Tesla, światowy lider rynku pojazdów elektrycznych, opublikowała wyniki produkcji i dostaw za czwarty kwartał i cały 2024 rok. Wyniki rozczarowały zarówno analityków, jak i inwestorów, a ich publikacja wpłynęła na spadek cen akcji producenta.
Tesla poniżej oczekiwań
W ostatnim kwartale 2024 roku Tesla dostarczyła 495 570 pojazdów. To wynik niższy od przewidywań analityków, którzy oczekiwali dostaw na poziomie 507 000 sztuk, oraz znacznie poniżej własnych prognoz Tesli sprzed dwóch miesięcy. Aby odnotować choćby minimalny wzrost w ujęciu rocznym, Tesla musiałaby dostarczyć co najmniej 515 000 pojazdów w ostatnim kwartale.
Dane szczegółowe za czwarty kwartał prezentują się następująco:
- Model 3/Y: produkcja 436 718, dostawy 471 930 (95% dostaw).
- Pozostałe modele (w tym Model S i Model X): produkcja 22 727, dostawy 23 640 (5% dostaw).
Tesla zakończyła rok z wynikiem 1 789 226 dostarczonych pojazdów, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy firma dostarczyła 1 808 581 pojazdów. To znacząca zmiana w dynamice wzrostu — w 2023 roku Tesla odnotowała wzrost aż o 38% w stosunku do roku 2022.
BYD wyprzedza Teslę?
Dla porównania, chiński gigant BYD osiągnął rekordowe wyniki w 2024 roku, dostarczając 4,3 miliona pojazdów zelektryfikowanych, z czego 1,76 miliona to auta w pełni elektryczne (BEV). To oznacza, że BYD nie tylko zwiększył swoje dostawy o 41,3% w ujęciu rocznym, ale także prawie zrównał się z Teslą, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych.
Wyniki Tesli wskazują na stagnację w rozwoju firmy, podczas gdy BYD dynamicznie zwiększa swoją obecność na światowych rynkach, w tym w Europie i Azji. O ile Tesla pozostaje liderem w segmencie premium, to BYD skutecznie konkuruje niższymi cenami oraz szeroką gamą pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które przyciągają klientów na całym świecie.
Ciemne chmury nad Teslą
Tesla starała się zwiększyć sprzedaż w czwartym kwartale, wprowadzając największe w swojej historii rabaty i zachęty. Oferowano m.in. darmowe ładowanie Supercharger, bezpłatny dostęp do funkcji Full Self-Driving, a także zniżki cenowe na nowe pojazdy. Mimo tych działań firma nie osiągnęła zakładanych celów, co podważa skuteczność tych strategii na zatłoczonym rynku.
Problemy Tesli mogą wynikać z kilku czynników. Po pierwsze, rosnąca konkurencja, szczególnie ze strony chińskich producentów takich jak BYD, oferujących tańsze pojazdy z dobrą specyfikacją. Po drugie, spowolnienie wzrostu w kluczowych regionach, takich jak Europa, gdzie Tesla traci na rzecz lokalnych marek oraz chińskich importerów.
Pozytywne aspekty
Jednak nie wszystko jest stracone. Tesla rozwija swoje inne linie biznesowe, w tym segment magazynowania energii. W 2024 roku firma osiągnęła rekordowe wyniki w tej dziedzinie, dostarczając 11 GWh energii w produktach takich jak Megapack i Powerwall. To pokazuje, że Tesla dywersyfikuje swoje przychody i inwestuje w technologie, które mogą stanowić ważną część przyszłości energetycznej.
Co dalej?
Wyniki Tesli za 2024 rok są sygnałem alarmowym dla firmy, która jeszcze niedawno dominowała na rynku pojazdów elektrycznych. Wyraźnie widać, że konkurencja nie śpi, a chińscy producenci, na czele z BYD, przejmują coraz większe udziały w globalnym rynku. Czy Tesla jest w stanie odzyskać dawną dynamikę wzrostu i utrzymać pozycję lidera? Czy premiera liftowej wersji Tesli Model Y może zmienić trendy rynkowe?
Jakie są Wasze przewidywania? Czy Tesla zdoła podnieść sprzedaż w 2025 roku, czy też BYD stanie się nowym królem elektromobilności? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji