Tesla zakończyła modernizację swojej sieci szybkich ładowarek w Niemczech, unowocześniając wszystkie 250 lokalizacji do trzeciej i czwartej generacji Superchargerów (V3 i V4). Oznacza to, że właściciele samochodów elektrycznych – zarówno Tesli, jak i innych marek – mogą teraz korzystać z szybkiego ładowania o mocy do 250 kW na terenie całego kraju.
Od USA do Niemiec – rozwój sieci Superchargerów
Tesla zaczęła instalować własne stacje szybkiego ładowania w 2012 roku w USA, a w Niemczech pierwsze Superchargery pojawiły się w 2014 roku. Początkowo ładowarki były przeznaczone wyłącznie dla samochodów Tesli, jednak od 2021 roku firma stopniowo otwiera swoje stacje dla innych marek EV, co wymagało wprowadzenia odpowiednich zmian technicznych.
Modernizacja – co zmieniono?
W ramach modernizacji Tesla dokonała aktualizacji 69 lokalizacji w Niemczech z technologii V2 na V4, co obejmowało 640 punktów ładowania.
- V2 Superchargery miały maksymalną moc ładowania 150 kW, co dziś uznaje się za niewystarczające w porównaniu z rosnącymi wymaganiami rynku EV.
- V3 oraz V4 Superchargery oferują ładowanie o mocy 250 kW, co umożliwia znacznie szybsze uzupełnienie zasięgu.
Nowe V4 Superchargery mają dodatkowe zalety:
- Dłuższe kable ładowania, które umożliwiają łatwe podłączenie różnych modeli EV, niezależnie od lokalizacji portu ładowania.
- Wyświetlacze boczne, które zwiększają wygodę użytkowania.
- Kompatybilność z samochodami innych marek, co eliminuje problem blokowania dodatkowych miejsc parkingowych przez pojazdy z portem ładowania w nietypowym miejscu.
Przyszłość – jeszcze szybsze ładowanie
W listopadzie 2023 roku Tesla wprowadziła szafy sterownicze V4 Cabinet, które umożliwiają obsługę ładowania z mocą nawet 500 kW. Choć obecne modele Tesli (Model 3, Y, S i X) nie są w stanie wykorzystać takiej mocy, przyszłe pojazdy, takie jak Cybertruck (z systemem 800V), czy Tesla Semi (zdolny do ładowania z mocą nawet 1,2 MW), będą mogły w pełni skorzystać z tej technologii.
Przykładowa lokalizacja V4 – Supercharger w Bayreuth
Tesla chwali się, że jedną z najlepiej wyposażonych stacji ładowania jest ta w Bayreuth przy autostradzie A9:
- 20 punktów ładowania V4 z mocą do 250 kW,
- Otwarta dla wszystkich samochodów elektrycznych,
- Zadaszenie solarne,
- Lounge z toaletami, przekąskami i pizzą.
Niemcy na czele, Polska w tyle
Tesla udowadnia, że Niemcy są jednym z kluczowych rynków dla firmy, inwestując w modernizację całej swojej sieci Superchargerów. Tymczasem w Polsce wciąż czekamy na otwarcie nowych stacji, a modernizacja istniejących pozostaje odległą perspektywą.
Co myślisz?
Modernizacja sieci Superchargerów w Niemczech to istotny krok Tesli w kierunku zapewnienia szybkiego, niezawodnego i przyszłościowego ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki technologii V4 Tesla nie tylko przyspiesza ładowanie, ale również zwiększa dostępność swoich stacji dla samochodów innych marek, co może pomóc w popularyzacji elektromobilności.
Czy Tesla powinna przyspieszyć rozbudowę i modernizację sieci Superchargerów w innych krajach, jak Polska? Jak oceniasz nowe funkcje i możliwości V4 Superchargerów? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji