• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Uber wchodzi w robotaksówki na nowym poziomie. Chińskie technologie ruszają na podbój Europy i Bliskiego Wschodu

07.05.2025
w Aktualności
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Chińskie technologie, globalne ambicje
  • Momenta – pierwszy krok w Europie
  • Pony.ai – start w krajach Zatoki Perskiej
  • WeRide – Abu Zabi na start, Europa w planach
  • Uber i strategia „poza USA i Chinami”
  • Czy Europa jest gotowa na robotaksówki?
  • Co to oznacza dla elektromobilności?
  • Czas na pytania i dyskusję

Uber nie zamierza zwalniać tempa w wyścigu o autonomiczną przyszłość transportu. Amerykański gigant ogłosił właśnie partnerstwo z trzema chińskimi startupami zajmującymi się autonomiczną jazdą: Momenta, Pony.ai i WeRide. Celem? Szybkie wdrożenie robotaksówek na rynkach międzynarodowych – z naciskiem na Europę i Bliski Wschód.

Chińskie technologie, globalne ambicje

Choć Uber ma już doświadczenie z autonomiczną jazdą w USA (współprace m.in. z Waymo czy May Mobility), teraz decyduje się rozszerzyć zasięg na inne kontynenty. Zaskakujące może być to, że w tym przypadku pomijane są zarówno Chiny, jak i rodzimy rynek amerykański. Nowe partnerstwa pokazują wyraźnie, że Uber stawia na ekspansję tam, gdzie infrastruktura i prawo sprzyjają testowaniu nowych technologii, ale nie są jeszcze zdominowane przez lokalnych graczy.

uber momenta

Momenta – pierwszy krok w Europie

Pierwsze robotaksówki z technologią Momenta mają pojawić się w Europie na początku 2026 roku. W początkowej fazie pojazdy będą jeździć z operatorem bezpieczeństwa na pokładzie. Uber i Momenta zapowiadają, że w miarę zdobywania doświadczenia i zgód, system stanie się w pełni autonomiczny.

Momenta to startup z siedzibą w Chinach, założony w 2016 roku. Firma rozwija oprogramowanie do jazdy autonomicznej i współpracuje m.in. z Toyotą, General Motors oraz chińskim SAIC. Jej rozwiązania są już stosowane w Chinach, ale dopiero partnerstwo z Uberem daje jej szansę na wejście na rynki globalne.

Inne w podobnym temacie

tesla hw4

Tesla w narożniku. Opóźnienie AI5 i potęga Nvidii Thor mogą pogrzebać sny o autonomii

28/11/2025
xiaomi auto

Sztuczna inteligencja Xiaomi zaczyna „rozumieć” świat. Nowy system HAD to pokaz siły w Kantonie

22/11/2025
tesla fsd

Elon Musk znów przesuwa terminy. Kluczowy element autonomii Tesli spóźni się o dwa lata

21/11/2025
Xiaomi YU7

Twój samochód będzie wiedział, że „jedziesz za szybko”, nawet gdy jedziesz legalnie. Xiaomi patentuje rewolucję

16/11/2025
REKLAMA
momenta go

Pony.ai – start w krajach Zatoki Perskiej

Drugim z partnerów Ubera jest Pony.ai, również chińska firma technologiczna, która planuje uruchomienie swoich robotaksówek na Bliskim Wschodzie jeszcze w tym roku. Klienci Ubera będą mieli wybór – tradycyjny kierowca lub autonomiczne auto Pony.ai (również z operatorem w pierwszej fazie).

To startup z dużym potencjałem – założony przez byłych inżynierów Baidu, wspierany przez Toyotę i Nio, a jego siedziba mieści się w Guangzhou. Ma już pozwolenia na autonomiczne usługi przewozowe w Pekinie i Guangzhou, ale teraz sięga po więcej.

pony ai

WeRide – Abu Zabi na start, Europa w planach

Trzecim graczem w nowej układance jest WeRide, firma z doświadczeniem w Azji, USA i na Bliskim Wschodzie. Uber i WeRide już wcześniej ogłosili współpracę, ale teraz potwierdzili, że do połowy 2025 roku flota robotaksówek w Abu Zabi osiągnie 50 pojazdów.

