Spis treści
Mówiąc krótko: Cayenne to najbardziej zaawansowany samochód elektryczny Porsche w historii. Z powodzeniem może stawać w szranki z rywalami z USA i Chin – przynajmniej jeśli porównamy liczby na papierze.
Na początek dostępne będą dwie wersje. Obie oferują napęd na cztery koła z dwoma silnikami, zawieszenie pneumatyczne i akumulator o pojemności 108 kWh (użytkowej), który można ładować z szczytową mocą 400 kW. Podczas hamowania rekuperacyjnego silniki elektryczne mogą odesłać do akumulatora aż 600 kW mocy, co stanowi zauważalną poprawę w stosunku do 400 kW znanych z modelu Taycan.
Elektryczne Porsche Cayenne można również ładować bezprzewodowo z zamontowanej w podłodze płyty, która zapewnia moc do 11 kW, choć jest to opcja dodatkowa.
Ładowanie w tempie wyścigowym
Porsche twierdzi, że wystarczy zaledwie 10 minut, aby zwiększyć zasięg o ponad 300 kilometrów, a przejście z 10% do 80% stanu naładowania zajmuje mniej niż 16 minut na wystarczająco mocnej ładowarce DC. Aby osiągnąć te wyniki, ładowarka musi zapewniać napięcie co najmniej 850 woltów i natężenie 520 amperów. Dla porównania, konkurencyjny Lucid Gravity również osiąga 400 kW, ale jego bateria ma większą pojemność (123 kWh) i wyższe napięcie znamionowe, co pozwala na większy zasięg EPA wynoszący 450 mil (725 km).
Wracając do Cayenne – szacunki zasięgu dla obu modeli są nadal imponujące. Obie wersje zbliżają się do granicy 642 km na pełnym ładowaniu w cyklu WLTP.
Osiągi, które przeczą fizyce
Podstawowy model Cayenne Electric oferuje 402 KM (300 kW) podczas normalnej jazdy, ale liczba ta wzrasta do 435 KM (325 kW) po aktywacji procedury startowej (Launch Control). Maksymalny moment obrotowy wynosi 835 Nm, co pozwala bazowemu elektrykowi rozpędzić się od zera do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 230 km/h. Szacowany zasięg WLTP to 642 km.
Z kolei Cayenne Turbo Electric – który nie posiada już fizycznej turbosprężarki – podkręca parametry do poziomu absurdu. Jego dwusilnikowy układ może dostarczyć maksymalną moc 1140 KM przy włączonym Launch Control. Pozwala to temu mierzącemu prawie 5 metrów SUV-owi osiągnąć 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 260 km/h.
Podczas normalnej jazdy moc jest nieco bardziej „opanowana” i wynosi 845 KM (630 kW), ale funkcja Push-to-Pass pozwala dodać kolejne 174 KM (130 kW) na 10-sekundowy zryw. Zasięg WLTP dla Cayenne Turbo Electric wynosi 623 km.
Skrętna tylna oś jest opcjonalna w obu wersjach, a topowa odmiana Turbo może być dodatkowo wyposażona w ceramiczne hamulce kompozytowe oraz imponujący system Porsche Active Ride, który potrafi niezależnie kontrolować każde koło.
Design: Funkcja podąża za formą
Pod względem stylistycznym Cayenne zaczynało jako auto, które mogła kochać tylko matka, i ten trend wydaje się powracać w nowej wersji elektrycznej. Mimo to, znajdziemy tu kilka ciekawych zabiegów stylistycznych i aerodynamicznych, które wyróżniają elektrycznego SUV-a z tłumu: bezramkowe szyby w drzwiach, aktywne klapy powietrza w nosie, adaptacyjny spojler dachowy i aktywne listwy aerodynamiczne z tyłu wersji Turbo. Porsche twierdzi, że te elementy pomagają zwiększyć zasięg, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
Porsche Cayenne EV może holować przyczepę o masie do 3500 kg, a maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1588 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach. Przy normalnym ustawieniu siedzeń SUV oferuje 781 litrów przestrzeni, a dodatkowe 90 litrów znajdziemy w przednim bagażniku (frunk).




Wnętrze pełne ekranów
W środku nowe Cayenne robi wrażenie od pierwszego wejrzenia, głównie dzięki zakrzywionemu panelowi OLED, który wtapia się w konsolę środkową. To jednak nie jedyny ekran – w standardzie otrzymujemy 14,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, a opcjonalnie dostępny jest 14,9-calowy wyświetlacz dla pasażera. Na liście opcji znajduje się również wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości, który wizualnie odwzorowuje obszar 87 cali przed pojazdem.
Na szczęście Porsche zachowało tradycyjne sterowanie dla takich funkcji jak klimatyzacja czy głośność audio.
Tabela specyfikacji Porsche Cayenne Electric (2026)
| Cecha | Cayenne Electric | Cayenne Turbo Electric |
| Moc (Launch Control) | 435 KM (325 kW) | 1140 KM (850 kW) |
| Moc (Normal) | 402 KM (300 kW) | 845 KM (630 kW) |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s | 2,5 s |
| Prędkość maksymalna | 230 km/h | 260 km/h |
| Bateria (użytkowa/nominalna) | 108 / 113 kWh | 108 / 113 kWh |
| Zasięg (WLTP) | ok. 642 km | ok. 623 km |
| Moc ładowania (DC) | do 400 kW | do 400 kW |
| Czas ładowania 10-80% | < 16 min | < 16 min |
| Szacunkowa cena (PLN) | od 446 000 zł | od 727 000 zł |






Ceny i dostępność
Porsche Cayenne Electric jest już dostępne w Polsce. Ceny startują od 446 000 zł za model podstawowy oraz 727 000 zł za topową odmianę Turbo. Będzie on sprzedawany równolegle z wersjami spalinowymi i hybrydowymi plug-in, które oparte są na innej platformie. Ceny i dostępność dla rynku amerykańskiego nie są jeszcze znane.
Czy klienci ruszą do salonów i wydadzą swoje ciężko zarobione pieniądze na ten model? O tym przekonamy się wkrótce.













Dołącz do dyskusji