• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

SK On potraja żywotność baterii solid-state. Czy to przełom dla elektromobilności?

24.05.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Nowa warstwa, większa trwałość
  • Bezpieczeństwo i trwałość idą w parze
  • Kolejny krok: polimery i czas utwardzania
  • Strategia SK On – co dalej?
  • Co to oznacza dla rynku i kierowców?
  • Jakie wyzwania jeszcze przed nami?
  • Czy to już koniec klasycznych ogniw?

Południowokoreański producent baterii SK On ogłosił przełom w pracach nad ogniwami ze stałym elektrolitem. Dzięki innowacyjnej metodzie ochrony anody litowo-metalowej udało się trzykrotnie wydłużyć żywotność baterii solid-state. To może znacząco wpłynąć na przyszłość samochodów elektrycznych i systemów magazynowania energii.

Nowa warstwa, większa trwałość

Wspólnie z zespołem prof. Dong-Wona Kima z Uniwersytetu Hanyang, inżynierowie SK On opracowali sposób na poprawę stabilności i wytrzymałości ogniw. Kluczowe było usunięcie warstwy oporu tworzącej się na anodzie litowo-metalowej. Zrobiono to, zanurzając anodę w specjalnie opracowanym roztworze, co doprowadziło do powstania warstwy ochronnej.

Warstwa ta składa się z:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • azotanu litu, poprawiającego przewodność jonową,
  • tlenku litu, który zwiększa odporność mechaniczną.

Efekt? Stabilna praca ogniwa przez ponad 300 cykli ładowania i rozładowania w temperaturze pokojowej. To trzy razy więcej niż w klasycznych bateriach solid-state z anodą litowo-metalową.

Bezpieczeństwo i trwałość idą w parze

Jedną z największych barier w rozwoju baterii ze stałym elektrolitem jest bezpieczeństwo i trwałość anod litowo-metalowych. Nowe podejście pozwala nie tylko zwiększyć liczbę cykli, ale też poprawia stabilność interfejsu pomiędzy elektrolitem a anodą, co zmniejsza ryzyko zwarć i degradacji materiałów.

REKLAMA

SK On już złożył wnioski patentowe na wyniki tych badań. Szczegóły zostały opublikowane w renomowanym czasopiśmie ACS Energy Letters.

bateria solid-state bmw
Baterie Solid-State od BMW

Kolejny krok: polimery i czas utwardzania

Równolegle prowadzono badania nad żelowymi elektrolitami polimerowymi (GPE) we współpracy z zespołem prof. Jong Hyeoka Parka z Uniwersytetu Yonsei. Tutaj celem było zrozumienie, jak długość termicznego utwardzania wpływa na żywotność baterii.

Wyniki pokazały, że:

REKLAMA
  • 60 minut utwardzania skutkuje jedynie 9,1% spadkiem pojemności po serii cykli,
  • 20 minut prowadzi do aż 34% spadku.

Przyspieszone utwardzanie powoduje łatwiejszy rozpad warstwy ochronnej katody, co skraca żywotność ogniwa. Dodatkowo, za pomocą modelowania chemicznego zidentyfikowano reakcje uboczne pojawiające się na wczesnym etapie użytkowania, związane z pozostałościami monomerów.

Strategia SK On – co dalej?

SK On intensywnie rozwija dwie linie baterii solid-state:

  • kompozytowe z elektrolitem polimerowo-tlenkowym, które mają trafić na rynek w 2028 roku,
  • siarczkowe, których komercjalizacja planowana jest na 2030 rok.

Obie technologie mają jeden wspólny cel: zastąpić klasyczne ogniwa litowo-jonowe czymś trwalszym, bezpieczniejszym i bardziej wydajnym.

„Te osiągnięcia są wynikiem naszych ciągłych inwestycji w badania i współpracy z uczelniami. Stanowią fundament do pokonania największych barier technologicznych w rozwoju baterii solid-state” — powiedział Kisoo Park, szef działu R&D w SK On.

Co to oznacza dla rynku i kierowców?

Jeśli technologia rzeczywiście zostanie wdrożona, możemy spodziewać się:

  • dłuższej żywotności baterii w samochodach elektrycznych,
  • mniejszych kosztów eksploatacyjnych,
  • poprawy bezpieczeństwa użytkowania,
  • większego zasięgu aut przy tej samej wadze baterii.

To także duży krok w stronę magazynowania energii z odnawialnych źródeł, gdzie trwałość i bezpieczeństwo są kluczowe.

Jakie wyzwania jeszcze przed nami?

Choć wszystko brzmi obiecująco, wdrożenie technologii solid-state do masowej produkcji wciąż napotyka na przeszkody:

  • Koszt materiałów i produkcji wciąż jest wysoki.
  • Skala produkcji nie pozwala jeszcze na zastosowanie w tańszych segmentach rynku.
  • Procesy przemysłowe muszą zostać dostosowane do nowych materiałów i metod.

SK On nie jest jedyną firmą, która próbuje pokonać te bariery, ale jej ostatnie osiągnięcia plasują ją w czołówce globalnego wyścigu.

Czy to już koniec klasycznych ogniw?

Baterie ze stałym elektrolitem są przez wielu uznawane za przyszłość energetyki i elektromobilności. Lepsza gęstość energii, brak ciekłego elektrolitu i większe bezpieczeństwo to argumenty trudne do zignorowania. Ale zanim klasyczne ogniwa litowo-jonowe znikną z rynku, minie jeszcze kilka lat.

Wszystko zależy od tego, kto pierwszy wdroży solid-state na szeroką skalę i czy konsumenci będą gotowi zapłacić więcej za dłuższą żywotność i większe bezpieczeństwo.

Czy Waszym zdaniem to już moment przełomowy dla elektromobilności? A może solid-state to wciąż obietnica bez pokrycia? Zostawcie swój komentarz i podyskutujmy o tym, jak będzie wyglądać przyszłość baterii.

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: absolute solid-state batterybadaniaBaterie ze stałym elektrolitemOgniwa solid-staterozwójsk on
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02
bmw i7 solid-state
Aktualności

BMW i7 z akumulatorami solid-state na drogach. Czy to zapowiedź nowej ery elektromobilności?

2025-05-23
exlantix et chery solid state
Aktualności

Chery szykuje elektrycznego SUV-a z przełomową baterią – czy to początek rewolucji?

2025-05-20

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.