• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Bruksela mięknie i zmienia plany dotyczące zakazu aut spalinowych od 2035 roku w UE

16.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Koniec ery zerojedynkowej
  • Podzielona branża nie wie, czego chce
  • System kar i nagród
  • Floty firmowe pod pręgierzem
  • Ryzyko efektu domina
  • To i tak się stanie

Unia Europejska zdecydowała się na krok wstecz. Po miesiącach intensywnego lobbingu ze strony części koncernów motoryzacyjnych oraz polityków z Niemiec i Włoch, Komisja Europejska ogłosiła nową propozycję regulacji. Zamiast całkowitego zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku, cel redukcji emisji został obniżony ze 100% do 90%. To zmiana, która teoretycznie daje branży „oddech”, ale w praktyce może okazać się gwoździem do trumny europejskiej konkurencyjności.

Koniec ery zerojedynkowej

Do tej pory sprawa była jasna. Od 2035 roku w salonach miały stać wyłącznie auta zeroemisyjne – czyli w praktyce elektryczne (BEV) lub wodorowe (FCEV). Nowa propozycja zmienia te zasady gry. Pozostawienie furtki w postaci 10% emisji oznacza, że silnik spalinowy nie zniknie całkowicie z oferty.

Teoretycznie te 10% ma zostać zagospodarowane przez pojazdy wykorzystujące tzw. e-paliwa lub biopaliwa, a same auta mają być produkowane z wykorzystaniem „zielonej stali” wytwarzanej w Europie. Jest to ukłon w stronę technologii, która wciąż jest drogim i energetycznie nieefektywnym rozwiązaniem. Zamiast skupić się na budowie tanich elektryków, inżynierowie będą musieli poświęcać zasoby na utrzymanie przy życiu technologii spalinowej dla wąskiej grupy odbiorców.

Podzielona branża nie wie, czego chce

Decyzja Komisji to efekt głośnych narzekań tradycyjnych producentów. Koncerny, które przespały początek rewolucji, błagały o zmianę przepisów, twierdząc, że nie są w stanie sprostać ambitnym celom. Argumentowano to spadkiem popytu na elektryki, choć w rzeczywistości sprzedaż EV w Europie wciąż rośnie, a spadki dotyczą głównie tych marek, które oferują produkty gorsze i droższe od konkurencji.

Inne w podobnym temacie

byd sealion 06

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

12/12/2025
ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
rumia hub ładowania

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

15/11/2025
projekt stellar nowa anoda

Europa rusza po świętego graala baterii. Projekt Stellar ma rozwiązać kluczowy problem

15/11/2025

Co ciekawe, branża nie mówi jednym głosem. Przeciwko łagodzeniu przepisów otwarcie występowali szefowie Volvo, Polestara czy Audi. CEO Audi, Gernot Döllner, stwierdził wprost, że auto elektryczne jest po prostu lepszą technologią, a ciągłe mieszanie w przepisach tylko dezorientuje klientów. Z kolei Ford czy BMW naciskały na poluzowanie wymogów.

Mamy więc paradoks. Europa, chcąc ratować swoje firmy przed chińską konkurencją, pozwala im na wolniejszy rozwój. Tymczasem Chińczycy nie zwalniają tempa. Import chińskich elektryków do Europy podwoił się w ostatnim roku. Tamtejsi producenci nie potrzebują „oddechu” – oni potrzebują rynków zbytu, a Europa właśnie wysyła sygnał, że jej rodzimi gracze mogą jeszcze przez chwilę pościemniać, zamiast walczyć na innowacje.

System kar i nagród

Nowa propozycja to nie tylko zmiana daty końcowej. Komisja wprowadza szereg mechanizmów, które mają „pudrować” rzeczywistość.

Pojawi się system poolingu. Pozwoli on producentom, którzy nie spełniają norm emisji, na odkupywanie kredytów od tych, którzy mają nadwyżkę aut czystych. W praktyce oznacza to, że tradycyjni giganci będą finansować Teslę czy chińskie koncerny, płacąc im za to, że sami nie potrafili się ztransformować.

