• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Tesla patentuje dach przepuszczający fale radiowe. Starlink w standardzie coraz bliżej?

14.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Koniec ery szkła panoramicznego?
  • Plastik, który chroni jak stal
  • Robotaxi potrzebuje stałego łącza
  • Korzyści dla „zwykłego” kierowcy
  • Wyzwania eksploatacyjne
  • Kiedy zobaczymy to na ulicach?

Elon Musk od dawna łączy kropki między swoimi firmami, ale najnowszy patent Tesli to jeden z najwyraźniejszych sygnałów integracji SpaceX z producentem aut. Inżynierowie z Teksasu opracowali konstrukcję dachu, która zrywa z dotychczasowym standardem stosowania szkła i metalu. Cel jest jeden: stworzyć idealne środowisko dla ukrytych anten satelitarnych, prawdopodobnie systemu Starlink. Dokument patentowy o numerze US 2025/0368267 opisuje technologię, która może wyeliminować problem białych plam zasięgu w samochodach elektrycznych.

Koniec ery szkła panoramicznego?

Współczesne samochody, a Tesle w szczególności, słyną z wielkich, szklanych tafli dachowych. Wyglądają efektownie, ale dla inżynierów telekomunikacji stanowią wyzwanie. Szkło, zwłaszcza to z powłokami termicznymi i filtrami UV, a tym bardziej metalowe wzmocnienia, tłumią sygnały radiowe. Jeśli chcemy zamontować w aucie terminal satelitarny, który musi „widzieć” niebo, tradycyjny dach staje się barierą.

Tesla proponuje radykalną zmianę materiałową. Zamiast klasycznego szkła, w patencie mowa jest o wytrzymałych mieszankach polimerowych. Wymieniane są konkretne tworzywa: poliwęglan, akrylonitryl-butadien-styren (znany powszechnie jako ABS) oraz akrylonitryl-styren-akrylan (ASA).

Te nazwy mogą brzmieć egzotycznie dla przeciętnego kierowcy, ale spotykamy je na co dzień. Poliwęglan stosuje się w kloszach reflektorów czy wizjerach kasków, ABS to materiał, z którego robi się klocki LEGO, a ASA jest jego bardziej odporną na warunki atmosferyczne odmianą. Ich kluczową cechą w tym kontekście jest przezroczystość dla fal radiowych (RF transparency). Dach wykonany z takich materiałów pozwala na swobodną komunikację urządzeń ukrytych wewnątrz pojazdu z satelitami na orbicie.

Inne w podobnym temacie

tesla lg cells vs panasonic ev clinic

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

09/12/2025
tesla holiday update 2025

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

06/12/2025
tesla model 3 standard

Cenowy szał. Tesla Model 3 Standard trafiła do Polski za niecałe 175 000 zł

05/12/2025
tesla hw4

Tesla w narożniku. Opóźnienie AI5 i potęga Nvidii Thor mogą pogrzebać sny o autonomii

28/11/2025

Tesla has recently filed a US patent application on integrating RF transparent materials into the roof structure.

"facilitating clear communication with external devices and satellites"

Tesla fleet is getting @Starlink connectivity integration soon. LFG @Tesla @elonmusk… pic.twitter.com/bLa8YtPLd1

— Chansoo Byeon (@Chansoo) December 9, 2025

Plastik, który chroni jak stal

Przejście na tworzywa sztuczne w tak newralgicznym punkcie karoserii budzi natychmiastowe pytania o bezpieczeństwo. Dach samochodu to nie tylko osłona przed deszczem. To element strukturalny, który w razie dachowania musi utrzymać ciężar pojazdu i nie zgnieść pasażerów. Tesla wydaje się być tego świadoma.

Patent opisuje strukturę złożoną z czterech warstw. Taka kanapkowa budowa ma zapewnić sztywność porównywalną z obecnymi rozwiązaniami. Dokumentacja podkreśla, że nowe dachy spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards), w tym te dotyczące odporności na uderzenia i zgniatanie.

Oprócz wytrzymałości mechanicznej, inżynierowie musieli rozwiązać problem akustyki. Plastik rezonuje inaczej niż szkło czy blacha. Wielowarstwowa konstrukcja ma za zadanie tłumić hałas opływającego powietrza i wibracje, zachowując komfort, do którego przyzwyczaili się użytkownicy aut klasy premium.

tesla starlink panel

Robotaxi potrzebuje stałego łącza

Dlaczego Tesla w ogóle zadaje sobie tyle trudu? Przecież zasięg LTE/5G w większości krajów rozwiniętych jest przyzwoity. Odpowiedzią jest prawdopodobnie projekt Robotaxi. Autonomiczna flota nie może pozwolić sobie na utratę łączności.

