• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polska elektromobilność na rozdrożu: czy 2024 był rokiem straconych szans?

02.01.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne, Stacje ładowania
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

W 2024 roku polska elektromobilność po raz pierwszy w historii doświadczyła spadku liczby rejestracji samochodów elektrycznych (BEV). Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), liczba nowych rejestracji osobowych BEV zmniejszyła się o 3,5% rok do roku, a segment pojazdów dostawczych odnotował drastyczny spadek o 29%. To alarmujące, szczególnie że Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w Unii Europejskiej pod względem udziału BEV w rynku nowych samochodów osobowych, wyprzedzając jedynie Słowację i Chorwację.

Dlaczego rynek stanął w miejscu?

Jednym z głównych powodów tego kryzysu była decyzja o zawieszeniu programu „Mój elektryk”. Popularna ścieżka leasingowa programu, która cieszyła się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, została niespodziewanie zakończona we wrześniu 2024 roku. Brak wsparcia finansowego odbił się negatywnie na decyzjach zakupowych, szczególnie w przypadku dostawczych pojazdów elektrycznych.

samochody elektryczne polska 2024
fot. PNSM
autobusy elektryczne polska 2024
fot. PNSM

Infrastruktura rozwija się, ale czy to wystarczy?

Mimo kryzysu w sprzedaży pojazdów, infrastruktura ładowania zanotowała rekordowy rozwój. W 2024 roku liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu do 2023 roku, osiągając liczbę niemal 1000 szybkich stacji DC. Jednak łączna liczba 8,3 tys. punktów ładowania w Polsce wciąż jest wielokrotnie niższa niż w krajach takich jak Belgia czy Austria. Problemem pozostaje także niewystarczający poziom realizacji unijnego rozporządzenia AFIR, które zobowiązuje państwa członkowskie do stworzenia gęstej sieci stref ładowania wzdłuż sieci ten-t. W Polsce realizacja tych celów wynosi zaledwie 9% w sieci bazowej i 3,5% w sieci kompleksowej.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

stacje ładowania polska 2024
fot. PNSM

Brak wizji i strategii

PSNM podkreśla, że Polska wciąż nie posiada spójnej strategii rozwoju sektora elektromobilności. Brak implementacji unijnych dyrektyw, takich jak red ii/iii, czy nowelizacji ustawy o elektromobilności hamuje rozwój rynku. Przemysł motoryzacyjny, stanowiący 8% polskiego PKB, jest zagrożony utratą konkurencyjności. Spadek eksportu baterii litowo-jonowych o 58% oraz wycofanie się inwestorów, takich jak northvolt, to tylko niektóre symptomy tego kryzysu.

REKLAMA

Światełko w tunelu?

Nadzieją na poprawę sytuacji są planowane programy wsparcia dla elektrycznych ciężarówek oraz infrastruktury ładowania, o łącznym budżecie 6 miliardów złotych. Mogą one przyczynić się do realizacji unijnych celów i wzmocnienia polskiego sektora e-mobility. Ponadto sukcesy lokalne, takie jak wprowadzenie strefy czystego transportu w Warszawie czy rozwój systemów rowerów miejskich, wskazują, że inicjatywy regionalne mogą odgrywać kluczową rolę w rozwoju elektromobilności. Dużo zmienić może też start programu wsparcia Mój Elektryk 2.0, o którym już pisaliśmy.

REKLAMA

Co przyniesie 2025?

Rok 2025 zapowiada się jako kluczowy dla polskiej elektromobilności. Nowe regulacje unijne wymuszą zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych, a krajowe programy wsparcia dla transportu ciężkiego mogą dać impuls do rozwoju. Czy Polska wykorzysta tę szansę, by wejść na ścieżkę dynamicznego wzrostu? Zachęcamy do dyskusji – jakie kroki powinny podjąć administracja i sektor prywatny, aby uniknąć stagnacji i sprostać wyzwaniom związanym z transformacją motoryzacji?

Tagi: Polska
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
złapano zlodzieja kabli lubin
Aktualności

Koniec plagi na Dolnym Śląsku? Złapano złodzieja kabli z ładowarek. Grozi mu kilka lat odsiadki

2025-10-24
tesla model s tesla model x 2026
Aktualności

Koniec plotek. Tesla Model S i Model X wracają do Europy. Mają 744 km zasięgu, ale nie możesz ich zamówić

2025-10-23

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
xpeng x9
Aktualności

Koniec plotek. Kosmiczny Xpeng X9 przyłapany na ładowarce w Europie. To zła wiadomość dla Mercedesa

2025-10-26
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.