• Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Uber wchodzi w robotaksówki na nowym poziomie. Chińskie technologie ruszają na podbój Europy i Bliskiego Wschodu

07.05.2025
w Aktualności
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Chińskie technologie, globalne ambicje
  • Momenta – pierwszy krok w Europie
  • Pony.ai – start w krajach Zatoki Perskiej
  • WeRide – Abu Zabi na start, Europa w planach
  • Uber i strategia „poza USA i Chinami”
  • Czy Europa jest gotowa na robotaksówki?
  • Co to oznacza dla elektromobilności?
  • Czas na pytania i dyskusję

Uber nie zamierza zwalniać tempa w wyścigu o autonomiczną przyszłość transportu. Amerykański gigant ogłosił właśnie partnerstwo z trzema chińskimi startupami zajmującymi się autonomiczną jazdą: Momenta, Pony.ai i WeRide. Celem? Szybkie wdrożenie robotaksówek na rynkach międzynarodowych – z naciskiem na Europę i Bliski Wschód.

Chińskie technologie, globalne ambicje

Choć Uber ma już doświadczenie z autonomiczną jazdą w USA (współprace m.in. z Waymo czy May Mobility), teraz decyduje się rozszerzyć zasięg na inne kontynenty. Zaskakujące może być to, że w tym przypadku pomijane są zarówno Chiny, jak i rodzimy rynek amerykański. Nowe partnerstwa pokazują wyraźnie, że Uber stawia na ekspansję tam, gdzie infrastruktura i prawo sprzyjają testowaniu nowych technologii, ale nie są jeszcze zdominowane przez lokalnych graczy.

uber momenta

Momenta – pierwszy krok w Europie

Pierwsze robotaksówki z technologią Momenta mają pojawić się w Europie na początku 2026 roku. W początkowej fazie pojazdy będą jeździć z operatorem bezpieczeństwa na pokładzie. Uber i Momenta zapowiadają, że w miarę zdobywania doświadczenia i zgód, system stanie się w pełni autonomiczny.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Momenta to startup z siedzibą w Chinach, założony w 2016 roku. Firma rozwija oprogramowanie do jazdy autonomicznej i współpracuje m.in. z Toyotą, General Motors oraz chińskim SAIC. Jej rozwiązania są już stosowane w Chinach, ale dopiero partnerstwo z Uberem daje jej szansę na wejście na rynki globalne.

REKLAMA
momenta go

Pony.ai – start w krajach Zatoki Perskiej

Drugim z partnerów Ubera jest Pony.ai, również chińska firma technologiczna, która planuje uruchomienie swoich robotaksówek na Bliskim Wschodzie jeszcze w tym roku. Klienci Ubera będą mieli wybór – tradycyjny kierowca lub autonomiczne auto Pony.ai (również z operatorem w pierwszej fazie).

To startup z dużym potencjałem – założony przez byłych inżynierów Baidu, wspierany przez Toyotę i Nio, a jego siedziba mieści się w Guangzhou. Ma już pozwolenia na autonomiczne usługi przewozowe w Pekinie i Guangzhou, ale teraz sięga po więcej.

pony ai

WeRide – Abu Zabi na start, Europa w planach

Trzecim graczem w nowej układance jest WeRide, firma z doświadczeniem w Azji, USA i na Bliskim Wschodzie. Uber i WeRide już wcześniej ogłosili współpracę, ale teraz potwierdzili, że do połowy 2025 roku flota robotaksówek w Abu Zabi osiągnie 50 pojazdów.

W ciągu najbliższych pięciu lat WeRide planuje rozszerzyć działalność do 15 miast na całym świecie, w tym także w Europie. Firma korzysta z inwestycji takich gigantów jak Bosch, Nvidia czy BlackRock. Założona została przez byłego szefa działu autonomicznej jazdy w Baidu – Tony’ego Hana.

weride

Uber i strategia „poza USA i Chinami”

Co ciekawe, Uber świadomie unika wprowadzenia nowych usług autonomicznych w Chinach i USA. Powód? W USA działa już kilku konkurentów (m.in. Waymo, Cruise), a w Chinach rynek jest trudny do zdobycia dla zagranicznych firm. Dlatego Uber koncentruje się na rynkach rozwijających się, które mogą szybciej zaakceptować nową technologię i gdzie przepisy nie są jeszcze tak rygorystyczne.

Wybór Europy i Bliskiego Wschodu nie jest przypadkowy. Te regiony intensywnie inwestują w transformację transportu miejskiego, zmniejszenie emisji i technologie smart city. Uber chce być jednym z liderów tej zmiany.

Czy Europa jest gotowa na robotaksówki?

Tu pojawiają się pytania. Czy miasta europejskie są rzeczywiście gotowe na masową obecność autonomicznych pojazdów? Infrastruktura, przepisy, kultura jazdy – to wszystko może być barierą. Na razie nie znamy konkretnych lokalizacji, w których Momenta czy WeRide uruchomią swoje usługi. Wiadomo jedynie, że pierwsze testy rozpoczną się za niecałe dwa lata.

Jednak jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, robotaksówki mogą stać się realną alternatywą dla klasycznych kierowców Ubera. Dla pasażerów oznacza to wygodę, niższe ceny, a być może także większe bezpieczeństwo. Dla kierowców – niekoniecznie dobre wieści.

Co to oznacza dla elektromobilności?

Wszystkie robotaksówki, które będą współpracować z Uberem, będą pojazdami elektrycznymi. To wpisuje się w szerszą strategię dekarbonizacji transportu miejskiego. Uber już wcześniej zapowiadał, że chce do 2040 roku w pełni przejść na pojazdy elektryczne.

REKLAMA

Autonomiczne auta to nie tylko technologia – to element większej zmiany w podejściu do mobilności w miastach. Mniej samochodów prywatnych, więcej współdzielonych przejazdów, czystsze powietrze. Taki jest kierunek, a Uber – jak widać – chce być jednym z głównych graczy tej zmiany.

Czas na pytania i dyskusję

Nowa ofensywa Ubera to ruch, który może zmienić krajobraz transportu w Europie i na Bliskim Wschodzie. Ale to także moment, w którym warto postawić kilka pytań:

  • Czy autonomiczne auta rzeczywiście sprawdzą się w europejskich miastach?
  • Jak wpłyną na rynek pracy kierowców?
  • Czy pasażerowie zaufają robotaksówkom?

Co sądzisz o tej nowej strategii Ubera? Czy wsiadłbyś do autonomicznego auta? Daj znać w komentarzu!

Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkiautopilotmomenta gopony.aiRobotaxiuberweride
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

nowe wizualizacje tesla
Aktualności

Karetka, tramwaj, a nawet deskorolka. Tesla uczy samochód widzieć świat na nowo

2025-10-14
mercedes momenta wspolpraca
Aktualności

Niemiecki gigant idzie drogą Audi i BMW. Mercedes łączy siły z Chińczykami

2025-09-27
tesla model y juniper
Aktualności

Tesla Autopilot rozbił auto. Rachunek zwala z nóg, ale finał historii zaskakuje

2025-09-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
Leapmotor B10
Aktualności

Chiński SUV za 120 tysięcy złotych wjeżdża do Polski – Leapmotor B10

2025-10-15
xiaomi su7 spalony
Aktualności

Xiaomi SU7 stanęło w płomieniach. Kierowca uwięziony w śmiertelnej pułapce

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.