę, by wejść na ścieżkę dynamicznego wzrostu? Zachęcamy do dyskusji – jakie kroki powinny podjąć administracja i sektor prywatny, aby uniknąć stagnacji i sprostać wyzwaniom związanym z transformacją motoryzacji?

Tagi: Polska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

polska index pevo lipiec 2025
Aktualności

Polska przekroczyła 100 tysięcy elektryków. Lipiec przyniósł rekord i niespodzianki na podium

2025-08-24
kia ev4
Aktualności

Kia szykuje niespodziankę. Zobaczymy Kia EV4 na miesiące przed światową premierą

2025-08-19
ucinanie kabla do ladowarki grafika
Aktualności

Złodzieje znaleźli nowy cel. Ładowarki w Twojej okolicy też może to czekać

2025-08-18

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
nio es8
Aktualności

Nio odpala bombę. Nowe Nio ES8 to gigant na prąd, który chce zawstydzić Europę

2025-08-21
yangwang u7
Aktualności

BYD Yangwang U7 oficjalnie debiutuje – luksusowy sedan za nieoczekiwanie niską cenę

2025-03-27
nissan leaf 2025
Aktualności

Nissan odpala bombę cenową. Nowy Leaf w USA za 109 tys. zł z zasięgiem 480 km to rewolucja, na którą czekaliśmy

2025-08-22
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.