Spis treści
Volkswagen wykonuje w Chinach ruch, który dobitnie pokazuje, jak bardzo zmieniły się reguły gry na największym rynku motoryzacyjnym świata. Niemiecki gigant, za pośrednictwem swojej spółki joint venture Volkswagen Anhui, wprowadza na rynek zupełnie nowego elektrycznego sedana – ID.UNYX 07. Najważniejsza informacja? Samochód ten nie ma nic wspólnego ze znaną w Europie platformą MEB. To konstrukcja stworzona od podstaw, specjalnie z myślą o chińskim kliencie.
Koniec z odgrzewaniem kotletów
To fundamentalna zmiana strategii. Jeszcze w zeszłym roku Volkswagen wprowadził submarkę ID.UNYX, której pierwszy model był w zasadzie tylko lekko zmodyfikowaną Cuprą Tavascan z innym oprogramowaniem. Nawet po liftingu i zmianie nazwy na ID.UNYX 06, auto wciąż bazowało na architekturze MEB, choć dostosowanej do lokalnych wymagań.
ID.UNYX 07 to zupełnie inna historia. Volkswagen Anhui porzuciło platformę MEB dla nowych modeli, decydując się na opracowanie własnej architektury. Nowy sedan jest pierwszym owocem tej decyzji. Wizualnie nawiązuje do modelu 06, budując spójną tożsamość nowej submarki, która wyraźnie odcina się od europejskiej rodziny modeli ID. Sylwetką przypomina nieco podwyższonego Volkswagena ID.7, ale jest od niego o około 11 cm krótszy.


Co wiemy o ID.UNYX 07?
Samochód pojawił się już w katalogu chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii (MIIT), co jest ostatnim krokiem przed dopuszczeniem do sprzedaży. Z dokumentów dowiadujemy się, że ID.UNYX 07 mierzy 4,85 metra długości, 1,85 metra szerokości, a jego rozstaw osi to 2,83 metra. Stawia go to w segmencie D, jako bezpośredniego konkurenta m.in. dla Tesli Model 3, od której jest nieco większy.
Na razie złożono wniosek o homologację tylko jednej wersji napędowej. Została ona wyposażona w pojedynczy silnik o mocy 170 kW (228 KM), napędzający tylną oś. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h, a masa własna pojazdu to 2057 kg. Z pewnością w przyszłości do oferty dołączą mocniejsze warianty, w tym prawdopodobnie wersja z napędem na cztery koła.
Ciekawie wygląda kwestia baterii. Wiadomo, że będą to ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), znane z trwałości i niższej ceny. Jednak źródła podają sprzeczne informacje co do dostawcy – jedne wskazują na Gotion High-Tech, inne na CATL. Na razie pojemność akumulatora i oficjalny zasięg pozostają tajemnicą.
Volkswagen Anhui, czyli nowa siła uderzeniowa w Chinach
Za całym projektem stoi Volkswagen Anhui – spółka joint venture, w której Volkswagen ma 75% udziałów. Została założona w 2017 roku jako trzecie, obok partnerstw z SAIC i FAW, przedsięwzięcie Niemców w Chinach, ale pierwsze w pełni skoncentrowane na pojazdach elektrycznych. To właśnie ta spółka ma być odpowiedzią Volkswagena na błyskawicznie zmieniające się realia chińskiego rynku.
Plan jest niezwykle ambitny. Tylko w 2026 roku Volkswagen Anhui zamierza wprowadzić na rynek aż trzy zupełnie nowe modele, w tym sedany i SUV-y. ID.UNYX 07 jest pierwszym zwiastunem tej ofensywy.



Analiza: Dlaczego ten samochód jest tak ważny?
Na pierwszy rzut oka ID.UNYX 07 to po prostu kolejny elektryczny sedan na zatłoczonym chińskim rynku. W rzeczywistości jest to jednak symbol strategicznego zwrotu, który może zaważyć na przyszłości Volkswagena w Chinach. Porzucenie globalnej platformy MEB na rzecz lokalnie opracowanej architektury to przyznanie, że strategia „jednego modelu dla całego świata” przestała działać. Aby konkurować z lokalnymi graczami, takimi jak BYD, Nio czy XPeng, Volkswagen musi być szybszy, bardziej elastyczny i, co najważniejsze, tańszy.
Nowa platforma pozwala tworzyć samochody idealnie skrojone pod gusta i oczekiwania chińskich klientów, a przy tym znacznie ograniczyć koszty. Wystarczy spojrzeć na cenę poprzednika, modelu ID.UNYX 06, która w Chinach zaczyna się od 145 900 juanów. Po przeliczeniu daje to cenę od około 75 tysięcy złotych. Jeśli ID.UNYX 07 zostanie wyceniony na podobnym poziomie, stanie się potężną bronią w walce o klienta.
Dla nas, w Europie, ten model jest ważną lekcją. Pokazuje, że Volkswagen potrafi, jeśli tylko chce, tworzyć znacznie tańsze i dobrze dopasowane do rynku pojazdy. Na razie nie ma planów, by ID.UNYX 07 trafił na Stary Kontynent, ale presja na wprowadzenie bardziej przystępnych cenowo „elektryków” rośnie. Być może chińskie doświadczenia okażą się kluczowe dla przyszłej strategii marki także w Europie.
Czy uważacie, że Volkswagen powinien zastosować podobną strategię w Europie i stworzyć dedykowane, tańsze modele na nasz rynek? Czy takie auto jak ID.UNYX 07 miałoby szansę na sukces w Polsce, gdyby było dostępne w konkurencyjnej cenie? Zapraszamy do podzielenia się opiniami w komentarzach.
Dołącz do dyskusji