• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Polski rynek aut elektrycznych w kryzysie? Brakuje ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk”

31.12.2024
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Pod koniec listopada 2024 roku na polskich drogach jeździło 78 142 w pełni elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV). To wynik o 21 665 sztuk wyższy niż na początku roku, jednak dynamika wzrostu wyraźnie spowolniła. Głównym powodem jest zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” oraz ograniczone możliwości nowego programu dofinansowań „Mój elektryk 2.0”.

Liczby pokazują wyhamowanie rynku

Łączna flota samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) w Polsce wyniosła pod koniec listopada 136 404 sztuki. Z tego 70 342 to auta całkowicie elektryczne, a 66 062 to hybrydy plug-in (PHEV). Samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym było 7 833.

Warto zauważyć, że infrastruktura ładowania rozwija się równolegle z flotą pojazdów. W Polsce działa 8 331 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 30% stanowią szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

„Mój elektryk” – dobry start, rozczarowujące zakończenie

Program „Mój elektryk”, który miał być impulsem do rozwoju rynku, został zawieszony. W efekcie liczba rejestracji nowych aut elektrycznych spadła w listopadzie aż o 37% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdaniem ekspertów, nowa odsłona programu – „Mój elektryk 2.0” – jest niewystarczająca, by pobudzić rynek.

Inne w podobnym temacie

tesla glosowanie suc q3 2025

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

22/11/2025
ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
krakow wawel

Rewolucja pod Wawelem. Od stycznia połowa Krakowa będzie Strefą Czystego Transportu. Sprawdź, czy wjedziesz za darmo

19/11/2025
tesla model 3

Tesla zmienia ceny. Model 3 RWD nagle drożeje, a w tle czai się uboższa wersja

19/11/2025
REKLAMA

– „Mój elektryk 2.0” dysponuje budżetem 1,6 miliarda złotych z KPO, co teoretycznie pozwalałoby na dofinansowanie około 50 tysięcy pojazdów. Niestety, program jest skierowany wyłącznie do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, co znacząco ogranicza jego potencjał – zauważa Jakub Faryś, prezes PZPM.

rynek aut elektrycznych  w polsce listopad 2024
Rynek aut elektrycznych w Polsce, listopad 2024, fot. PSNM

Leasing kluczowym elementem wzrostu

Zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” uderzyło szczególnie w segment nowych samochodów osobowych i dostawczych. Eksperci przewidują, że 2024 rok może być pierwszym, w którym sprzedaż EV spadnie rok do roku.

– Bez efektywnego programu subsydiów rynek nie ma szans na rozwój w obliczu nowych celów redukcji emisji CO2, które zaczną obowiązywać w styczniu 2025 roku. Firmy motoryzacyjne będą zmuszone sprzedawać więcej aut elektrycznych, ale w Polsce brak odpowiedniego wsparcia ograniczy popyt – podkreśla Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

REKLAMA

Co dalej z elektromobilnością w Polsce?

Polski rynek aut elektrycznych stoi przed dużymi wyzwaniami. Choć infrastruktura ładowania rozwija się stabilnie, brak wsparcia dla firm i leasingu może zahamować rozwój floty EV.

Aby odwrócić ten trend, konieczne są zmiany w programach wsparcia. Rozszerzenie „Mój elektryk 2.0” o leasing i firmy mogłoby znacząco poprawić sytuację. Warto również skupić się na edukacji konsumentów oraz promocji nowych technologii, które obniżają koszty zakupu i eksploatacji pojazdów elektrycznych.

Zapraszamy do dyskusji

Czy Polska ma szansę na szybki rozwój elektromobilności w obliczu tych wyzwań? Jakie rozwiązania mogłyby najlepiej wesprzeć rynek? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Tagi: Polska
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla glosowanie suc q3 2025
Aktualności

Internauci wybrali nową lokalizację Superchargera. To kluczowy punkt na mapie, ale radość może być przedwczesna

2025-11-22
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
krakow wawel
Aktualności

Rewolucja pod Wawelem. Od stycznia połowa Krakowa będzie Strefą Czystego Transportu. Sprawdź, czy wjedziesz za darmo

2025-11-19

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
byd fang cheng bao tai 3
Aktualności

BYD Fang Cheng Bao Tai 3 debiutuje w Chinach – przystępna elektromobilność z zaawansowanymi technologiami

2025-04-17
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
buspas ev łódź
Aktualności

Weto prezydenta wcale nie kończy ery buspasów. Sprawdzamy, o co w tym chaosie chodzi

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.