Tesla złożyła dwa wnioski o rejestrację znaku towarowego „Robus” w Stanach Zjednoczonych, co może wskazywać na plany związane z autonomicznymi usługami ridesharingowymi. Wnioski te obejmują zarówno pojazdy elektryczne, autobusy i elektryczne autobusy, jak i usługi transportu pasażerskiego, ridesharingu opartego na czasie, współdzielenia pojazdów peer-to-peer oraz tymczasowego użytkowania pojazdów.
Co wiemy o „Robus” i Robovanach?
Choć Tesla nie potwierdziła jeszcze, czy „Robus” będzie oficjalną nazwą dla jej autonomicznych usług, wnioski o rejestrację znaku towarowego sugerują, że firma może rozwijać zarówno Robotaxi, jak i Robovan – większe pojazdy autonomiczne przeznaczone do przewozu pasażerów lub ładunków.
Robovan, według wcześniejszych przecieków, ma być pojazdem o dużej pojemności, zdolnym do przewozu większych grup pasażerów, np. drużyn sportowych, przy bardzo niskich kosztach eksploatacji – nawet 5-10 centów za milę.
Technologia i wyzwania
Tesla od lat rozwija technologię autonomicznej jazdy, opierając się na systemie Full Self-Driving (FSD), który wykorzystuje wyłącznie kamery do „widzenia” otoczenia. Choć takie podejście obniża koszty i upraszcza konstrukcję, ma swoje ograniczenia – np. w przypadku zabrudzenia kamer system przestaje działać. W przeciwieństwie do Tesli, konkurenci, tacy jak Waymo, stosują dodatkowe czujniki, w tym LiDAR, co zwiększa niezawodność w trudnych warunkach pogodowych.
Elon Musk zapowiedział, że pierwsze testy autonomicznych pojazdów Tesli bez kierowcy rozpoczną się w czerwcu 2025 roku w Austin, Teksas. Będzie to niskoskalowy program pilotażowy, który ma przygotować firmę do pełnego wdrożenia autonomicznych usług.
Możliwe zastosowania Robovana
Robovan może być przełomowym rozwiązaniem w dziedzinie transportu publicznego i współdzielenia pojazdów. Tesla rozważa różne scenariusze wykorzystania, w tym:
- Transport pasażerów: Robovan mógłby pełnić funkcję autonomicznego autobusu lub pojazdu do ridesharingu.
- Łączenie usług: Możliwość przewozu zarówno pasażerów, jak i ładunków, co zwiększa wszechstronność pojazdu.
- Zastosowania komercyjne: Robovan mógłby być wykorzystywany w tunelach Boring Company, co pozwoliłoby na szybki transport w miastach.
Konkurencja i przyszłość
Tesla nie jest jedyną firmą rozwijającą autonomiczne pojazdy. Waymo, należące do Alphabet, już teraz oferuje płatne przejazdy autonomicznymi pojazdami w kilku miastach USA. Jednak Tesla, dzięki swojej technologii i globalnej marce, ma potencjał, by zdominować rynek autonomicznych usług transportowych.
Mimo to, jak w przypadku wszystkich patentów i znaków towarowych, nie ma gwarancji, że „Robus” lub Robovan trafią na rynek. Tesla musi jeszcze pokonać wiele wyzwań technologicznych i regulacyjnych, zanim autonomiczne pojazdy staną się powszechne.

Co myślisz?
Tesla „Robus” i Robovan mogą być kolejnym krokiem w kierunku autonomicznej przyszłości transportu. Dzięki zaawansowanej technologii i ambitnym planom, Tesla ma szansę zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy. Jednak zanim zobaczymy Robovany na ulicach, firma musi udowodnić, że jej systemy autonomiczne są niezawodne i bezpieczne.
Czy Tesla Robovan ma szansę zmienić oblicze transportu publicznego? Jak oceniacie plany Tesli dotyczące autonomicznych usług? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji