• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Warsztaty EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Przełom w bateriach ze stałym elektrolitem coraz bliżej. Partner Volkswagena kończy kluczowy etap

13.12.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Orzeł wylądował w San José
  • Kobra w sercu baterii
  • QSE-5: Liczby, które robią wrażenie
  • Od laboratorium na tor wyścigowy
  • Co to oznacza dla rynku?

Obietnica baterii ze stałym elektrolitem (solid-state) od lat wisi nad motoryzacją niczym święty Graal. Wszyscy o niej mówią, wszyscy na nią czekają, ale mało kto widział ją w seryjnym aucie. Tymczasem w Kalifornii właśnie postawiono milowy krok, który może ten stan rzeczy zmienić. QuantumScape, technologiczny partner grupy Volkswagen, ogłosił zakończenie instalacji maszyn na swojej linii pilotażowej. To nie są już tylko laboratoryjne próbki – to wstęp do seryjnej produkcji ogniw, które mają zmienić zasady gry.

Orzeł wylądował w San José

Mowa o linii produkcyjnej o nazwie „Eagle Line” zlokalizowanej w San José. Dla postronnego obserwatora to po prostu hala pełna robotów i skomplikowanej aparatury, ale dla branży EV to jeden z najważniejszych punktów na mapie innowacji. Zakończenie instalacji urządzeń to realizacja kluczowego celu wyznaczonego na rok 2025.

Oficjalne uruchomienie linii zaplanowano na luty 2026 roku, czyli za niespełna dwa miesiące. Nie jest to jednak fabryka, która zaleje świat gotowymi bateriami. QuantumScape przyjmuje inną strategię. „Eagle Line” to poligon doświadczalny – w pełni zautomatyzowana linia pilotażowa, która ma udowodnić, że technologię da się skalować. Jeśli tutaj wszystko zadziała, firma zamierza licencjonować swoje rozwiązania gigantom, takim jak Volkswagen, by ci budowali już gigafabryki o mocach liczonych w gigawatogodzinach.

Kobra w sercu baterii

Sercem tej nowej linii jest proces o kryptonimie „Cobra”. Brzmi groźnie, ale chodzi o nowatorską metodę produkcji ceramicznych separatorów. To właśnie ten element był dotychczas piętą achillesową technologii solid-state. Separator musi być cienki, wytrzymały i przewodzić jony, a jego masowa produkcja sprawiała inżynierom sen z powiek.

Inne w podobnym temacie

mpi baterie badania

Niewidzialna bariera w bateriach ze stałym elektrolitem namierzona. Przełomowe badania dają nadzieję na superwydajne ogniwa

03/12/2025
volkswagen chiny

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

30/11/2025
catl i stellantis

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

29/11/2025
gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025

Proces Cobra ma być odpowiedzią na te bolączki. Dr Siva Sivaram, szef QuantumScape, podkreśla, że połączenie tej technologii z automatyką „Eagle Line” pozwoli wreszcie zaspokoić głód klientów na testowe ogniwa. A popyt jest ogromny, bo parametry, które obiecuje amerykańska firma, deklasują to, co mamy dzisiaj w samochodach.

QSE-5: Liczby, które robią wrażenie

Produktem, który ma zjeżdżać z taśm w San José, jest ogniwo QSE-5. To pierwsza komercyjna bateria w ofercie firmy. Spójrzmy na dane techniczne, bo te wyglądają jak list do Świętego Mikołaja napisany przez kierowcę elektryka:

  • Gęstość energii: ponad 844 Wh/l (dla porównania, dzisiejsze topowe ogniwa Li-Ion oscylują wokół 700-750 Wh/l).
  • Czas ładowania: od 10% do 80% w zaledwie 12,2 minuty.
  • Pojemność ogniwa: 5 Ah.
  • Praca w zimnie: sprawność zachowana nawet przy -30 stopniach Celsjusza.

Te parametry oznaczają w praktyce lżejsze samochody z większym zasięgiem, które na ładowarce spędzają tyle czasu, ile zajmuje wypicie szybkiej kawy. Co ważne, ogniwa te nie mają anody w tradycyjnym rozumieniu (anodeless design) – lit metaliczny osadza się bezpośrednio podczas ładowania, co drastycznie zwiększa gęstość energii.

Od laboratorium na tor wyścigowy

Warto przypomnieć, że QuantumScape nie rzuca słów na wiatr. Już w październiku firma zaczęła dostarczać tzw. próbki B1 do swoich partnerów. Choć oficjalnie nie padły nazwy firm, tajemnicą poliszynela jest, że głównym odbiorcą jest Grupa Volkswagen.

Niemcy nie próżnują. Ciekawym wątkiem w tej historii jest elektryczny motocykl Ducati V21L. Włoska marka, należąca do imperium VW, wykorzystuje ogniwa solid-state w swoich prototypach. Motocykle to doskonałe pole testowe – tam liczy się każdy gram wagi i każdy centymetr sześcienny objętości. Jeśli bateria sprawdzi się w wyczynowym jednośladzie, poradzi sobie w rodzinnym SUV-ie.

Co to oznacza dla rynku?

Uruchomienie „Eagle Line” w lutym 2026 roku będzie sygnałem, że technologia solid-state wychodzi z wieku niemowlęcego. Do tej pory mieliśmy do czynienia z „PowerPoint engineering” – pięknymi slajdami i obietnicami. Teraz wchodzimy w etap „hard engineering”, gdzie maszyny muszą powtarzalnie wypluwać tysiące idealnych ogniw.

QuantumScape, nie decydując się na samodzielną masową produkcję, unika pułapki, w którą wpadło wiele startupów – braku kapitału na budowę fabryk. Sprzedając licencję (know-how), mogą stać się „Intelem” świata baterii, dostarczając technologię do wnętrza pojazdów różnych marek.

Dla nas, konsumentów, to dobra wiadomość. Konkurencja technologiczna przyspiesza. Nawet jeśli pierwsze auta z ogniwami QSE-5 pojawią się na drogach dopiero za kilka lat (realnie mówimy o drugiej połowie dekady), to presja na obecnych producentów ogniw litowo-jonowych rośnie. Muszą oni albo gonić wydajnością, albo… obniżać ceny.

Czy Waszym zdaniem technologia solid-state faktycznie zrewolucjonizuje rynek, czy może tradycyjne ogniwa LFP i NMC są już wystarczająco dobre i tanie, by nikt nie chciał dopłacać do nowinek? Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii – dajcie znać w komentarzach, czy czekacie na ten przełom.

Tagi: bateria semi-solid stateBaterie ze stałym elektrolitemfabryka bateriiQuantumScapeVolkswagen
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

mpi baterie badania
Aktualności

Niewidzialna bariera w bateriach ze stałym elektrolitem namierzona. Przełomowe badania dają nadzieję na superwydajne ogniwa

2025-12-03
volkswagen chiny
Aktualności

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

2025-11-30
catl i stellantis
Aktualności

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

2025-11-29

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.