Tesla, lider rynku pojazdów elektrycznych, przeżywa trudny rok w Europie. Sprzedaż rejestracji spada w tempie dwucyfrowym, a konkurencja coraz odważniej zajmuje miejsce amerykańskiego giganta.
Spadki w listopadzie szokują
Listopad 2024 był szczególnie bolesny dla Tesli. W porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku liczba rejestracji w Unii Europejskiej spadła aż o 40,9%. Z 31 810 sztuk w listopadzie 2023 roku sprzedaż spadła do 18 786. Udział rynkowy Tesli zmniejszył się z 3,6% do zaledwie 2,2%. Podobne problemy widać w całej Europie, w tym w krajach EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria) oraz Wielkiej Brytanii. Rejestracje Tesli w tych regionach zmniejszyły się o 28,4%, a udział rynkowy spadł z 3,4% do 2,5%.
Cały rok na minusie
Podsumowanie 11 miesięcy 2024 roku też nie wygląda dobrze. W Unii Europejskiej Tesla odnotowała spadek rejestracji o 15,2% – z 249 265 sztuk w 2023 roku do 211 405. W całej Europie (UE, EFTA, UK) spadek wyniósł 13,7% – z 327 635 do 282 692 pojazdów.
Co stoi za problemami Tesli?
Przyczyny spadków są wielorakie. Kilka państw europejskich obniżyło lub całkowicie zlikwidowało wsparcie finansowe dla zakupu pojazdów elektrycznych. Styl zarządzania i publiczne wypowiedzi CEO Tesli, Elona Muska, mogą odstraszać część klientów. Nowi gracze na rynku elektryków, tacy jak Hyundai, Volkswagen czy chińskie marki, skutecznie przyciągają klientów atrakcyjnymi ofertami i nowoczesnymi modelami.
Rynek EV rośnie, mimo spadków Tesli
Spadki Tesli nie zatrzymały jednak rynku samochodów elektrycznych. W listopadzie 2024 roku liczba rejestracji EV w Europie wzrosła o 0,9% w porównaniu z zeszłym rokiem, mimo że w ciągu całego roku spadek wyniósł 1,4%.
Europa to kluczowy rynek dla samochodów elektrycznych. Spadki Tesli pokazują, że nawet liderzy muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków. Czy Tesla zdoła wrócić na szczyt? Na razie konkurencja nie śpi, a klienci chętnie sięgają po alternatywy.
Dołącz do dyskusji