Samochód pozbawiony kierowcy musi być pod stałym nadzorem centrum operacyjnego. W sytuacjach awaryjnych lub niejednoznacznych zdalny operator może potrzebować podglądu z kamer w wysokiej rozdzielczości niemal bez opóźnień. Sieci komórkowe, ze swoimi martwymi strefami poza miastami i przeciążeniami w godzinach szczytu, nie dają stuprocentowej gwarancji stabilności.

Starlink zmienia reguły gry. Konstelacja satelitów SpaceX zapewnia pokrycie niemal każdego skrawka globu. Integracja terminala bezpośrednio w poszyciu dachu uniezależnia samochód od masztów telekomunikacyjnych. Dla floty autonomicznej to być albo nie być. Dzięki temu Robotaxi będzie mogło operować równie skutecznie w centrum San Francisco, jak i na pustynnych drogach Nevady.

Korzyści dla „zwykłego” kierowcy

Nawet jeśli autonomiczna rewolucja opóźni się o kolejne lata, technologia ta przyniesie wymierne korzyści obecnym klientom marki. Właściciele Tesli często wykorzystują swoje auta do turystyki, w tym do biwakowania (tryb Camp Mode). Możliwość korzystania z szybkiego internetu w głębokim lesie czy w górach, gdzie telefon traci zasięg, jest ogromnym atutem.

Obecnie najbardziej zdeterminowani fani marki radzą sobie na własną rękę. Popularnym widokiem na amerykańskich forach są zdjęcia terminali Starlink Mini, montowanych prowizorycznie pod szklanymi dachami Modelu Y. Działa to, ale jest rozwiązaniem dalekim od ideału. Fabryczna integracja anteny, ukrytej estetycznie pod polimerową osłoną, usunęłaby konieczność „druciarstwa”.

Wyzwania eksploatacyjne

Zastosowanie polimerów zamiast szkła niesie ze sobą ryzyka, o których patent nie zawsze wspomina wprost. Głównym wrogiem tworzyw sztucznych jest promieniowanie UV oraz zarysowania. Każdy, kto widział zmatowiałe reflektory w 15-letnim aucie, wie, o czym mowa.

Poliwęglan jest miękki i łatwo go zarysować, na przykład podczas mycia czy skrobania lodu zimą. Jeśli Tesla zdecyduje się na ten ruch, kluczowe będzie zastosowanie zaawansowanych powłok utwardzających (hard-coating), które wytrzymają lata eksploatacji w słońcu i deszczu bez żółknięcia czy matowienia. Ewentualna degradacja powierzchni dachu mogłaby nie tylko wyglądać nieestetycznie, ale też paradoksalnie pogorszyć przepuszczalność sygnału w dłuższym okresie.

Kiedy zobaczymy to na ulicach?

Patent to jeszcze nie produkt. Firmy technologiczne często patentują rozwiązania „na zapas”, by zablokować konkurencję lub przygotować grunt pod przyszłe wdrożenia. Jednak w przypadku Tesli, która ma dostęp do technologii siostrzanej spółki SpaceX, droga od rysunku do prototypu bywa krótsza niż u tradycyjnych producentów.

Niewykluczone, że dach polimerowy zadebiutuje w nadchodzącym Robotaxi (Cybercab), który od początku projektowany jest jako pojazd specyficzny, pozbawiony wielu tradycyjnych elementów (jak kierownica czy pedały). Jeśli rozwiązanie sprawdzi się tam, może trafić do odświeżonych wersji Modelu Y czy Modelu 3 jako opcja „Connectivity Package”.

Dla branży telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej to sygnał, że samochód ostatecznie przestaje być tylko środkiem transportu, a staje się kolejnym urządzeniem mobilnym – smartfonem na kołach, który nigdy nie traci zasięgu.

Czy bylibyście skłonni dopłacić za wbudowanego Starlinka w samochodzie, czy wystarcza wam hotspot z telefonu? Dajcie znać w komentarzach, jak oceniacie stabilność sieci komórkowych na polskich trasach.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: patentSpaceXStarlinkTesla
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
tesla model 3 standard
Aktualności

Cenowy szał. Tesla Model 3 Standard trafiła do Polski za niecałe 175 000 zł

2025-12-05

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
mercedes glb eq
Aktualności

Kanciasty Mercedes wraca do gry i celuje prosto w Teslę Model Y. Oto nowy Mercedes GLB EQ

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.