Ciekawym rozwiązaniem jest inicjatywa „Small Affordable Cars”. Bruksela chce promować małe, tanie elektryki. Jeśli producent wprowadzi na rynek takie auto, otrzyma specjalny mnożnik (1,3) do swoich celów emisyjnych. Sprzedaż 10 małych elektryków będzie liczona jak sprzedaż 13 aut. To próba ratowania segmentu aut miejskich, który w ostatnich latach został niemal zabity przez pogoń za marżami z wielkich SUV-ów.

Floty firmowe pod pręgierzem

Zwykły Kowalski może jeszcze przez chwilę nie odczuć zmian, ale firmy już tak. Komisja proponuje twarde wymogi dla dużych flot korporacyjnych. Udział aut zeroemisyjnych ma być narzucony odgórnie i różnić się w zależności od kraju.

Dla Polski poprzeczka wisi wysoko. Projekt zakłada, że już w 2030 roku 24% floty dużych polskich przedsiębiorstw muszą stanowić auta bezemisyjne. W 2035 roku ten wskaźnik ma wzrosnąć do 45%. To bat na korporacje, które do tej pory chętnie wybierały diesle ze względu na zasięgi i łatwość tankowania. Wymusi to szybszą rozbudowę infrastruktury ładowania przy biurowcach i centrach logistycznych.

Ryzyko efektu domina

Największym problemem dzisiejszej decyzji nie jest te 10% silników spalinowych. Problemem jest sygnał wysłany w świat: „Europa nie jest pewna swoich planów”. Jeśli cel wyznaczony na 14 lat do przodu zmienia się pod wpływem lobbingu na 10 lat przed terminem, to kto zagwarantuje, że za dwa lata znów nie ulegnie zmianie?

Taka niestabilność prawa to koszmar dla inwestorów. Fabryki baterii, kopalnie litu czy zakłady recyklingu potrzebują pewności, że rynek będzie istniał. Chwiejność Brukseli sprawia, że kapitał chętniej popłynie do Chin czy USA, gdzie strategia – choć różna – jest realizowana konsekwentnie.

Norwegia pokazała, że się da. Utrzymali sztywny cel 2025 roku i go zrealizowali. Chiny narzuciły ostre normy, a gdy producenci marudzili, dostali tylko chwilę zwłoki, po czym śruba została dokręcona. Efekt? Chiny są dziś technologicznym liderem. Europa, traktując swój przemysł jak rozpieszczone dziecko, któremu pozwala się na wszystko, ryzykuje, że to dziecko nigdy nie dorośnie do globalnej rywalizacji.

To i tak się stanie

Niezależnie od tego, co zapisano w dokumentach Komisji, transformacja postępuje. Koszty produkcji baterii spadają, a technologia idzie do przodu. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) słusznie zauważa, że nawet przy złagodzonych celach, w 2035 roku na europejskie drogi wyjedzie prawie 8 milionów nowych elektryków rocznie.

Obniżenie poprzeczki jedynie spowolni ten proces o jakieś 20-25%. Te brakujące miliony aut to jednak miejsce, które mogły zająć europejskie fabryki, a teraz prawdopodobnie wypełni je import. Decyzja o „ratowaniu” silnika spalinowego może się okazać decyzją o powolnym wygaszaniu europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, który zamiast uciekać do przodu, dostał zgodę na zostanie w tyle.

A Wy co sądzicie o tym kroku wstecz? Czy to realna pomoc dla kierowców i przemysłu, czy tylko przedłużanie agonii technologii, która i tak musi odejść? Dajcie znać w komentarzach!

Tagi: rozwój elektromobilności w Polsceunia europejskazakaz samochodów spalinowych
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

byd sealion 06
Aktualności

Przełom czy gra na czas? Unia i Chiny wznawiają negocjacje w sprawie cen aut elektrycznych

2025-12-12
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.