W ciągu najbliższych pięciu lat WeRide planuje rozszerzyć działalność do 15 miast na całym świecie, w tym także w Europie. Firma korzysta z inwestycji takich gigantów jak Bosch, Nvidia czy BlackRock. Założona została przez byłego szefa działu autonomicznej jazdy w Baidu – Tony’ego Hana.

weride

Uber i strategia „poza USA i Chinami”

Co ciekawe, Uber świadomie unika wprowadzenia nowych usług autonomicznych w Chinach i USA. Powód? W USA działa już kilku konkurentów (m.in. Waymo, Cruise), a w Chinach rynek jest trudny do zdobycia dla zagranicznych firm. Dlatego Uber koncentruje się na rynkach rozwijających się, które mogą szybciej zaakceptować nową technologię i gdzie przepisy nie są jeszcze tak rygorystyczne.

Wybór Europy i Bliskiego Wschodu nie jest przypadkowy. Te regiony intensywnie inwestują w transformację transportu miejskiego, zmniejszenie emisji i technologie smart city. Uber chce być jednym z liderów tej zmiany.

Czy Europa jest gotowa na robotaksówki?

Tu pojawiają się pytania. Czy miasta europejskie są rzeczywiście gotowe na masową obecność autonomicznych pojazdów? Infrastruktura, przepisy, kultura jazdy – to wszystko może być barierą. Na razie nie znamy konkretnych lokalizacji, w których Momenta czy WeRide uruchomią swoje usługi. Wiadomo jedynie, że pierwsze testy rozpoczną się za niecałe dwa lata.

Jednak jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, robotaksówki mogą stać się realną alternatywą dla klasycznych kierowców Ubera. Dla pasażerów oznacza to wygodę, niższe ceny, a być może także większe bezpieczeństwo. Dla kierowców – niekoniecznie dobre wieści.

REKLAMA

Co to oznacza dla elektromobilności?

Wszystkie robotaksówki, które będą współpracować z Uberem, będą pojazdami elektrycznymi. To wpisuje się w szerszą strategię dekarbonizacji transportu miejskiego. Uber już wcześniej zapowiadał, że chce do 2040 roku w pełni przejść na pojazdy elektryczne.

Autonomiczne auta to nie tylko technologia – to element większej zmiany w podejściu do mobilności w miastach. Mniej samochodów prywatnych, więcej współdzielonych przejazdów, czystsze powietrze. Taki jest kierunek, a Uber – jak widać – chce być jednym z głównych graczy tej zmiany.

Czas na pytania i dyskusję

Nowa ofensywa Ubera to ruch, który może zmienić krajobraz transportu w Europie i na Bliskim Wschodzie. Ale to także moment, w którym warto postawić kilka pytań:

  • Czy autonomiczne auta rzeczywiście sprawdzą się w europejskich miastach?
  • Jak wpłyną na rynek pracy kierowców?
  • Czy pasażerowie zaufają robotaksówkom?

Co sądzisz o tej nowej strategii Ubera? Czy wsiadłbyś do autonomicznego auta? Daj znać w komentarzu!

Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiautopilotmomenta gopony.aiRobotaxiuberweride
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla hw4
Aktualności

Tesla w narożniku. Opóźnienie AI5 i potęga Nvidii Thor mogą pogrzebać sny o autonomii

2025-11-28
xiaomi auto
Aktualności

Sztuczna inteligencja Xiaomi zaczyna „rozumieć” świat. Nowy system HAD to pokaz siły w Kantonie

2025-11-22
tesla fsd
Aktualności

Elon Musk znów przesuwa terminy. Kluczowy element autonomii Tesli spóźni się o dwa lata

2025-11-21

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.