Rynek aut elektrycznych w Europie to prawdziwy chaos. Jedni widzą w nim oznaki rozwoju, inni spadki. Wszystko zależy od kraju i statystyk, na które spojrzymy.
Mieszane wyniki w listopadzie
W listopadzie w krajach Unii Europejskiej rejestracje aut elektrycznych spadły o 9,5% w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku – tak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Ale kiedy do liczb dodamy kraje EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) i Wielką Brytanię, sytuacja wygląda lepiej – wzrost o 0,9%.
Niektóre kraje, jak Grecja, Cypr, Irlandia czy Czechy, odnotowały potężne wzrosty rejestracji – nawet o kilkaset procent. Z kolei Niemcy, Francja, Rumunia czy Chorwacja miały znaczące spadki.
Rok 2024 w liczbach
W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku sytuacja również nie zachwyca. W UE liczba rejestracji aut elektrycznych spadła o 5,4%, a w całej Europie (UE, EFTA, UK) o 1,4%. Do tej pory zarejestrowano łącznie 1,787 miliona aut elektrycznych, czyli mniej niż rok temu (1,812 miliona).
Dlaczego? Jednym z powodów jest ograniczenie lub usunięcie dotacji na zakup aut elektrycznych w takich krajach jak Niemcy, Francja czy Rumunia.
Hybrydy na fali wznoszącej
Podczas gdy auta elektryczne zwalniają, hybrydy pną się w górę. W listopadzie liczba rejestracji hybryd wzrosła o 16,4%. Od początku roku zarejestrowano ich 3,7 miliona, co oznacza wzrost o 18,7%.
Plug-in hybrydy (PHEV) radzą sobie gorzej – spadek o 8,6% w listopadzie i 4,6% od początku roku. Auta spalinowe również tracą na popularności. W listopadzie rejestracje aut benzynowych spadły o 12,4%, a diesli o 15,4%.
Udziały rynkowe zmieniają się dynamicznie
Najważniejszy wniosek z tych danych to kurczący się udział aut spalinowych. Po 11 miesiącach 2024 roku:
- Auta benzynowe mają 33,4% rynku (spadek z 36%),
- Diesle – 10,6% (spadek z 12%),
- Elektryki – 15,1% (spadek z 15,4%),
- PHEV – 7,2% (spadek z 7,6%),
- Hybrydy – 31,2% (wzrost z 26,5%).
Co dalej?
Rynek aut w Europie rośnie o skromne 0,6% rok do roku. Ale to właśnie hybrydy ciągną go w górę. Samochody elektryczne potrzebują nowych strategii i wsparcia, by ponownie przyspieszyć. Czy Europa odnajdzie balans między zieloną transformacją a realiami rynkowymi? Czas pokaże.
Dołącz do dyskusji