W 2024 roku w Polsce odnotowano 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV), co stanowiło jedynie 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Dla porównania, pojazdy spalinowe odpowiadały za 98,85% przypadków, z liczbą 9 487 pożarów. Choć liczba pożarów „elektryków” jest znacznie niższa, pojawiają się opinie, że wynika to głównie z mniejszej liczby takich pojazdów na polskich drogach. Aby rozwiać wątpliwości, Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) we współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting przygotowało „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV”, który analizuje liczbę pożarów na 1000 pojazdów.
Kluczowe dane z raportu
Z raportu wynika, że wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi:
- 0,372 dla samochodów elektrycznych (BEV),
- 0,424 dla pojazdów spalinowych.
Oznacza to, że pojazdy spalinowe są o 14% bardziej narażone na pożar niż elektryczne.
Liczba pojazdów a liczba pożarów
W Polsce w 2024 roku zarejestrowanych było ponad 21 milionów pojazdów spalinowych i niecałe 81 tysięcy samochodów elektrycznych. W latach 2020-2024 odnotowano 64 pożary BEV oraz 46 197 pożarów pojazdów spalinowych. Dane te pokazują, że mimo rosnącej liczby „elektryków” na drogach, ich podatność na pożary pozostaje niższa niż w przypadku pojazdów spalinowych.
Mity kontra fakty
Według Alberta Kani z F5A New Mobility Research and Consulting, opinie o większej podatności samochodów elektrycznych na pożary są mitem. Dane PSP wskazują, że samochody elektryczne palą się 1,14 razy rzadziej niż spalinowe.
Wytyczne i przygotowanie straży pożarnej
St. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP podkreśla, że choć liczba zdarzeń z udziałem pojazdów elektrycznych rośnie, straż pożarna jest na to przygotowana. W maju 2023 roku zaktualizowano Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi, które wdrożono w jednostkach PSP i OSP.
Gaszenie pojazdów elektrycznych różni się głównie koniecznością kontroli temperatury akumulatorów, co wydłuża czas działań, ale same procedury gaśnicze są podobne do tych stosowanych w przypadku pojazdów spalinowych.
Edukacja i bezpieczeństwo
PSNM wraz z PSP i Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej opracowało również „Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach”, które dotyczą ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. Dokument ten zawiera dobre praktyki projektowania instalacji elektrycznych oraz zapewnienia bezpieczeństwa w garażach, co dodatkowo minimalizuje ryzyko pożarów.
Co myślisz?
Dane z „Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV” jasno pokazują, że samochody elektryczne są bezpieczniejsze pod względem ryzyka pożaru niż pojazdy spalinowe. Wprowadzenie takich raportów i wytycznych to krok w stronę edukacji społeczeństwa i obalania mitów dotyczących elektromobilności.
Czy dane z raportu zmieniają Wasze postrzeganie bezpieczeństwa samochodów elektrycznych? Jakie są Wasze doświadczenia z EV? Podzielcie się opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji